opbouwen na 8 weken boxrust

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana76

opbouwen na 8 weken boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 15:51

Onze 5,5 jarige pony heeft eind december een klein wondje opgelopen op haar hak dat vreselijk geïnfecteerd is geraakt. Hierdoor heeft ze 8 weken onder verband op strikte boxrust gestaan. Nu is 1,5 week geleden het verband eraf gegaan en mochten we gaan opbouwen van de veearts. Ik heb niet echt een schema gekregen behalve dan dat ik het beste kon beginnen met een kwartiertje stappen en er langzaam draf aan toe te voegen en de duur uitbreiden. Ze loopt als een zonnetje. Na 1,5 week rij ik nu iedere dag 25 minuten en halverwege 4 rondjes draf. Rij voltes en slangenvoltes etc. Vraag me af wanneer een goed moment zou zijn om de galop erbij te pakken. Ze geeft geen signalen af dat het teveel is en is de dag erna ook niet stijf. Ze staat nog steeds op boxrust tot haar spieren weer wat sterker zijn. Dan mag ze weer de groep in (om te voorkomen dat ze haar spieren gaat verrekken als ze gek gaat doen ). Iemand Nog goede tips voor het opbouwen? Er was overigens buiten het wondje niets beschadigd, dus geen peesblessures etc.
Alvast bedankt!

othelloster

Re: opbouwen na 8 weken boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:57

ik zal wat voorzichtiger zijn met opbouwen, gaat erg snel vind ik. eerst weer eens goede spieropbouw krijgen.

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 16:09

Het is met name stapwerk dat we doen, draf is alleen maar rechtuit. En een beetje draf in het midden zodat we daarna goed kunnen afbouwen in stap. Ik wil graag dat ze weer naar buiten kan uit de box☺ Ze is er nogal klaar mee zullen we maar zeggen. ..en boxrust en rustig in de box zijn ook 2 verschillende dingen /3

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:18

dat kun je ook bereiken met werk aan de hand :)

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 16:19

Waarom niet onder de man? Veearts gaf aan gelijk erop....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:23

Gewoon erop gaan zitten.
Ik zou per week 5 minuten erbij doen. En over een dag of drie een rondje galop erbij doen. Twee keer per week een rondje galop erbij. Er is niets beschadigd tenslotte. Dus over wen week rijd je 5 minuten langer dan vandaag en twee rondjes galop.

Oh ja: en savonds nog lekker een kwartier tot een half uur aan de hand stappen. Altijd lekker 2 x er uit.

Bel je veearts ook even om dit te bespreken.

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 16:29

Veearts was meer van op gevoel uitbouwen, er is inderdaad aangetoond dat er niets stuk is. 2x per dag wordt een dingetje ivm werk en kids.
Ze is in de stal ook niet altijd bepaald even rustig (bokken en steigeren naar de buurman, het is een dame en hij mag niet naar haar kijken of proberen aan haar billen te zitten
Laatst bijgewerkt door Adriana76 op 13-03-17 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:31

Poeh, dat is lange boxrust! Ik ben er zeer zeker geen voorstander van om er direct op te klimmen en vind het een ongefundeerd en ondoordacht advies van de VA. De conditie en de spierkracht moeten weer rustig opgebouwd worden na dat lange stilstaan (en die bouw je zeker niet op met boxrust). Het lijkt mij het beste om het rustig op te bouwen door aan de hand te stappen en verder juist veel vrijheid te geven door het beestje los in de bak te zetten. Ook niet ELKE dag rijden na zo'n lange tijd van 'rust roest', maar geef een paard (ongeacht op welk niveau het gereden wordt) een dag onbelast beweging. Geef het dier de tijd om echt te herstellen. De VA maakt het niet uit: die komt graag weer langs om zijn boterham te kunnen beleggen. ;)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:32

