Wisselseries tips en tricks

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

Wisselseries tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 10:39

Ik ben sinds een paar maanden aan het knutselen met de wisselseries samen met mijn instructeur. Het valt mij op dat over alle oefeningen wel topics zijn, maar over de series kon ik nog niet veel vinden.

Waar lopen jullie tegen aan en hoe hebben jullie dat opgelost? Evt. valkuilen die je moet vermijden? Rijden jullie in de series extra naar voren of proberen jullie de paarden wat extra terug te rijden? Starten jullie op een rechte lijn of op een volte?

Wat zijn handige oefeningen om de series wat meer te controleren en de ontspanning te behouden?

Mijn paard wordt soms heel heet in zo'n serie. Dan helpt het wel om wacht oefeningen in te bouwen. Zijn hier nog handige oefeningen voor? Nu zet ik meestal een werkpirouette in of een appuyement.

IlBuono

Re: Wisselseries tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:42

Wij zijn er ook al eventjes mee bezig, valkuil bij mij is vooral een te vooruitdenkend paard die dus zelf gaat wisselen wanneer ze beseft dat we een serie gaan rijden. Valkuil is denk ik voornamelijk dat de wissels zelf niet netjes gesprongen worden omdat de focus te veel ligt op het aantal passen ipv de wissel zelf. Wij hebben ze altijd op een rechte lijn gesprongen, eerst op kwartlijn en erna pas op diagonaal of de hoefslag zelf.

Denk dat het ontspannen en controleren een beetje paardafhankelijk is, mijn merrie kan ook heet worden maar springt meestal wel een juiste wissel dus die zal ik eerder wat afwisselen in het aantal passen om te laten wachten of net even te verrassen. Als wachtoefening zet ik vaak een gewone kleine cirkel in, soms ook een werkpirouette maar meestal net zo simpel mogelijk om haar even volledig bij mij te hebben & ze neemt het in een appuyement ook snel over ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:56

Dat wisselt (goede woordkeuze) heel erg per paard. Sommige paarden komen teveel op terug in een serie of enkele wissel en die rijd je juist naar voren. Anderen gaan juist wat rennen in een serie of worden heel kort en krabbelig. Bij deze paarden moet je de rust bewaren en wachtoefeningen doen.
Zoals je zelf aan aangaf kan je de wissels ook op de volte gaan rijden of op een binnenhoefslag en dan naar contra laten springen. Dan houd je het paard attent maar moet het toch blijven wachten op je hulp. Als er teveel spanning ontstaat moet je eerst weer terug naar de ontspanning en controle. Dan rijd je eerst een paar wissels om de 4 of om de 3 en niet meteen heel veel achter elkaar natuurlijk.
En niet te grote hulpen geven, probeer zelf rustig te blijven en kleine hulpen te geven.

Waar loop je precies tegenaan? Gaat hij rennen of wordt hij heel heet?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 19:46

Mijn paard wordt heel heet, gaat dan echt meedenken en is mij dan voor. Soms gaat ze ook wat "rennen". Nu niet ongelooflijk hard, maar ben wel een stuk controle kwijt. Net dat stukje om een fijne wissel te kunnen springen. Bij te veel verzamelen gaat ze wat "stuiteren" dus het is echt de kunst om ze voorwaards maar gecontroleerd te houden.

Bedankt voor de tips al! Op de kwartlijn oefen ik inderdaad ook al wat wissels. Dan heb ik toch iets meer rust, al zwabbert ze daar wel wat sneller.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:23

Klinkt nogal hetzelfde als die van mij :+ doe dus inderdaad de series op de kwartlijn en zo kan ik naar beide kanten een cirkeltje draaien wanneer ze het overneemt. Ik rijd wel altijd een paar keer de rechte lijn zonder wissels en doe dit tussendoor ook af en toe om het overnemen wat tegen te gaan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:16

Oke dan is het belangrijk om steeds de rust en ontspanning op te zoeken. Rijd er eerst 2 in serie en dan weer even wat anders om weer terug te gaan naar de ontspanning. Wissel de plaatsen af dus een keer op de volte of de binnenhoefslag zoals ik al aangaf. Als 2 x om de 4 goed gaat dan ga je naar 3 x om de 4 of een keer om de 3. Het is belangrijk dat de kwaliteit van je wissel goed blijft en dat je steeds de ontspanning tussendoor op blijft zoeken. En wachtoefeningen doen zoals een wissel rijden op de diagonaal en dan een volte 10 meter draaien en weer terug op de diagonaal komen en weer een wissel en dan volte 10 meter de andere kant op. Snap je?

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:30

Ik zou eerst niet focussen op het tellen, maar ee voor kiezen om alle wissels voor zich te rijden. Eerst begin je met 1 wissel te rijden die aan alle voorwaarden voldoet. Los in het lijf, mooi naar boven gesprongen, aanleuning gelijk houden etc.

