Feedback L1 proef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jessicadewit

Feedback L1 proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 22:35

Hallo allemaal,

Twee weken geleden heb ik mee gedaan met een koudbloedenwedstrijd in Lisse. Ik heb daar L1 gestart en ben heel benieuwd jullie mening naar mijn proef!
Graag zou ik tips en tops krijgen waar ik weer mee vooruit kan.

Ik ben nu ruim 1 jaar een combinatie met mijn paard.

Hieronder de link van de proef:
https://youtu.be/hlu9Y2SecCk

Alvast bedankt!

keshia

Re: Feedback L1 proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:53

Wat gewaagd en leuk dat je zo'n topic opent.
Ik ben heel eerlijk. Combinatie en paard is prachtig om te zien, heel leuk dier!
Voor nu vraag ik me af of het doorzitten een goede keuze is.. ik vind je benen tamelijk onrustig. Ook trekt je paard met het linkerachterbeen lijkt het.

Als ik verder kijk naar de uitvoering zie ik een paard dat mooi constant in de aanleuning is, in de stap nog wel wat scheef op de middenlijn. Al loopt het paard netjes op 2 teugels. Dat is goed te zien bij jouw perfecte gebroken lijn! Super netjes.
Het wijken ziet er netjes uit ook, mooi de voorhand eerst zonder teveel stelling.
De verruiming op de diagonaal mag meer verruimen ipv versnellen. Ook hoeft het maar enkele passen dus hoef je echt niet heel de diagonaal te gebruiken. Ook bij het wijken, minimaal 5 meter en daarna rechtuit is voldoende, nu rij je bijna de volledige 10 meter. Na het wijken en bij het inzetten van je diagonaal pak je de hoek niet mee, terwijl die juist heel handig is om wat tijd te krijgen om je paard recht in de wending te krijgen voor de verruiming.
Verder echt een nette proef, ik ben erg benieuwd wat voor punten je had voor deze proef :) heel veel succes!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:06

Ik vind dat je heel netjes gereden hebt. Het zag er relaxed uit!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:07

Zo ongeveer als het commentaar hierboven. Netjes gereden, probeer wel niet hulpen te blijven geven. Maar het allerbelangrijkst, je paard is echt niet rad van achteren. Zou ik toch serieus eens naar laten kijken. Voor een jury kan dat echt reden zijn om je flink af te straffen in de punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:16

Het beeldmateriaal is niet echt om over naar huis te schrijven in deze tijd :P Maar goed, ik zie ook wat Keshia ziet, het linker achterbeen is wat traag en blijft wat achter, vooral goed te zien in de middendraf. Er zit een vertraging in de beweging. Lijkt me even interessant om naar te kijken waar dat door komt. Dat zie je trouwens ook terug in de galop, ik vind hem achter dan heel stijf en springt hij niet lekker soepel door, op beide kanten.
Verder mag je paard veel actiever worden van achteruit. Dat is echtw el iets waar ik aan zou gaan werken, zodat hij sterker wordt van achter.
Verder vind ik je zit ook wat onrustig, je benen idd maar ook je handen. Als je langs de camera rijdt, dan zie je dat terug in de mond van je pony.

Succes verder :)

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:17

Nette proef!

Ik vind zelf juist dat je erg stil zit, ziet er netjes uit!
Maar inderdaad bij het aandrijven zie je je benen erg bewegen. Probeer echt met je kuiten aan te drijven i.p.v. met je hakken.
Wijken zag er netjes uit, paard was goed aan de hulpen. In het begin zag je er een beetje gehaast uit en toen sneed je ook wat bochten af, maar dat ging later beter. Stabiele aanleuning, ook vind ik het halsstrekken er stabiel uit zien!
Overall een fijne proef, maar ook ik zou even naar zijn achterbenen laten kijken.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:44

Let erop dat je in de verruiming ook echt verruimt, dat mis ik hier een beetje. Ook het halsstrekken zou van mij wat meer mogen, hij daalt namelijk nauwelijks in de hals. Ook je voeten zouden wat stiller mogen, constant aandrijven is echt niet nodig want jullie gaan al best hard. ;) Normaal heb ik niks met koudbloeden maar deze vind ik netjes lopen! Een proefje om echt wel trots op te zijn.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 09:57

Wat een ontzettend leuk dier.