Vervelend zeg!
Mijn pony heeft 2 keer een half jaar boxrust gehad.. We hebben met opbouwen een fysio erbij gehad die een schema heeft gemaakt.
15 min stappen en dan 1 rondje draf 1 rondje stap dat 5x herhalen en 5 min uitstappen..
Galop is de zwaarste gang, daar pas na ongeveer een maand mee beginnen, hetzelfde als de draf 1 rondje galop 1 rondje stappen

Oh ja en we stapte ook elke dag 15 minuten aan de hand!
Laatst bijgewerkt door annibel op 13-03-17 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:32

Zo lang er niets aan pezen etc beschadigd is (geweest) en de wond geen risico meer loopt met teveel beweging, lijkt mij dat een gecontroleerd galopje geen kwaad zou moeten kunnen. Ik snap dat je hem niet gelijk los mag gooien en op mag jagen, maar zolang jij denkt dat je een paar rondjes galop goed kan controleren, lijkt het mij helemaal geen kwaad kunnen.
Voor mij persoonlijk zou ik wel willen dat ze even lekker warm heeft kunnen draven, dus zou ik het erbij pakken als de pony gewoon lekker 5 a 10 minuutjes een arbeidsdrafje aan kan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:33

Het dier is al anderhalve week onder het zadel. Dus nu terug naar alleen stappen aan de hand lijkt me geen zinnige zaak.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:35

Adriana76 schreef:
Veearts was meer van op gevoel uitbouwen, er is inderdaad aangetoond dat er niets stuk is. 2x per dag wordt een dingetje ivm werk en kids.
Ze is in de stal ook niet altijd bepaald even rustig (bokken en steigeren naar de buurman, het is een dame en hij mag niet naar haar kijken of proberen aan haar billen te zitten

Tja, soms is het lastig alles te combineren. Toch ben ik er in zo'n geval voorstander van om meerdere keren per dag beweging te geven.

Eigenlijk altijd :D

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:36

Shenavallie schreef:
Poeh, dat is lange boxrust! Ik ben er zeer zeker geen voorstander van om er direct op te klimmen en vind het een ongefundeerd en ondoordacht advies van de VA. De conditie en de spierkracht moeten weer rustig opgebouwd worden na dat lange stilstaan (en die bouw je zeker niet op met boxrust). Het lijkt mij het beste om het rustig op te bouwen door aan de hand te stappen en verder juist veel vrijheid te geven door het beestje los in de bak te zetten. Ook niet ELKE dag rijden na zo'n lange tijd van 'rust roest', maar geef een paard (ongeacht op welk niveau het gereden wordt) een dag onbelast beweging. Geef het dier de tijd om echt te herstellen. De VA maakt het niet uit: die komt graag weer langs om zijn boterham te kunnen beleggen. ;)

Nouja, ondoordacht vond ik wel erg makkelijk geroepen..
De TS geeft aan dat het paard ook nog niet de groep in mag in verband met kans op overbelasting als hij het ff lekker op een rennen zet.
Als ik die van mij na een paar dagen boxrust weer aan het werk zet aan bijvoorbeeld de longeerlijn, gaat ze af als een kanonskogel. Onder het zadel is alles veel makkelijker te controleren, dus daar is ook iets voor te zeggen.

Edit: En dat van die boterham is ook wel een heerlijke aanname :+ Want veearts word je natuurlijk nooit vanwege het welzijn van de dieren, maar om lekker je zakken te vullen.
Dan hadden ze beter een ander beroep kunnen kiezen hoor.. -O-
Laatst bijgewerkt door Tuigje op 13-03-17 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 16:36

De redenatie van de veearts is dat je juist onder de man een paard veel beter onder controle kan houden in geval van wegspringen of gek doen. Los is juist no go ivm blessures die je snel krijgt als ze uit hun plaat gaan. Pas los wanneer de spieren weer aangesterkt zijn was het advies. Ik ben ook geen voorstander van boxrust maar ze stond met haar hele been in het verband. Vanwege het gevaar voor drukkingen door het verband en de lastige plek waar de wond zat maakten dat ze strikte rust moest houden. Maar ze was niet zo rustig :(:)
Laatst bijgewerkt door Adriana76 op 13-03-17 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:36

Precies.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:38

Adriana76 schreef:
De redenatie van de veearts is dat je juist onder de man een paard veel beter onder controle kan houden in geval van wegspringen of gek doen. Los is juist no go ivm blessures die je snel krijgt als ze uit hun plaat gaan. Pas los wanneer de spieren weer aangesterkt zijn was het advies.

rien10 schreef:
Precies.

