Paard loopt over de schouder, maar wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Paard loopt over de schouder, maar wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 15:09

Hoi!

Afgelopen zaterdag zat ik op een toppaardje waar ik komende tijd meer op ga rijden. Het probleem is, in wendingen loopt ze over de buitenschouder. Ik heb geen idee wat dat nou precies betekent. Ik heb het mijn instructrice tot 2x toe gevraagd en tot 2x toe snapte ik geen bal van wat ze zei.

Het probleem is dus dat ze over haar buitenschouder loopt waardoor haar achterbinnenbeen niet goed gebruikt kan worden. Dat heb ik er wel uit op kunnen maken.

Kunnen jullie mij wat meer uitleg geven over wat het betekent? En kunnen jullie dan misschien ook vertellen wat ik eraan kan doen? Ik wil er namelijk wel mee gaan oefenen :)

xx

JudithGigi

Re: Paard loopt over de schouder, maar wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:12

Over de buitenschouder weglopen wil zeggen dat ze in de wending haar schouder zo naar buiten duwt, dat er geen correcte lengtebuiging genomen kan worden. Je voelt de voorhand naar buiten duwen terwijl de achterhand er weinig meer mee kan. Wat hier altijd helpt in iets meer steun op de binnenbeugel, het activeren van de achterhand en het begrenzen van de schouder op de buitenteugel.

Succes :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 15:14

JudArthos schreef:
Over de buitenschouder weglopen wil zeggen dat ze in de wending haar schouder zo naar buiten duwt, dat er geen correcte lengtebuiging genomen kan worden. Je voelt de voorhand naar buiten duwen terwijl de achterhand er weinig meer mee kan. Wat hier altijd helpt in iets meer steun op de binnenbeugel, het activeren van de achterhand en het begrenzen van de schouder op de buitenteugel.

Dat stukje over begrenzen met de buitenteugel zei ze ook al ja. Moet ik daar dan meer druk op zetten?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:21

Begrenzen zou puur op je been moeten.
Wat er eigenlijk gebeurt is (overdreven gezien), dat jouw paard naar binnen kijkt met zijn hoofd, en naar buiten zwiert met zijn lichaam.
Vergelijk maar met een (manege)pony die achter een ander paard aan wil. Als je aan de binnenteugel trekt kan het paard gewoon rechtdoor lopen. Hij loopt dan "over de buitenschouder weg".
Dit kan je tegenhouden, vooral door je buitenbeen. Ook mag je buitenteugel niet loshangen, maar je mag nooit veel meer druk op je buitenteugel hebben dan op je binnenteugel. Of andersom.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 15:24

LoveBodin schreef:
Begrenzen zou puur op je been moeten.
Wat er eigenlijk gebeurt is (overdreven gezien), dat jouw paard naar binnen kijkt met zijn hoofd, en naar buiten zwiert met zijn lichaam.
Vergelijk maar met een (manege)pony die achter een ander paard aan wil. Als je aan de binnenteugel trekt kan het paard gewoon rechtdoor lopen. Hij loopt dan "over de buitenschouder weg".
Dit kan je tegenhouden, vooral door je buitenbeen. Ook mag je buitenteugel niet loshangen, maar je mag nooit veel meer druk op je buitenteugel hebben dan op je binnenteugel. Of andersom.

Dankjewel :) Hier heb ik veel aan! Aankomende donderdag ga ik misschien weer rijden. Dan zal ik het eens proberen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 02:06

nee niet meer druk zetten, wel op die momenten corrigeren, je hand zelfs echt 20 tot 30cm recht omhoog brengen en met een snokje werken (buitenhand) , als ze dan iets meer moeite doet of minder uitwijkt dadelijk je hand weer op de normale rijpositie.
Maar niet constant sterker gaan vastnemen, want dan krijg je enkel het resultaat dat het paard nog sterker tegen je hand in gaat trekken.

Pepperrr schreef:
JudArthos schreef:

Dat stukje over begrenzen met de buitenteugel zei ze ook al ja. Moet ik daar dan meer druk op zetten?

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 02:57

Ik heb dit probleem ook wel eens met mijn paard.
Wat ik dan doe ik lichte en korte ophoudingen met de buitenteugel. Binnenbeen op de singel. Buiten teugel er bij houden en kleine ophoudingen maken wanneer nodig. Buitenbeen leg je iets achter de singel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 03:09

Zit je wel recht? Knik je niet in je heupen, zijn je schouders recht? Wat gebeurt er wanneer je meer of minder meekijkt met de wending? En doet het paard het op allebei de kanten?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 03:39

Ik ga mee met Koper
Als jij niet recht boven je paard zit, kan hij z'n gewicht niet gelijk verdelen over z'n linker en rechter benen paar.
Dus voor je je paard gaat corrigeren, eerst goed weten of je wel recht boven hem zit.
Heb je gelijke druk op 2 teugels en beugels als je rechtuit gaat?
Als jij aan de buitenkant van zn rug zit, kan hij eigenlijk niet anders dan over de buitenschouder wegvallen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 10:15

@lolotjeh, aan ophoudingen maken ga ik niet beginnen. Wanneer ik dat doe dan gooit ze haar hoofd omhoog en doet ze niks meer. Dit vindt ze gewoon echt niet fijn!

