Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tonyyyyy schreef:Zou die nog pijn hebben, of zit de pijn nog in zijn hoofd, is het lichamelijk of fysiek? Moet die opnieuw ingereden worden of hiermee doorgaan en hopen dat het langzaam beter wordt?
Graag hoor ik jullie mening en tips!!
bruintje123 schreef:Opnieuw inrijden bestaat niet. Wel kun je hem naar een kundige ruiter brengen die hem de baas is en niet bang is van zijn fratsen.
Maar dan moet je wel eerst wat zaken uitsluiten.
Is hij gezond. Dus laat de dierenarts hem eens grondig nakijken.
Zegt die, met eventueel foto's van de rug er bij, paard is gezond. Laat dan de zadelmaker nog eens kijken.
Klopt dat allemaal zou ik hem een tijdje wegbrengen naar een handige ruiter.
Kijk ook naar hoeveel vrije beweging hij krijgt en hoeveel krachtvoer.
Change3x schreef:Eerst maar eens een osteopaat, tandarts en zadelmaker erbij. Komt daar niks uit? Dan zou ik eventueel rug/nek foto's laten maken.
Na dat alles zou ik hem ook, zoals de bovenstaande bokkers zeggen, wegbrengen naar een trainingsstal of een handige en goede ruiter opzoeken die bij jou thuis komt.
[***] schreef:Als je deze pony door de hele molen haalt ben je hetzelfde kwijt als aan een nieuwe brave haflinger. 'Breng hem even naar een trainingsstal' kost je gauw 700 euro in de maand, als iemand al zin heeft om zijn nek te riskeren
En of de oorzaak van dit probleem nu medisch is of alleen gedrag, je krijgt het er hoogstwaarschijnlijk toch niet meer uit. Grasmaaier van maken en een andere kopen voor jij of iemand anders weer kan revalideren
[***] schreef:Change3x schreef:Eerst maar eens een osteopaat, tandarts en zadelmaker erbij. Komt daar niks uit? Dan zou ik eventueel rug/nek foto's laten maken.
Na dat alles zou ik hem ook, zoals de bovenstaande bokkers zeggen, wegbrengen naar een trainingsstal of een handige en goede ruiter opzoeken die bij jou thuis komt.
Jij schudt ook zeker even makkelijk 2000 euro uit je mouw
Koper schreef:Tel daar osteopaat, tandarts, zadelmaker bij op en je komt in de buurt. Je hebt namelijk niet alleen een diagnose nodig maar ook een behandeling. Om de paar maanden een osteopaat bij je paard is nog steeds niet gratis helaas. En stel dat TS een niet passend zadel blijkt te hebben. Dan vind ik 2000 euro een bescheiden schatting.
Koper schreef:Tel daar osteopaat, tandarts, zadelmaker bij op en je komt in de buurt. Je hebt namelijk niet alleen een diagnose nodig maar ook een behandeling. Om de paar maanden een osteopaat bij je paard is nog steeds niet gratis helaas. En stel dat TS een niet passend zadel blijkt te hebben. Dan vind ik 2000 euro een bescheiden schatting.
Eileen_ schreef:bruintje123 schreef:Opnieuw inrijden bestaat niet. Wel kun je hem naar een kundige ruiter brengen die hem de baas is en niet bang is van zijn fratsen.
Maar dan moet je wel eerst wat zaken uitsluiten.
Is hij gezond. Dus laat de dierenarts hem eens grondig nakijken.
Zegt die, met eventueel foto's van de rug er bij, paard is gezond. Laat dan de zadelmaker nog eens kijken.
Klopt dat allemaal zou ik hem een tijdje wegbrengen naar een handige ruiter.
Kijk ook naar hoeveel vrije beweging hij krijgt en hoeveel krachtvoer.
Hoezo niet? Ik heb heel wat paarden opnieuw ingereden. Vooral met dit soort gevallen moet je gewoon weer bij 0 beginnen. Vaak (eigenlijk altijd) is er al wat mis bij de basis van de basis, op de grond dus. Dat betekent dat ik eerst alles bevestig op de grond, en dan is het probleem onder het zadel vaak al min of meer verholpenJe moet alleen wel weten hoe en wat de grondwerk werkt. En hoe je je paard moet lezen. Dat betekent dus naar een deskundige
![]()
Op FB volg ik Feather Light Horsemanship, kijk daar eens naar. Te zien aan de filmpjes weet zij goed wat te doen.
Maar dan moet je inderdaad er wel zeker van zijn dat hij geen pijn heeft. Heeft hij dit wel, dan eerst dit oplossen en dan naar een trainer.