Soorten draf hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charvin

Soorten draf hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 15:33

Hallo,
binnenkort krijg ik een nieuwe pony!
Ik was nooit heel druk met dressuur eigenlijk voornamelijk buitenritten en een keer een sprongetje.
Maar nu ik een nieuwe pony krijg wil ik mij daar meer in gaan verdiepen!
Dusss... nu de vraag wat zijn de verschillende soorten draf/galop en hoe krijg je hem daar in zeg maar? :)
Zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen/beetje helpen? <3

Groetjesss *\o/*

rien10

Re: Soorten draf hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:36

Leuk dat je een pony krijgt.
Je bedoelt arbeids draf, verzamelde draf, midden draf en uitgestrekte draf?
Was het maar zo eenvoudig dat je dat even via bokt kan aanleren.
Hiervoor zal je les moeten nemen en heel wat trainings uren moeten maken.
Een mooie gedragen verzamelde draf kost heel wat training. Dat heb je niet zomaar door een paar trucjes toe te passen.

Charvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 15:45

rien10 schreef:
Leuk dat je een pony krijgt.
Je bedoelt arbeids draf, verzamelde draf, midden draf en uitgestrekte draf?
Was het maar zo eenvoudig dat je dat even via bokt kan aanleren.
Hiervoor zal je les moeten nemen en heel wat trainings uren moeten maken.
Een mooie gedragen verzamelde draf kost heel wat training. Dat heb je niet zomaar door een paar trucjes toe te passen.

Okeee, Bedankt!
Dat bedoelde ik idd!
Is het wel mogelijk het verschil uit te leggen?
Want dat weet ik ook niet :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:59

De “gewone” draf waar je de pony in rijdt noemen we arbeidsdraf. Bij de meeste paarden en pony’s is dat net iets actiever dan wat ze van nature aanbieden.

In uitgestrekte draf vergroot de pony zijn passen tot zijn maximale kunnen, de passen worden groter, ruimer, met meer zweefmoment. De kracht (impuls) hiervoor komt vanuit de achterhand. Je pony mag daarbij ook wat langer worden in zijn lijf en hals. Verlengen in het frame noemen we dat. Je moet daarvoor als ruiter dus je pony de ruimte geven om te kunnen verlengen. Je pony mag daarbij niet sneller gaan lopen. Een goede uitgestrekte draf kost kracht en balans, en dat moet getraind worden.

Middendraf zit tussen arbeidsdraf en uitgestrekte draf in. Je pony moet duidelijk grotere passen maken, ook zonder te versnellen, maar nog niet maximaal. Vanwege het ontwikkelen van de kracht en balans wordt in de lagere dressuurproeven middendraf/verruiming gevraagd, en pas in de zwaardere proeven uitgestrekte draf.

Bij verzamelen moet je pony juist kleinere en meer verheven passen maken. Dit door gewicht over te nemen op de achterhand. Dit doet de pony door meer te buigen in de gewrichten van de achterhand. Je pony krijgt dan ook meer oprichting: de hals wordt hoger gedragen en met meer welving. Ook hierbij geldt dat je pony niet sneller of langzamer mag gaan. Verzamelen kost veel kracht, en is het resultaat van (jaren) training.

Voor galop geldt hetzelfde.

Charvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 17:48

Roodvos schreef:
De “gewone” draf waar je de pony in rijdt noemen we arbeidsdraf. Bij de meeste paarden en pony’s is dat net iets actiever dan wat ze van nature aanbieden.

In uitgestrekte draf vergroot de pony zijn passen tot zijn maximale kunnen, de passen worden groter, ruimer, met meer zweefmoment. De kracht (impuls) hiervoor komt vanuit de achterhand. Je pony mag daarbij ook wat langer worden in zijn lijf en hals. Verlengen in het frame noemen we dat. Je moet daarvoor als ruiter dus je pony de ruimte geven om te kunnen verlengen. Je pony mag daarbij niet sneller gaan lopen. Een goede uitgestrekte draf kost kracht en balans, en dat moet getraind worden.

Middendraf zit tussen arbeidsdraf en uitgestrekte draf in. Je pony moet duidelijk grotere passen maken, ook zonder te versnellen, maar nog niet maximaal. Vanwege het ontwikkelen van de kracht en balans wordt in de lagere dressuurproeven middendraf/verruiming gevraagd, en pas in de zwaardere proeven uitgestrekte draf.

Bij verzamelen moet je pony juist kleinere en meer verheven passen maken. Dit door gewicht over te nemen op de achterhand. Dit doet de pony door meer te buigen in de gewrichten van de achterhand. Je pony krijgt dan ook meer oprichting: de hals wordt hoger gedragen en met meer welving. Ook hierbij geldt dat je pony niet sneller of langzamer mag gaan. Verzamelen kost veel kracht, en is het resultaat van (jaren) training.

Voor galop geldt hetzelfde.

Okeee heel erg bedankt!
Hier heb ik echt wat aan!
En uitleggen is niet mogelijk via bokt? :)
Bedankt *\o/*
Groetjess

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:19

Nou ja het is ook echt iets dat je moet voelen dus in dat opzicht is het moeilijk uit te leggen via bokt. Maar de uitleg van Roodvos is inderdaad heel duidelijk!

Deze pagina heeft ook veel uitleg en filmpjes als voorbeeld:
http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/d ... -draf.html

Charvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 19:54

Zeepsop schreef:
Nou ja het is ook echt iets dat je moet voelen dus in dat opzicht is het moeilijk uit te leggen via bokt. Maar de uitleg van Roodvos is inderdaad heel duidelijk!

Deze pagina heeft ook veel uitleg en filmpjes als voorbeeld:
http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/d ... -draf.html

Okee, heel erg bedankt hier heb ik heel veel aan! :D :) *D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:01

Succes met het zoeken Naar een leuke pony!

Charvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 22:08

rien10 schreef:
Succes met het zoeken Naar een leuke pony!

Ik krijg morgen mijn nieuwe pony!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:54

Oh!! Gaaf. Veel plezier en geniet er van.

Charvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 19:04

rien10 schreef:
Oh!! Gaaf. Veel plezier en geniet er van.

Dankjewel :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 19:11

Lezen, lezen, lezen!
Voor ik vroegen op paardrijden mocht wist ik al zo verschrikkelijk veel. Jaren van boeken, penny's, paard&sport doorpluizen hebben mij de meest nuttige EN nutteloze kennis gegeven :P
En verder, neem ook regelmatig eens les met je eigen pony, want niet van een paard afvallen en kunnen paardrijden zijn 2 verschillende dingen

Charvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 22:03

Qimm schreef:
Lezen, lezen, lezen!
Voor ik vroegen op paardrijden mocht wist ik al zo verschrikkelijk veel. Jaren van boeken, penny's, paard&sport doorpluizen hebben mij de meest nuttige EN nutteloze kennis gegeven :P
En verder, neem ook regelmatig eens les met je eigen pony, want niet van een paard afvallen en kunnen paardrijden zijn 2 verschillende dingen

Jaa klopt maar eerst maakte mij dat niet zo heel veel uit.
Maar nu begin ik mij daar meer mee bezig te houden vandaar deze vraag!
Ik heb al bijna 7 jaar rij ervaring dus daardoor weet ik ook al heel veel!
Maar je hebt gelijk! :) :)