Waar ik me een beetje aan stoor zijn je benen, die mogen veel stiller.

Probeer met de verruiming de overgangen mooi te markeren. Met name de echte overgang terug mis ik nu een beetje. Het dooft als het ware nu een beetje uit.

Succes

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:07

Wat een gave koudbloed. Die staart <3 <3

Je ziet een stabiele proef, netjes over de bovenlijn, wijken netjes, lijkt achter nog wat zwakjes.
Totdat de verruiming komt. Dan schrik ik toch wel even. Hoe moeilijk vind hij het om met het achterbeen door te komen en de taktfouten die in het begin ontstaan zijn niet mis.
Ook in de galop zie je dat ie kracht in de achterhand mist.
Je ziet hem ook regelmatig de zgn binnenbocht nemen met de achterhand (binnen achterbeen ontlasten).

Ben je hier al mee bezig?

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:47

Mooie combinatie zijn jullie!

Ik zie vooral nog veel onrust in je zit, rug wat gespannen en benen en armen daardoor ook onrustig. Probeer wat meer zijn bewegingen te volgen en te ontspannen, wordt het beeld wat rustiger van.

Verder zitten er al hele mooie stukjes tussen, lekker door oefenen!

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 16:55

Wat leuk al jullie reacties!! Bedankt :)

Erg leuk om te horen dat we een leuke combinatie zijn!

De feedback die jullie geven herken ik ook. Mijn benen, ik stoor me er ook behoorlijk aan! Dit is echt een punt waar ik aan moet werken (en natuurlijk ook al mee bezig ben). Ik vind het heel moeilijk om mijn benen stil te houden. Eerst kwam dit puur omdat mijn paard niet goed voor het been is/was. Dit is nu echt een heel stuk beter maar toch kan ik mijn benen nog niet stil houden.

Het verruimen/versnellen lees ik ook vaker terug in jullie reacties. Dit is ook altijd een puntje dat ik teruglees op mijn protocol. Hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan oefenen? Een duidelijkere overgang terug (wat ik hier las) is al een heel goed begin denk ik. Nu zwak het inderdaad een beetje af zonder een echte overgang.

In de galop en middendraf zie ik inderdaad wat jullie bedoelen met zijn (linker) achterbeen. Zijn achterhand moet echt veel steker worden. Hij loopt op dit moment nog heel erg op de voorhand. Ook hier zijn we al druk mee bezig. Veel tempowisselingen, schijnovergangen, cavaletti etc.

Nogmaals, erg bedankt! Leuk om jullie meningen te lezen. Ik kan hier zeker dingen uit meenemen voor in de training.

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 16:56

keshia schreef:
Wat gewaagd en leuk dat je zo'n topic opent.
Ik ben heel eerlijk. Combinatie en paard is prachtig om te zien, heel leuk dier!
Voor nu vraag ik me af of het doorzitten een goede keuze is.. ik vind je benen tamelijk onrustig. Ook trekt je paard met het linkerachterbeen lijkt het.

Als ik verder kijk naar de uitvoering zie ik een paard dat mooi constant in de aanleuning is, in de stap nog wel wat scheef op de middenlijn. Al loopt het paard netjes op 2 teugels. Dat is goed te zien bij jouw perfecte gebroken lijn! Super netjes.
Het wijken ziet er netjes uit ook, mooi de voorhand eerst zonder teveel stelling.
De verruiming op de diagonaal mag meer verruimen ipv versnellen. Ook hoeft het maar enkele passen dus hoef je echt niet heel de diagonaal te gebruiken. Ook bij het wijken, minimaal 5 meter en daarna rechtuit is voldoende, nu rij je bijna de volledige 10 meter. Na het wijken en bij het inzetten van je diagonaal pak je de hoek niet mee, terwijl die juist heel handig is om wat tijd te krijgen om je paard recht in de wending te krijgen voor de verruiming.
Verder echt een nette proef, ik ben erg benieuwd wat voor punten je had voor deze proef :) heel veel succes!

