Aanspringen gaat super, maar hoe pak ik door?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya10

Aanspringen gaat super, maar hoe pak ik door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 19:24

Hoi,

Hopelijk heeft iemand nuttige tips.
Ik rijd een draver en we hebben ook priveles elke week.
Dressuur gaat steeds beter en we maken zeker vorderingen.
Zelfs het aanspringen in galop gaat al heel goed en niet zoals eerst van uitgestrekte draf in galop.
Maar nu....

Het is een draver dus hij vind t gewoon wat moeilijker om zijn achterhand eronder te zetten.
Na het aanspringen in galop( hij heeft ook wat meer snelheid nodig dan een gemiddeld paard) moet hij dus blijven galoperen. Vaak is dit moeilijk. Been erbij i know, maar hij heeft veel ruimte nodig dus ik geef hem die ook en toch wil hij vaak een touwtrek wedstrijd beginnen. Hij pakt dus t bit en trekt mij (althans probeerd) naar voren waarna hij terug valt in draf.
Ik wil geen trek wedstrijd met hem beginnen.
Toen ik net met hem begon was hij erg tegen de hand. Ik denk omdat hij behoorlijk heet kan zijn en er veel mensen teveel aan de teugel hebben lopen trekken. Waar hij eerst in stap draf en halthouden een trek wedstrijd begon is dit nu tot de galop beperkt wat een gigantische vooruitgang is! Mijn instructice zegt ook dat hij galop gewoon heel moeilijk vind. Heeft iemand tips om te zorgen dat hij wat minder onstuimig is in galop en wil teugeltrekken. Want zodra hij dat doet valt hij uit de galop. Gebeurt dit niet dan gaat t ( voor een draver) heel goed.Ik heb een hele zachte hand( zegt ook de instructice) hij krijgt veel teugel ruimte en het been ligt eraan. Tuurlijk werk ik hier ook aan via mijn priveles, maar wie weet heeft iemand hier nog een gouden tip!
Iig bedankt voor het lezen!

Lillian__

Re: Aanspringen gaat super, maar hoe pak ik door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:34

Aanspringen, twee passen doorspringen terug nemen naar draf, ontspanning erin rijden en terug naar stap? Op het monent dat dit goed en het je het steeds vlugger op elkaar kan laten opvolgen; aanspringen, twee passen doorspringen, terug naar draf, ontspanning erin rijden en opnieuw aangaloperen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:47

Als afwisseling kan je ook met Vrij-springen lage In-Uitjes oefenen, uitbouwen tot een groot aantal!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:51

Of even horsephysio opzoeken op facebook, hun hebben allemaal filmpjes met verschillende manieren om balkjes weg te leggen, niet alleen onder het zadel maar ook aan de longe

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:58

Veel buitenrijden en daar trainen daar heb je ruimte. En daar lekker trainen in overgangen in rust

Ik merk bij jonge paarden dat dit juist enorm werk

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:05

werk aan de longe met de galop , eerst moet hij onbelast genoeg kracht en techniek opbouwen voordat hij dit onder het zadel kan gaan doen.

tijdens het rijden achterhand versterkende oefeningen rijden.

let goed op dat je je paard tijdens het aanspringen niet in de weg zit , en dit is iets anders dan rechtop zitten. Sommige paarden zijn nog scheef maar hebben geleerd om in die scheefheid te galoperen. probeer om eerst mee te gaan in de scheefheid en korte stukken te galoperen , zomaar een lange zijde op beide kanten bijvoorbeeld. zorg dat je werkt aan die scheefheid , en dit dan invoerd in je galop.

Zwaanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:12

Dat hij het bit vastpakt en eraan trekt betekend dat ie wil laten merken dat hij eigenlijk niet wil luisteren... Liever iets anders gaat doen. Het feit dat ie toch mooi rondjes loopt betekend dat hij je wel als een leider accepteert, dat is goed.
Een tip om het hem af te leren: aangalloperen zoals je altijd met hem doet, en elke keer dat hij meer dan 5 passen normaal loopt zonder zijn bit te pakken terug naar draf. Na een tijdje herkent hij dat als een beloning. Bit loslaten = minder hard hoeven lopen.
Bovendien is er al zo veel verbeterd... met de tijd zal ook dit beter gaan :) succes

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 03:17

Wat ik je aanraad is te kijken in hoeverre je ontspannen, verzameld en gecontroleerd rijd voor je aanspringt. Zijn deze dingen in orde en reageert je paard goed op je hulpen dan kun je in de galop veel directer met je paard communiceren verwacht ik zo, en hem oppakken wanneer hij wegzakt. Ik heb ooit eens een draver als verzorgpaarden gehad, deze vond galopperen echt heel moeilijk. Maar het scheelde dat ik dit paard er goed onder kon krijgen voor ik begon met galopperen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 06:25

Ik zou een draver liever niet aan de longe laten galopperen. Zeker niet als ze dat zo moeilijk vinden als jij (TS) beschrijft. Op een cirkel is het voor zo een paard nog veel lastiger om vanuit een dragend achterbeen te blijven galopperen. Wellicht zal hij aan de longe wel galop laten zien, maar gok dat dat geen goed uitgangspunt is voor een fijne galop onder het zadel. Zie vaak paarden die juist hierdoor spanning opbouwen voor de galop en het een vlucht actie wordt ipv ontspannen en gedragen.

Zoals iemand zei: buiten doen vind ik dan veel beter. Lekker rechtuit. Laat hem maar zijn ritme vinden in die galop.
En zorg verder met je trainingen dat je hem sterk maakt om de galop aan te kunnen. Je galop verbeteren door je stap en je draf. Maar in de baan nog even niet met lange galop stukken.
De tip van zwaanbanaan is ook iets waar ik mee zou werken. Plus dat steeds opnieuw aangalopperen (op een correcte manier) ook een mooie training is om hem achter er fijn sterk bij te krijgen.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 07:40

Bij mijn draver helpt het om hem aan te laten springen in de galop op een volte en dan daarna rechtuit laten galopperen.
Mijne vond het in het begin ook erg lastig en dat vindt hij rechtsom nog steeds. Ik oefen erg veel met longeren met een zadel op en het gaat steeds beter.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 08:04

Dank jullie voor jullie reacties! Heb van t weekend vernomen bij een andere instructeur dat ik nog wel eens inknik in galop naar binnen wat maakt dat ik dan t paard in de weg zit. Vanmiddag ga ik daar dus op letten en misschien is dat wel een reden dat we t bekende touwtrek/ uit galop vallen euvel kunnen verhelpen. Verder zal sommige bovenstaande tips eens toepassen tijdens rijden.