Lijkt mij ook volkomen logisch. En gewoon lekker naar de pony blijven kijken en aanvoelen wat de pony aangeeft. Je zegt zelf al dat de pony niet stijf is.
Is het geen optie om iemand een extra keer aan de hand te laten wandelen, zodat de beweging wat meer over de dag verdeeld is?

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 16:43

Ik heb een bijrijdster maar die kan ook alleen maar buiten schooltijden....het is inderdaad beter om te spreiden, maar helaas niet anders.

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 16:49

annibel schreef:
Vervelend zeg!
Mijn pony heeft 2 keer een half jaar boxrust gehad.. We hebben met opbouwen een fysio erbij gehad die een schema heeft gemaakt.
15 min stappen en dan 1 rondje draf 1 rondje stap dat 5x herhalen en 5 min uitstappen..
Galop is de zwaarste gang, daar pas na ongeveer een maand mee beginnen, hetzelfde als de draf 1 rondje galop 1 rondje stappen

Oh ja en we stapte ook elke dag 15 minuten aan de hand!

Bedankt voor het schema!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:03

Mijn advies, stop met die boxrust! Zo duurt de spieropbouw nog veel langer. Probeer haar een paar uurtjes buiten op een stukje te zetten zodat ze vrij kan bewegen. Eventueel eerst even longeren of rijden zodat de meeste energie eruit is.

Mijn paard heeft ooit 6 weken boxrust gehad met een wondje en ik ben er overigens weer heel snel weer opgegaan. Ging prima, langzaam elke week draven met 5 minuten opgebouwd, galop per rondje en mijn paard heeft nergens last van gehad. Alles in samenspraak met mijn instructie.
Paard mankeerde immers niets op de spieren of pezen.

Las wel regelmatig een dagje "vrij" in, als in niet onder het zadel. Mijn paard stond nadat de wond goed genoeg was genezen binnen een paar dagen weer in de groep. Hij mocht ook op de wei in een kleine groep maar dat had hij na een dag gezien en wilde daar niet meer op. Toen maar bij de rest en ook dat was geen probleem. Doordat hij in de groep stond bewoog hij ook op zijn vrije dag en liep zo de eventuele spierpijn eruit.

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 17:06

Extra complicerende factor is dat ze het wondje opliep toen we net op stal stonden. Ze heeft een week in haar nieuwe groep gestaan en daarna binnen. Ze moet dus feitelijk weer opnieuw weer in de groep geïntroduceerd worden. Dat vind ik eerlijk gezegd behoorlijk spannend, want dat kan er nogal wild aan toe gaan. Ze kan wel een poos alleen in een paddock staan. Dan staat ze evengoed nog wel tussen de andere paarden maar wel apart.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:10

Dan zou ik beginnen met alleen op de paddock, dan kan ze gewoon rondscharrelen. Als ze op conditie is bij de groep.

Wat je evt zou kunnen doen is haar introduceren met andere paarden op de paddock, de stabiele factoren in de kudde, dan kent ze die alvast.

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 17:11

Vind het behoorlijk spannend ;(

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:08

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 20:15

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:19

Zelf ben ik na een peesblessure en 9 mnd boxrust en stappen (5-10-15-20 min) begonnen met 1 lange zijde draf. Dat 4x in 20 minuten.
Toen mocht ik 4x 1 minuut draven, daarna 4x 2 minuten etc.
Tot ik redelijk opgebouwd was. Toen hetzelfde schema in galop gaan volgen.
Ik deed er per week een minuutje bij.