Hoe moet je vertrouwen in het paard opbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

allecher

Hoe moet je vertrouwen in het paard opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 19:45

Hoi hoi Bokkers,

Mijn eerste berichtje, ik weet niet zeker of hij goed staat.

Afijn, ik zal het eens kort uitleggen, het gaat onder andere over rijden....

Sinds een maand rij ik weer paard! Ik vind het geweldig, het was de beste keuze van 2017!
10 jaar geleden ben ik gestopt omdat ik het 'eng' vond, ik was gevallen, arm gebroken, bang, jong, klein.
Nu heb ik er op de manege, in de les, nauwelijks last van angst en gaat het rijden hartstikke leuk maar....

Nu zit ik in de luxe positie dat er een paard voor mij klaar staat waar ik op mag rijden wanneer ik wil,
maar dit paard is geen beginnerspaard. Ik heb vandaag gereden maar hij was mij heel erg aan het uittesten.
Hij was heel onrustig en daar werd ik weer onrustig en angstig van, het zit er dus toch nog in.
Het paard is wel heel braaf maar hij moet wel duidelijk weten wie de baas is.

Nu was mijn vraag... hebben jullie dit ook gehad, hoe los ik dit op?
Het probleem is nu: ik heb de luxe van een verzorgpaard maar hoe bouw je het vertrouwen op?
Hebben jullie daar tips voor, of hoe hebben jullie dat gedaan?

Alle tips zijn welkom! /3

Pluttersput

Re: Hoe moet je vertrouwen in het paard opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:51

Lees je eens rustig in over grondwerk :) werken naast het paard. Zo per jij hem kennen en hij jou. Je gaat zien wat zijn reacties zijn, en hij leert jou begrijpen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:53

De vraag is waarom is hij onrustig.
Is hij onrustig omdat jij nog te grote hulpen geeft als beginnende ruiter?
Per ongeluk teveel met je handen en je benen doet.

De insteek uittesten en de baas moeten zijn vind ik niet een erg fijne benadering.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:59

Vertrouwen bouw je op door elkaar te leren kennen, en dit kost tijd. Tevens heel goed je eigen grenzen aanvoelen. Als je pas weer een maand rijdt, vind ik een paard dat niet geschikt is voor beginners wel een grote stap, ook al snap ik dat het voor jou een hele leuke kans is. Maar als het nu nog een keer mis gaat, is ook je eigen vertrouwen een stuk beschadigd. Ik ken het paard natuurlijk niet, maar zelf zou ik hier een jaartje mee wachten, dan is je eigen zit en balans beter, je vertrouwen gegroeid en mocht ie nu een keer ervandoor schieten of een bok geven dan kun je dit denk ik beter aan. Vriendin van mij is laatst ook weer na tig jaar gaan rijden (ik dacht na 7 jaar of zo maar kan ook langer zijn) ze vond t super, viel er na een les of 6 een keer hard af en is nu weer gestopt. Het is zo jammer als dit jou ook overkomt.

Tip 2, mocht je door willen gaan. Veel tijd op de grond doorbrengen, borstelen, stukjes wandelen zo leer je hem kennen en lezen, dan voel je aan wanneer hij gespannen raakt en hoe hij spanning af kan vloeien zonder dat jij er naast ligt. Kun je nog goed longeren? Anders hier les in nemen bijv, zo leer je ook nieuwe dingen. Of grondwerkles. Hierin leer je gelijk ook op een goede manier de leiding nemen

allecher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 20:19

Thanks voor de tips! Inderdaad gaat het allemaal erg snel, maar juist omdat ik het nu aangeboden krijg wil ik er graag gebruik van maken.
Grondwerk vind ik een hele goede, al heb ik dat nog nooit gedaan...! Ik zal eens kijken of ik wat lessen daarin kan vinden/volgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:48

Leuk dat je weer begonnen bent! En op de manege gaat het goed begrijp ik?

Grondwerken kan zeker een goede optie zijn om een band te krijgen en vertrouwen te winnen en te geven. Je leert elkaar kennen, je leert wat zijn normale patroon is en dat helpt. Les nemen kan, maar het kan bijvoorbeeld al prima helpen om gewoon aan de hand en een halstertouw wat dingen te doen als wegstappen - halthouden - wegstappen, voor- en achterhand verplaatsen, stapje terug etc.