Met lichtrijden zijn mijn benen nog erger.. -O- Dit is echt een puntje voor mij om heel erg veel te trainen!!
Ik had 192 punten voor deze proef! :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:52

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:04

Eigenlijk de dingen die je zelf ook al aangeeft.
Het eerste wat mij opviel is toch dat hij niet aan het been is.
Daardoor vind ik de verbinding, ondanks dat hij wel constant is, erg zwaar ogen.
Ik denk als hij meer uit zichzelf gaat lopen de verbinding voor jou veel fijner aan gaat voelen.

Eigenlijk loopt hij in alles wel met die handrem er op. Ook de galop.
Ook in de middenstap.

Ik denk dat je daar echt veel op gaat verbeteren als hij beter aan het been gaat, lichter in de hand.

Verruimen verbeteren is veel kleine stukjes oefenen. Echt maar 3 passen.
Zelf vind ik vanuit een schouderbinnenwaarts, waardoor die achterhand actief is, de diagonaal op gaan en dan direct die paar passen vragen een fijne oefening.

Of als het achterwaarts fijn lukt daaruit direct weg draven. Want ook dan zit die achterhand er al onder.

Maar het is echt de korte stukjes die belangrijk zijn om die daarna langer te maken.

Ik vind jullie wel een erg mooie combinatie en verder zit je er ook heel mooi op.

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 18:38

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 18:39

bruintje123 schreef:
Eigenlijk de dingen die je zelf ook al aangeeft.
Het eerste wat mij opviel is toch dat hij niet aan het been is.
Daardoor vind ik de verbinding, ondanks dat hij wel constant is, erg zwaar ogen.
Ik denk als hij meer uit zichzelf gaat lopen de verbinding voor jou veel fijner aan gaat voelen.

Eigenlijk loopt hij in alles wel met die handrem er op. Ook de galop.
Ook in de middenstap.

Ik denk dat je daar echt veel op gaat verbeteren als hij beter aan het been gaat, lichter in de hand.

Verruimen verbeteren is veel kleine stukjes oefenen. Echt maar 3 passen.
Zelf vind ik vanuit een schouderbinnenwaarts, waardoor die achterhand actief is, de diagonaal op gaan en dan direct die paar passen vragen een fijne oefening.

Of als het achterwaarts fijn lukt daaruit direct weg draven. Want ook dan zit die achterhand er al onder.

Maar het is echt de korte stukjes die belangrijk zijn om die daarna langer te maken.

Ik vind jullie wel een erg mooie combinatie en verder zit je er ook heel mooi op.

Bedankt voor je reactie. Ik herken heel erg wat je zegt. Ik denk ook zeker dat 'die handrem' een probleem is waardoor veel van mijn problemen er zijn. Alles hangt een beetje met elkaar samen. Hier ben ik ook erg in aan het zoeken hoe ik dit kan trainen met mijn paard.

Bedankt voor de tips voor de verruiming! Hier ga ik zeker mee aan de slag.

eliane000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 08:55

je hebt een nette proef gereden! ziet er goed uit
inderdaad iets meer je benen stil houden

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:19

Gaaf dier!

Ik vond je handen zo nu en dan wat onrustig en laag zeg maar. Probeer ze iets hoger te houden.

Verder ga ik met de rest mee qua achterbeen, vooral in de galop had ik echt de neiging om m naar voren te duwen.
Ik heb telkens het gevoel dat hij er elk moment uit valt, ik mis de activiteit.

Succes met trainen :)!