Paard bang van poort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nacusi

Paard bang van poort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 21:06

Hoi
Ik rijd momenteel een paard van mensen 1 keer in de week. De eigenaar zelf rijd ze voor de rest bijna dagelijks.
Als ik rijd dan durft het paard nooit echt voorbij de poort te komen. Ze loopt in die hoek dan volledig scheef en snijd die hoek helemaal af wat het lastig maakt om te rijden. Het paard rijd er bijna dagelijks en toch blijft ze schrik hebben.
Ik weet dat ze ooit is verschoten geweest is van mensen die plots hun hoofd door de poort staken dus de oorzaak is wel bekend.
Binnen en buiten gaan in de poort is geen enkel probleem. Het is juist met het passeren dat ze waarschijnlijk denkt dat er iets tevoorschijn zal komen.
Omdat ik dit paard rijd voor iemand heb ik niet de optie op grondwerk of iets anders te doen.
Hebben jullie oplossingen om dit paard van zijn schrik vanaf te laten komen tijdens het rijden?

Annalies03

Re: Paard bang van poort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:16

ja maar die poort kan bijten he! :')

geeft de eigenaaresse ook aan dat het paard dit doet?
anders zou het kunnen zijn dat het paard je nog niet goed genoeg vertrouwd, en ze wat schrikachtig is.. als je snel in de stress zelf schiet omdat je weet dat die poort eng is reageert je paard er ook op natuurlijk..

wat heeft de eigenaar van dit 'probleem' gezegt?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:19

Waarom is het geen optie om grondwerk te doen? Ik zou dit namelijk juist vanaf de grond gaan benaderen en oefenen :j Dan kan het paard rustig onderzoeken en zijn grenzen verkennen en kan jij hem vanaf de grond ondersteunen.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 21:34

Corelli schreef:
Waarom is het geen optie om grondwerk te doen? Ik zou dit namelijk juist vanaf de grond gaan benaderen en oefenen :j Dan kan het paard rustig onderzoeken en zijn grenzen verkennen en kan jij hem vanaf de grond ondersteunen.

Omdat ik dat paard rijd voor mensen en hiervoor betaald wordt. Ik kan dus niet zomaar beslissen om grondwerk te gaan doen. Trouwens ze durft er zo voorstaan en doorstappen enzo, het is enkel bij het passeren. In stap valt het mee omdat ze dan tijd heeft om te kijken maar hoe sneller de gang hoe minder tijd ze heeft om te kijken en hij verder ze de hoek ontwijkt. Ze heeft er al zooooveeel gelopen. het is opzicht geen schrik van de poort, ik denk dat ze gewoon schrik heeft voor wat er vanachter de poort gaat komen.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 21:36

Annalies03 schreef:
ja maar die poort kan bijten he! :')

geeft de eigenaaresse ook aan dat het paard dit doet?
anders zou het kunnen zijn dat het paard je nog niet goed genoeg vertrouwd, en ze wat schrikachtig is.. als je snel in de stress zelf schiet omdat je weet dat die poort eng is reageert je paard er ook op natuurlijk..

wat heeft de eigenaar van dit 'probleem' gezegt?

Toen ik er de eerste keer mee reed ontweek ze de poort een beetje en de eigenaar vertelde het meteen waarom ze schrik had. Zelf ben ik niet gestrest, ben zo een beetje een relax type :P . De eigenaar zelf heb ik er nog niet mee zien rijden maar het feit dat ze weten wat het is zal ze het bij hen ook wel doen.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:40

nouja je geeft aan dat je betaald krijgt voor het bijrijden, ik neem aan dat je dus redenlijk ervaring hebt?

als je weet wat je doet zou ik zeggen gewoon goed op de volte en lekker die hoek in, been er aan, en laten zien dat er niets is.. maar voor wat je vraagt is geen super tip/oplossing, elk paard reageert anders op spooky poortjes.. en elk paard komt er op een iets wat andere manier overheen..

heb je al iets echt geprobeert?
zoals wat als je haar echt de hoek in rijdt, springt ze gewoon direct weg, of wat?

