goede oefeningen gevraagd voor het over de schouder welopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil

goede oefeningen gevraagd voor het over de schouder welopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 10:04

Mijn tinker heeft erg de neiging om op de volte over de schouder weg te lopen, of, op de andere hand juist naar binnen te vallen.
Ook op de lange zijdes heeft ze de neiging om scheef te lopen, en geen stelling aan te nemen.
Met instructie oefenen we natuurlijk ook hiermee, maar ik kan nog wel wat extra trucjes gebruiken.
Aan de longe doet ze het niet zo er als onder de man.

Hebben jullie nog wat extra tips en oefeningen om haar goed recht te krijgen, want ik vermoed dat daar het probleem ligt (dit wordt ook door instructrice bevestigd).

Hoe meer hoe beter ik hou van afwisseling :D

xChanelx

Re: goede oefeningen gevraagd voor het over de schouder welopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:08

Dit is meer de vraag: hoe krijg ik mijn paard recht?

Binnenhoefslag rijden is altijd fijn om een paard op eigen benen te laten lopen. Verder achten rijden, slangenvoltes met eventueel extra voltes er in. Stukjes wijken.

Laat je paard op de kant waar hij naar buiten valt niet te ver inbuigen en begrens goed. Op de andere kant je wendingen goed voorbereiden zodat je als het ware van je binnenbeen afrijdt.

Als je de gelegenheid hebt om buiten te rijden, is dat ook erg goed.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:10

Als het aan de longe minder is zou ik ook eens kijken naar je eigen lijf. Misschien draait jou heup net niet goed mee ofzo. Een keer op een flexchair bij fysiotherapeut kan inzicht geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:12

Schakelen! zo te lezen is ze niet genoeg van achter naar voor en niet actief genoeg achter. Je kan pas aan de voorkant gaan werken als beide achterbenen er even actief ondergebracht worden.

Dus ik zou heel veel gaan schakelen op de lange zijdes, en als ze goed aan je been is en actief genoeg van achter naar voor loopt. Dan voltes gaan mee pakken, sluiten en openen om haar om je binnenbeen te laten buigen en van je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden om zo meer lengtebuiging te krijgen en haar dus te kunnen gymnastiseren en recht te richten.

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:20

Goed aan het been trainen eerst. Veel voorwaarts en overgangen dat ie goed aan het been is. Daarna veel zigzagjes doen. Bij a bijvoorbeeld beginnen met een kleinere volte en deze dus niet doorzetten en doordraaien naar de andere kant. Denk aan slangevolte maar dan dus niet tot aan de hoefslag Door. En wel steeds goed stelling vragen goed proberen te begrenzen met de buiten hand en beide benen er goed aan. Stukjes binnenhoefslag meepakken wanneer die over de schouder wegloopt volte in sturen of afwenden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:43

mmvs schreef:
Goed aan het been trainen eerst. Veel voorwaarts en overgangen dat ie goed aan het been is. Daarna veel zigzagjes doen. Bij a bijvoorbeeld beginnen met een kleinere volte en deze dus niet doorzetten en doordraaien naar de andere kant. Denk aan slangevolte maar dan dus niet tot aan de hoefslag Door. En wel steeds goed stelling vragen goed proberen te begrenzen met de buiten hand en beide benen er goed aan. Stukjes binnenhoefslag meepakken wanneer die over de schouder wegloopt volte in sturen of afwenden.

Dit. Wat ik doe bij scheve paarden/paarden met slechte balans is eerst veel rechtuit, dan slangenvoltes en stelling rijden op de hoefslag. Wat ik dan vooral doe is eerst stelling vragen rechtuit(steun aan de bakrand) en dan met diezelfde stelling een volte maken. Dat geldt ook voor de slangenvoltes: iedere keer na de bocht eerst goed rechtstellen, dan juiste stelling vragen, dan achter de stelling aan de volgende bocht. Doe dat vaak genoeg en ze worden kaarsrecht.

Owja, en om je binnenbeen heen draaien en begrenzen met je buitenbeen als hij over de schouder wegvalt

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 23:09

Bedankt voor de tips! Daar kan ik echt wat mee!!!
Ik rij zowieso al veel buiten. Ik rij zelden op de hoefslag, en maak veel voltes en 8-tjes
Ze is goed aan het been, moet haar eerder terugrijden dan voorwaarts rijden.
Ik ga zeker met jullie tips aan de slag!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:33

Jij noemt jouw paard goed aan het been ????
Als jouw paard goed aan het been zou zijn zou ze niet door je beenhulp doorlopen, dus er is een soort misvatting, jij vind dat je paard goed voorwaarts is, zelfs net iets te snel naar jouw gevoel, je wil haar dus liever trager laten lopen en gaat haar dus inhouden. Maar dit heeft niets maar dan ook niets met goed aan het been te maken.
vraag je instructie naar duidelijke uitleg terwijl je lest, dan zie en voel je wat er bedoelt wordt.

Madonnamagic schreef:
Ik rij zowieso al veel buiten. Ik rij zelden op de hoefslag, en maak veel voltes en 8-tjes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:08

Madonnamagic schreef:

Waarschijnlijk is je paard te loperig dan, en juist bij dat soort paarden als je teveel gaat terug rijden krijg je beide achterbenen niet actief genoeg maar maken ze zich juist scheef.

http://www.correctedressuur.nl/page/lop ... -het-zadel

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:23

Begin maar eens met contrastelling op de volte.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:20

Janine1990 schreef:

Misschien handig om uit te leggen waarom?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:39

KPet schreef:
Janine1990 schreef:

Misschien handig om uit te leggen waarom?

Meer controle over de schouder. Als het paard over de schouder wegloopt, is de schouder onvoldoende begrensd. Dan kan je tempowisselingen maken wat je wilt, maar blijft het paard ongelijk lopen.

Stel dat het paard over de linkerschouder wegloopt en je hebt onbewust meer contact op rechts, dan kan het paard natuurlijk nooit rechtsachter makkelijker onder de massa zetten, want die rechterhand blokkeert het rechterachterbeen. Ga je voltes rijden of overgangen, blijft het paard over de linkerschouder weggaan, want dat is de enige manier om het rechterachterbeen te verplaatsen naar wat het paard denkt dat nodig is.

Terwijl wanneer je contrastelling neemt (in genoemde voorbeeld dus linkerstelling, terwijl je rechtsom rijdt) heeft het paard aan de binnenkant meer ruimte en kan het binnen achterbeen beter naar voren grijpen. Daarnaast heb je als ruiter even een reminder aan hoe je het paard begrenst, immers paard loopt met contrastelling op de volte, dat is knap lastig voor de meeste ruiters. Buiging met de volte mee, stelling tegen de volte in. Heb je dat voor elkaar, is je paard meteen een stuk rechter, heb je meer controle over het binnenachterbeen en de schouder waarover het paard uitbreekt.

De simpelste oplossing in mijn ogen, die echt geen weken nodig heeft als je het goed doet. En veel kan er niet aan fout gaan, tenzij je je paard gewoon onredelijk krom trekt... Maar laten we er vanuit gaan dat dit niet gebeurt.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 09:24

Bedankt mensen! Ik neem alles mee!