Hoe vind ik mijn balans terug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FasKaya

Hoe vind ik mijn balans terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 15:12

Goedemiddag!

Sinds kort rijd ik op een fries, en dat is totaal iets anders dan ik hiervoor gewend was.
Ik raakte totaal uit balans (als ik die überhaupt al had, daar begin ik nu ook over te twijfelen) en mijn hele houding valt ook nog weinig goeds over te zeggen.
Ik baal ontzettend want ik wil het echt heel graag goed doen!

Heeft iemand misschien tips of hier zelf ervaring mee?

Jazzie03

Re: Hoe vind ik mijn balans terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:15

dit probleem heb ik ook gehad toen ik een nieuw paard begon te rijden omdat ik zo gewend was aan mijn dikkertje :=
Ik heb toen een aantal zitlessen aan de longe gehad zodat ik me alleen moest focussen op de balans en mijn eigen zit en niet moest letten op het sturen en het aandrijven.
Dit heeft mij heel veel geholpen! (ook omdat je feedback krijgt van degene die de longeerkoord vastheeft) :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:31

Kilometers maken, ontspannen en nog meer ontspannen!

FasKaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 20:15

Ik probeer te ontspannen, maar volgens de eigenaresse van het paard moet ik mijn buikspieren ook weer aanspannen, meer op mn zitknobbels zitten, onderbenen verder naar achter, hakken verder uitdrukken etc etc...
hoe moet ik dan ook nog ontspannen :( :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:23

Ontspannen is wat anders dan als een zoutzak gaan zitten he :P Maak jezelf lang, maar doe het niet zo overdreven dat je alles vastzet. Je moet kunnen meebewegen, wees dynamisch. Kantel je bekken wat naar voren, alsof je een staart hebt die je tussen je benen doet. Vanuit daar beweeg je mee met de beweging van het paard. Vanuit je bekken maak je je benen lang door je hakken uit te drukken, maar let erop dat je daarbij niet je bovenbenen gaat vastzetten. En je bovenlichaam moet je recht maken, niet hol. Want wanneer je je rug hol maakt, dan kantel je je bekken naar achter en ga je lopen stuiteren.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 03:09

In dit geval raad ik lessen aan. Samen met iemand veel aandacht besteden aan de houding en het evenwicht.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:45

Een paar goede zitlessen zullen je zeker op weg kunnen helpen. Als je je houding wil aanpassen doe je dat beter in kleine stapjes tegelijk in plaats van alles in een keer. Daar heb je inderdaad de aandacht niet voor. Wanneer je begint met aanpassen maak je vaak wat teveel spanning ter overcompensatie, maar die extra spanning verdwijnt vanzelf wanneer je het nieuwe bewegingspatroon eigen hebt gemaakt. Door een zitles leer je welke stapjes je het beste eerst kunt zetten en welke wat later komen, of misschien zelfs vanzelf gaan.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:59

Heb je les?
Ik ging van een zeer comfortabele 'schommelstoel' naar een jonge, hoogopgooiende 'zwabber'. Het gezwabber is nu hij sterker is wel minder geworden, maar dat opgooien en de vele beweging die hij geeft maakt het rijden wel een extra uitdaging. Zat ik op de schommelstoel rustig een hele les door als hij eenmaal los was, ben ik nu al blij als ik het één rondje goed en netjes volhoud (en dan loopt ie dat rondje nog onder z'n tempo ook).
Ik ben met veel les kilometers gaan maken, met iemand erbij die zegt wat er anders moet is dat makkelijker dan alleen, en beetje bij beetje wordt mijn houding beter, maar het is en blijft een work in progress. Maar als ik dan eens op een makkelijker te zitten paard stap, merk ik wel dat het daarop ook gelijk eenvoudiger is, dus het is wel goed voor je ontwikkeling als ruiter.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:33

Veel op buitenrit gaan! Voor een of andere reden rij ik beter en loop mijn paard op stukken beter buiten de piste!

En vooral het rustig aan doen. Moet allemaal leuk blijven. Als ik een hele lijst zou kregen van wat er moet verbeterd worden zou ik ook niet relaxt op mijn paard zitten hoor.

FasKaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 21:16

Bedankt voor jullie reacties! Van de week heb ik een zit/houdingles gepland, ontzettend zin in! Heel benieuwd hoe dat gaat

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:40

laat je iets weten hoe het gegaan is? ben best wel benieuwd :D

FasKaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 10:04

Ondertussen heb ik de 1e zitles gehad, en het zit em bij mij inderdaad in dat ik niet ontspannen genoeg ben, en ik moet meer vering krijgen in mijn gewrichten. Maar voor de rest viel het gelukkig heel erg mee!

plu74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:30

Soms ga je ook gespannen zitten als je het allemaal te goed wil doen (heb ik vaak). Juist een beetje loslaten tussen je oren, het hoeft niet meteen de eerste keer al perfect, en de tiende keer ook nog niet.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:35

FasKaya schreef:
Ondertussen heb ik de 1e zitles gehad, en het zit em bij mij inderdaad in dat ik niet ontspannen genoeg ben, en ik moet meer vering krijgen in mijn gewrichten. Maar voor de rest viel het gelukkig heel erg mee!

Top dat je bent gaan lessen!

FasKaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:31

Vandaag de 2e les, veel geoefend dus ben heel benieuwd of de instructrice al vooruitgang ziet. Oh en ik ben begonnen met yoga! Zeker een aanrader :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:43

Heel fijne balans oefening: tijdens het lichtrijden elke keer als je zit je hoofd een kwartslag draaien. 2 rondjes allebei de kanten op en je evenwicht past zich aan op je paard.

FasKaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 21:58

Ondertussen al meerdere lessen gehad en het gaat al een stuk beter!:)