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:44

Wat je kan doen, is heel simpel afstappen en rustig aan de hand er langs lopen. Heb zelf een tijdje een drachtige merrie gereden die dit gedrag ook vertoonde. Ik ben toen afgestapt en is ze rustig aan de hand met me mee gelopen, wel op het schuwe af, maar toch. Uiteindelijk er weer opgeklommen en weggereden. Eerst voltes gemaakt, die ik steeds groter maakte (in stap).
Je houdt je paard bezig op deze manier en je maakt de volte geleidelijk groter totdat je bij de hoek bent. Als dit goed gaat kun je gaan draven en later misschien wel een stukje galop! Veel succes, hou ons op de hoogte!

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 22:03

xmcw schreef:
Wat je kan doen, is heel simpel afstappen en rustig aan de hand er langs lopen. Heb zelf een tijdje een drachtige merrie gereden die dit gedrag ook vertoonde. Ik ben toen afgestapt en is ze rustig aan de hand met me mee gelopen, wel op het schuwe af, maar toch. Uiteindelijk er weer opgeklommen en weggereden. Eerst voltes gemaakt, die ik steeds groter maakte (in stap).
Je houdt je paard bezig op deze manier en je maakt de volte geleidelijk groter totdat je bij de hoek bent. Als dit goed gaat kun je gaan draven en later misschien wel een stukje galop! Veel succes, hou ons op de hoogte!

Awel dat is juist het probleem, ze durft er naartoe en heeft op zich geen schrik van de poort. Ze heeft gewoon schrik dat er iets vanachter de poort zal komen. Afstappen heeft dus geen zin want als ik erop zit gaat ze er ook naartoe.
Ik heb ervaring met bangere paarden en heb er ook al veel aan dingen laten wennen maar dit valt me moeilijker aangezien dit paard opzich geen schrik heeft van de poort. Dusja aan wat moet ik ze laten wennen want als ik vraag om in stap naar de poort te gaan doet ze dit...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:10

Balkjes ervoor leggen op niet ideale afstand, ongeveer een meter uit de kant.
Dan heeft hij wat anders om op te letten en als hij het zat is zal je meeken dat hij buiten langs wil.
Verder gewoon schouder voor de hoek in rijden.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:14

Misschien eens zorgen dat er wel iemand achter die port vandaan komt die dan iets lekkers komt brengen, zodat je het schrik gedrag kan ombuigen naar....hopen dat er iemand achter die poort vandaan komt want dan krijg ik iets lekkers?

Of in de hele bak hele moeilijke zware oefeningen vragen en juist in die hoek je paard rust geven. Op die manier leer je je paard juist naar die hoek te gaan want dan mag hij stilstaan.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:24

SilverS schreef:
Corelli schreef:

Omdat ik dat paard rijd voor mensen en hiervoor betaald wordt. Ik kan dus niet zomaar beslissen om grondwerk te gaan doen. Trouwens ze durft er zo voorstaan en doorstappen enzo, het is enkel bij het passeren. In stap valt het mee omdat ze dan tijd heeft om te kijken maar hoe sneller de gang hoe minder tijd ze heeft om te kijken en hij verder ze de hoek ontwijkt. Ze heeft er al zooooveeel gelopen. het is opzicht geen schrik van de poort, ik denk dat ze gewoon schrik heeft voor wat er vanachter de poort gaat komen.

Dan zou ik, in overleg met de eigenaars/betalers, bepalen of het desensibileseren in dezen jouw verantwoordelijkheid is ja of nee. Zo ja, dan lijkt het me dat je niets in de weg staat om dit ook dmv grondwerk aan te kunnen pakken toch? Het gaat toch om het uiteindelijke resultaat?
Zo nee, dan zou ik hier ook rijdend niet te veel mee doen, want dit past dan blijkbaar niet in het lijstje waar jij je mee bezig dient te houden.

Aanvullende vraag: wat maakt dat je graag met deze situatie aan de gang wil?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:09

Een sportpaard zal wel vaker ergens langsmoeten wat hij niet ziet zitten (denk juryhokjes en bloembakken), als hij daar nog zoveel mee bezig is dan staat hij ook gewoon nog niet voldoende aan de hulp.