@Koper, Jep, ze doet het aan beide kanten. Ik heb nog nooit commentaar gekregen over dat ik scheef zit, dus dat zal dan denk ik ook niet zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:47

Pepperrr schreef:
@lolotjeh, aan ophoudingen maken ga ik niet beginnen. Wanneer ik dat doe dan gooit ze haar hoofd omhoog en doet ze niks meer. Dit vindt ze gewoon echt niet fijn

Hoe geef je je ophoudingen dan, als je paard zo extreem reageerd?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:34

Pepperrr schreef:
@Koper, Jep, ze doet het aan beide kanten. Ik heb nog nooit commentaar gekregen over dat ik scheef zit, dus dat zal dan denk ik ook niet zijn.

Lang niet iedereen is zich er van bewust en lang niet alle instructeurs letten er (voldoende) op.
Laat je eens van achter filmen en let dan met name eens op of je zadel recht boven de rug ligt. Het tussenkanaal van je zadel moet recht boven de ruggengraat liggen.
En let eens op als je andere mensen ziet rijden of dit het geval is. Je kan versteld staan te kijken als je hierop gaat letten.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:14

Buitenbeen er goed bijhouden om te voorkomen dat het paard teveel naar buiten gaat vallen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:23

Buitenbeen laten compenseren met wat je aan de binnenkant verliest. Dus als je je paard aan de binnenkant kwijt raakt en hij over de schouder naar buiten valt buitenbeen er tegen aan. Ook begeleiden met je buitenteugel, mooi met je binnenbeen naar je buitenhand toe rijden.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:24

wijken van en naar de hoefslag om de buitenschouder onder controle te krijgen vind ik altijd een fijne oefening, even je paard bewust maken op de zijwaartse hulpen en de plaatsing van de benen.
verder balkjes op een volte kunnen ook helpend zijn voor de balans in de lengtebuiging.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:37

Je kunt misschien ook eens vanuit stilstand proberen het paard met z'n schouders opzij te laten bewegen, zodat jij een beetje een gevoel krijgt bij hoe jij die schouders kunt beïnvloeden :)
Kijk bijvoorbeeld eens of hij al reageert als je je handen wat opzij doet, of dat je ook je been eraan moet leggen, of misschien wel andersom.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:54

Over de schouder weglopen, niet de juiste lengtebuiging.. zet t paard jou ook scheef in t zadel? Klinkt als een scheef paard! ( nou is elkaar paard scheef) maar bij extreme scheefheid merk je dit soort dingen nog meer! Ook t feit dat dit paard extreem reageert op een ophouding ( hoofd omhoog) doet mij vermoeden dat dit om scheefheid gaat! Stap 1 voor mij zou zijn om te checken in hoeverre dit paard zijn lange rugspier kan ontspannen! Ik zou dit mbv dubbele longe gaan doen! Zoek iemand met verstand van rechtrichtarbeid!
Suc6!!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:28

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:39

Probeer inderdaad eens vanuit stilstand de schouders opzij te zetten. Buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals, buitenbeen ietsjes naar voren en duwen. Eén stapje is genoeg, maar ze moet wel reageren.

Wat ik in de western doe als mijn paard over de schouder weg loopt, is een hoekje rijden. Ik rijd bijvoorbeeld een cirkel, voel dat hij naar buiten valt en ik leg dan direct mijn buitenteugel aan de hals, binnenteugel er vanaf, buiten been iets naar voren en flink druk geven of zelfs een schopje, afhankelijk hoe mijn paard reageert. Als hij niet of nauwelijks reageert, ondersteun ik met druk op de binnenteugel.
Als je dan letterlijk een hoek van 90 graden maakt, zet je dus eigenlijk de schouders opzij. Omdat je dit wat dringender vraagt, zou je paard wel moeten reageren. En om aan jouw vraag te kunnen voldoen, moet zij het gewicht wel van het buiten voorbeen naar het binnen voorbeen verplaatsen. Resultaat: het gewicht blijft na wat herhalen meer in bals en zal ze dus niet meer naar buiten vallen.

Heeft mij tot nu toe bij elk paard geholpen!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 09:59

Vicky_88, wow! Vet bedankt!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:21

Pepperrr schreef:
Vicky_88, wow! Vet bedankt!

Graag gedaan. Hopelijk heb je er wat aan.