Bij het rijden kunnen er een paar dingen gebeuren: jij kan veel spanning meebrengt en het paard reageert daarop. Dan kan het helpen om de teugels niet te kort te nemen en niet teveel aan het werk te gaan in eerste instantie en te focussen op je eigen houding. Rechtop, schouders ontspannen, benen ontspannen, tenen ontspannen, ademhaling rustig. (Dat zijn altijd goede dingen om even langs te lopen.) Soms kan het helpen om een muziekje op te zetten en mee te zingen.

Iets anders dat kan gebeuren is dat het paard juist steun mist, en daarom van alles in de omgeving ziet. Dan heeft het zin om juist aan het werk te gaan: voltes en slangevoltes bv zijn een goede manier om wel de aandacht op te eisen maar niet een paard heter te maken dan het is.

Leg de lat niet te hoog - doe liever iets dat verloopt zonder spanning dan te denken 'ik moet nog galopperen' of 'het is niet actief / aan de teugel genoeg' ofzo. Bouw successen op, kijk naar de dingen die goed gaan, en bouw die uit. Je hoeft de confrontatie niet altijd aan te gaan. Gewoon een tijdje bezig zijn en dingen die nu spannend zijn gaan wellicht over een tijdje vanzelf.

Veel plezier!

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:54

Grond en loswerk oefeningen zouden goed kunnen helpen. Dit helpt veel.
En qua het rijden "spiegelt" het paard jou (dat is eigenlijk altijd zo) zodra jij zenuwachtig bent zal hij dat ook worden en onrustig en als jij gefrustreerd word zal hij ook een beetje paniekerig worden.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:29

Wat leuk dat je meteen al zoiets aangeboden krijgt! Ik ben zelf ook bezig met mijn (vrij nieuwe) verzorgpony een goede band op te bouwen. Ik merk dat je heel goed vertrouwen opbouwt door dingen te doen waarin hij/zij jou echt moet vertrouwen dat het goed gaat (over een zeil stappen bijvoorbeeld)!
Ik vroeg mij zelf wel nog af: is het beter voor "de band" als je verspreid door de week komt? Dus kan je beter om de dag of zijn een paar dagen in en om het weekend even effectief?

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:13

Heeeeeeeel veel contacturen met je paardje en ook b.v. Lekker dingen doen zonder te rijden (wandelen, borstelen, spelen)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:08

vertrouwen bouw je op door elkaars energie te leren kennen. Ieder paard en iedere ruiter heeft zijn eigen energie. Je kunt leren de energie van paarden te voelen en te doorgronden. Je doet dat door jezelf helemaal los te maken van gedachten en je energie in het hier en nu te voelen. Je moet daarbij stevig op de grond staan, je voeten voelen, je eigen lijf voelen en voel hoe jouw energie stroomt.

Als dat ok voelt kun je dicht bij het paard gaan staan om te kijken of er iets binnen komt van zijn energie. Je mag het paard daarbij aanraken. Maar kijk vooral wat het paard doet en wat jij voelt.

Dit moet je heel veel doen en uiteindelijk leer je via energie met je paard te communiceren. Dan kun je een paard ook begrijpen en zul je zien dat er wederzijds respect en vertrouwen ontstaat.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:50

Wederzijds vertrouwen is iets dat groeit, naar mate je meer tijd met elkaar doorbrengt. Maar wat ook heel veel kan schelen in angst op het paard, is in eerste instantie in jezelf te vertrouwen. Weten dat je de situatie aankunt. Succes!

Jortzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:50

Heey! Ik gebruik met dit soort paarden vaak alternatieve geneeswijze’s!
Ik stel voor om eerst uit te zoeken waarom je paard zo doet, als die er gespannen is probeer dan dit eens:

1. Pluk in je tuin of koop een takje lavendel.
2. Laat je paard eraan ruiken (zorg ervoor dat hij het niet opeet!)
3. Over ongeveer een week zal je verschil zien!

Hopelijk heb je hier iets aan! *D