Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
canisia schreef:EDIT: Het is geen daadwerkelijk groeien van het paard, het is een verhouding van schoft wervels tov bespiering.
Amikaa schreef:canisia schreef:EDIT: Het is geen daadwerkelijk groeien van het paard, het is een verhouding van schoft wervels tov bespiering.
Het is toch wel echt groeien hoor, met een haakse meetlat ernaast is ze nu 4 cm hoger dan de officiële metingen in haar paspoort.
Ala ik ernaast sta kan ik het ook merken en ze was overbouwde en nu is de schoft het hoogste punt.
gekvanfleur schreef:Mijn merrie is 8 en dit jaar nog net een klein beetje gegroeid. Maar dat is normaal bij het ras, die groeien allemaal tot hun 8e.
Tien is denk wel heel oud, maar vind vier centimeter wel veel. Meten is zeker weten goed gegaan?
Amikaa schreef:Die krimp in boommaat kan ik ook niet verklaren, heel erg vreemd. Ik heb er een albion slk wijde boom opliggen. Die paste perfect in april/mei '16. Half November 16 is hij kleiner gemaakt in de pers maar nu begint hij weer voorover te kiepen. En dat terwijl ik als ik erop zit zie dat de basis van de nek (trapezium gebied) breder is geworden en de kuilen achter het schouderblad al mooi zijn opgevuld. De zadelmaker tekent de flexibele mal tbv boommaat iedere keer na op papier dus je kunt de ontwikkeling precies volgen en zien dat ze smaller is geworden (niet minder dik in gewicht) Hoe dan ook mijn zadel ligt weer niet lekker dus ik ga zadelmaker vandaag maar weer eens bellen. Meten is weten, een passend zadel is de basis om vooruitgang te kunnen boeken!
Amikaa schreef:Ja denk het wel, gemetem met professionele haakse paardenmeetlat op een vlakke nieuwe betonvloer. Of ze hebben de laatste drie officiële metingen op wedstrijd (6,7 en 8 jaar) niet goed gemeten?
Amikaa schreef:Pien63 schreef:Bij meten wordt soms rekening gehouden met de wens van de eigenaar. Zeker als het maar een cm scheelt. Dus als toenmalige eingenaar graag een E-pony wilde dan kan het zijn dat de maat in het paspoort bewust aan de lage kant is gehouden.
Oh echt?? Dat is slecht zeg....
Amikaa schreef:Maar waar ligt dan de grens denk ik dan?
Mogelijk kun je bij de pony's sneller in het Z te komen dan bij de paarden? En een e-pony die Z loopt brengt vast meer geld op dan een klein paard die lager geklasseerd is?