Kan je overal de juiste wissel springen ga je 2 wissels rijden. De 2e wissel pas rijden als je het gevoel hebt dat de wissel aan alle voorwaarden kan voldoen. Dan maakt het niet uit of dat al na 4 galopsprongen is of pa na 8.
Zo kan je het uitbouwen. Hoe meer je paard kan wachten hoe sneller je de wissels kan rijden. Daarna pas beginnen met het tellen van de galopsprongen.

Indien je paard veel meedenkt en voor de hulp wisselt liever series oefenen op 6 galopsprongen bevoordeeld dan op 3.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:29

FairLady_ schreef:
Ik zou eerst niet focussen op het tellen, maar ee voor kiezen om alle wissels voor zich te rijden. Eerst begin je met 1 wissel te rijden die aan alle voorwaarden voldoet. Los in het lijf, mooi naar boven gesprongen, aanleuning gelijk houden etc.

Kan je overal de juiste wissel springen ga je 2 wissels rijden. De 2e wissel pas rijden als je het gevoel hebt dat de wissel aan alle voorwaarden kan voldoen. Dan maakt het niet uit of dat al na 4 galopsprongen is of pa na 8.
Zo kan je het uitbouwen. Hoe meer je paard kan wachten hoe sneller je de wissels kan rijden. Daarna pas beginnen met het tellen van de galopsprongen.

Indien je paard veel meedenkt en voor de hulp wisselt liever series oefenen op 6 galopsprongen bevoordeeld dan op 3.

Ja maar dat lijkt me logisch. Als je wissel kwalitatief nog niet aan de juiste eisen voldoet ga je ze ook niet in serie rijden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:36

Ik zou ze niet gelijk om de zoveel gaan springen, maar bijvoorbeeld twee om de drie, dan negen sprongen niks en dan weer 1 wissel of 2 om de drie. Dan hou je veel beter de controle. Uiteindelijk leer je zo ook om de pas aan. Twee achter elkaar en dan 4 sprongen normaal en dan weer twee achter elkaar. En dat uitbouwen

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 14:24

Nu ben ik daar ook mee aan het puzzelen. Wat jullie zeggen. Als ze te heet wordt in een serie begin ik even terug opnieuw en dan eerst weer een enkele wissel op de diagonaal, laten wachten en dan weer langzaam uitbouwen naar meer wissels. Het gaat wel steeds beter. Ik merk wel dat als ik het tempo wat terugschroef het wat makkelijker voor haar is, dan blijft ze kalmer in haar hoofd. Zodra dat ik meer voorwaarts vraag wordt ze dan te druk in haar hoofd en begint ze te rennen en weg is de controle. (Terwijl dat ze normaal heel goed op zit terug te rijden is) dan zit ik op het eind van mijn diagonaal voor ik ze terug bij mij heb. Ik probeer nu langzaam het tempo wat op te bouwen en tussen de wissels wat te schakelen.

Ik probeer nu in het begin ook niet meer te tellen maar gewoon te wisselen wanneer dat het goed voelt en ze ontspant. Dan op het einde van de training doe ik er een aantal echt in serie, om ze aan mijn hulp te stellen.

Mijn paard springt enkelvoudige wissels eigenlijk overal zonder problemen. Enkel bij de series wordt ze echt heel heet en druk, is natuurlijk ook moeilijk voor ze.

Ik merk zelf ook dat ik mijn been er meer aan moet houden en meer eraan moet blijven rijden met mijn zit.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 02:52

Ik kies ervoor om in het begin de serie wat terug te rijden, tot ik mijn paard de hele serie mooi in balans houd. Vanuit daar laat ik hem weer wat groter springen.
De series wissel ik af in aantal sprongen tussen de wissels, hierdoor zorg ik dat het paard de regie niet in handen neemt. Verder rijd ik nog wel altijd rechte lijnen. Dat kan een handveranderen zijn, maar ook de binnenhoefslag op de lange zijde.

Waar ik in het begin tegenaan liep, was het timen. Ik was soms net te laat of te vroeg met mijn hulp waardoor de wissel niet op mijn hulp was. Dit is door veel wissels te springen veel beter geworden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:05

In de serie tot om de 3 kun je ze iedere keer nog als een losse wissel benaderen. De passen er tussen zijn een goede controle van hoe netjes je paard aan de hulpen staat. Bij een serie om de 2 heb je nog net ff tijd om je wissel extra te markeren maar je voorbereiding moet als goed zijn.
Bij de changementen a tempi moet bij je paard ook even het kwartje vallen van wat de bedoeling is. Zodra ze door hebben dat ze door moeten gaan en ritme moeten houden dan lukt het wel. Ik oefen ze door de sprongen te tellen; 1,2,3, wissel, wissel, 1,2,3, wissel wissel. Zodra een wissel heen en terug goed gaat probeer je er eentje bij te pakken 1,2,3, wissel, wissel, wissel.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:58

Zoals Abacab het uitlegt, doe ik het nu ook.
Veel succes ermee.