Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Adriana76 schreef:Veearts was meer van op gevoel uitbouwen, er is inderdaad aangetoond dat er niets stuk is. 2x per dag wordt een dingetje ivm werk en kids.
Ze is in de stal ook niet altijd bepaald even rustig (bokken en steigeren naar de buurman, het is een dame en hij mag niet naar haar kijken of proberen aan haar billen te zitten
Shenavallie schreef:Poeh, dat is lange boxrust! Ik ben er zeer zeker geen voorstander van om er direct op te klimmen en vind het een ongefundeerd en ondoordacht advies van de VA. De conditie en de spierkracht moeten weer rustig opgebouwd worden na dat lange stilstaan (en die bouw je zeker niet op met boxrust). Het lijkt mij het beste om het rustig op te bouwen door aan de hand te stappen en verder juist veel vrijheid te geven door het beestje los in de bak te zetten. Ook niet ELKE dag rijden na zo'n lange tijd van 'rust roest', maar geef een paard (ongeacht op welk niveau het gereden wordt) een dag onbelast beweging. Geef het dier de tijd om echt te herstellen. De VA maakt het niet uit: die komt graag weer langs om zijn boterham te kunnen beleggen.
Adriana76 schreef:De redenatie van de veearts is dat je juist onder de man een paard veel beter onder controle kan houden in geval van wegspringen of gek doen. Los is juist no go ivm blessures die je snel krijgt als ze uit hun plaat gaan. Pas los wanneer de spieren weer aangesterkt zijn was het advies.
rien10 schreef:Precies.
annibel schreef:Vervelend zeg!
Mijn pony heeft 2 keer een half jaar boxrust gehad.. We hebben met opbouwen een fysio erbij gehad die een schema heeft gemaakt.
15 min stappen en dan 1 rondje draf 1 rondje stap dat 5x herhalen en 5 min uitstappen..
Galop is de zwaarste gang, daar pas na ongeveer een maand mee beginnen, hetzelfde als de draf 1 rondje galop 1 rondje stappen
Oh ja en we stapte ook elke dag 15 minuten aan de hand!
Vicky_88 schreef:Ik heb een soortgelijke vraag beantwoord in mijn blog, misschien heb je er wat aan!
https://m.facebook.com/notes/equi-blog/ ... 063788418/