Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
danoesje schreef:Wat een naar verhaal zeg! Wat een rotgevoel moet dat geven.
Ik denk dat je bij ieder paard en bij elke discipline de kans hebt dat er blessures ontstaan. Naar mijn eigen paard gekeken, die heeft werkelijk waar elke paar maanden wat. Maar ook om mij heen zie ik veel paarden met al dan niet vage kreupelheden. Peesblessures en verrekingen zijn nu eenmaal snel gebeurd.
Ik denk dat het altijd een afweging is tussen sterker maken en niet overbelasten, het ene paard is nu eenmaal ook sterker dan het andere.
Op basis van jouw verhaal kan ik me niet voorstellen dat je het paard hebt overbelast, maar juist dat je rustig hebt opgebouwd. Een blessure zit nu eenmaal in een klein hoekje en een peesschede ontsteking kan bij mijn weten door verschillende zaken ontstaan.
maximuss schreef:Uit post leid ik af dat er idd te snel en zonder kunde gereden/ gewerkt is geweest. Een paard zonder conditie en bespiering, dat los je echt niet zo snel op dat je er na een paar maand al op een gezonde manier kunt mee gaan springen. Een dergelijk paard heeft ongeveer een jaar nodig om kracht en conditie te kweken vooraleer er serieus mee gereden kan worden. Dit is dus idd overbelasting door onaangepast werk en onkunde. Natuurlijk kan een blessure ook op wei voorkomen maar da's imo hier niet het geval geweest. Er zat geen structuur in de training en dan is de kans op overbelasting groot.
Zowel jij als de eigenaresse zijn hier verantwoordelijk voor dus laat je niet alle schuld in de schoenen schuiven: zij heeft de eindverantwoordelijkheid!
danoesje schreef:We weten natuurlijk met zijn allen niet waar hij precies vandaan kwam...was hij op sterven na dood of gewoon nog niks gedaan en iets onder gewicht? Ik lees dat ze in januari zijn begonnen en in de zomer een sprongetje hebben gemaakt (waarbij voor de 1 'een sprongetje' 30 cm is en voor een ander 80) dus dan is er al een half jaar opgebouwd. Neem aan dat er ook goed is gekeken naar de toestand op dat moment. Daarnaast heb je zo te lezen alles overlegd met de eigenaresse. Ik kan inderdaad niet teruglezen hoe je zat qua trainingsplan, reed je 2 of 6 dagen per week, iets er tussenin, wisselend?
Hoe dan ook, er zijn verschillende oorzaken mogelijk.
LadyUrsy schreef:Klinkt niet alsof je er hele gekke dingen mee hebt gedaan. Klinkt wel als lekker makkelijk van de eigenaar om achteraf een zondebok aan te wijzen. Ze heeft zelf toch ook gezien wat je met haar paard deed. Klinkt alsof ze niet te verlegen is om aan te geven als ze het ergens niet mee eens is. Dat had ze dan beter eerder kunnen doen, als het in haar ogen allemaal zo fout was.
Dit blijft het grote nadeel van dieren of spullen "lenen", super vervelend :-( .
maximuss schreef:Dat is niet direct wat ik bedoel met structuur: wat was het trainingsplan en de voorziene vooruitgang, hoe en wat werd er gevoerd? Hoe was het werk gestructureerd: hoeveel conditie- en hoeveel krachttraining per week? Hoe ondersteunde het voer zijn ontwikkeling? Hoe was de rust geregeld?
Als jij zegt dat er met dit paard elke dag (ongestructureerd) gewerkt werd, dan is overbelasting idd de oorzaak van de blessure.
maximuss schreef:Uit post leid ik af dat er idd te snel en zonder kunde gereden/ gewerkt is geweest. Een paard zonder conditie en bespiering, dat los je echt niet zo snel op dat je er na een paar maand al op een gezonde manier kunt mee gaan springen. Een dergelijk paard heeft ongeveer een jaar nodig om kracht en conditie te kweken vooraleer er serieus mee gereden kan worden. Dit is dus idd overbelasting door onaangepast werk en onkunde. Natuurlijk kan een blessure ook op wei voorkomen maar da's imo hier niet het geval geweest. Er zat geen structuur in de training en dan is de kans op overbelasting groot.
Zowel jij als de eigenaresse zijn hier verantwoordelijk voor dus laat je niet alle schuld in de schoenen schuiven: zij heeft de eindverantwoordelijkheid!
geerke schreef:het kan een oude peesblessure zijn die getriggert word door een rengalopje...kan ook ontstaan zijn door een rengalopje
Tigra_ schreef:Overbelasting komt meestal door structureel teveel.
Helaas kunnen paarden niet aangeven dat iets niet goed voelt wat wij wel kunnen voelen en aangeven als we beginnen met sporten. Soms denken we een heel eind op weg te zijn en dat je lijf het aan kan en ineens voelt het dan toch iets niet goed in je lijf. Dat kan best een aantal maanden in de trainingen zijn. Wij weten wat we voelen en geven (als we slim zijn) ons zelf rust. Maar dat kan een paard niet aangeven. En tegen de tijd dat ze kreupel zijn is het eigenlijk al te laat.
Dat kun nu eenmaal gebeuren. De eigenaar was er ook bij en ik denk dat die zich ook behoorlijk rot voelt. Kun je nagaan hoe vervelend jij het vind dat zal voor de eigenaar niet anders zijn en die heeft nog een berg kosten erbij. Kan me heel goed voorstellen dat ze het voortaan liever alleen doet. Hoef je niet te denken dat ze jouw de schuld daarvan geeft.
Van de stalgenoten is niet netjes en kan je het beste gewoon blokkeren. Dat kan je toch niet veranderen hoe ze er over denken en jezelf er over opwinden gaat ook niemand helpen. Jouw niet, de eigenaar niet en het paard al helemaal niet.
Of de eigenaar nu wel of niet reageert. Probeer het van je af te zetten. We maken allemaal fouten, soms onbenullig en soms wat erger. Maakt het uit bij wie de schuld ligt? Kan door de trainingen komen en een verkeerde beweging op de wei/paddock kan ook mee gespeeld hebben. Waarschijnlijk gewoon een combinatie van meerdere dingen.
Blijft allemaal gissen.
maximuss schreef:@ janneke2: hoe opgebouwd?
Citaat:Als jij 13 maand lang gaat rondwandelen en je stapt elke week een km verder dan kun je na 13 maand geen marathon lopen terwijl je wel "opgebouwd" hebt...