Ik heb een ontzettend leuke pony, 3/4 arabier van 9 jaar, houd ontzettend veel van springen net zoals ik. Thuis in de bak gaat alles goed in de buitenbak staat een parcours wel heet maar verder wel terug te houden.
Sorry als 'houd' met dt of zonder moest, heb nog opgezocht maar werd er niet wijzer van
Nu ben ik erg fanatiek in de wedstrijdsport en gaan meestal 4x in de maand op wedstrijd en soms 6x, mijn pony vind springen misschien iets té leuk.
In het parcours word ze heel heet en sterk en dan gaat ze maar harder en harder waardoor ze vlakker gaat springen en het gevaarlijker word voor haar en mij.
Ook hiervoor sorry voor eventuele fout
Tijdje geleden kwam ze in het parcours met de dubbel niet goed uit, ze sprong over de eerste hindernis maakte een galopsprong en toen maakte ze een hele kleine en daardoor moest ze een hele grote maken om over de tweede te komen, hierdoor kwam ik uit het zadel en door de bocht erna vloog ik eraf, geen hele erge pijn maar wel weer daarna opgestapt.
Sindsdien ben ik bang om te vallen wat ik voorheen eigenlijk nooit had, altijd bij de dubbel komt die angst weer en maakt ze steeds een tussensprongetje, inhouden en gecontroleerd gaat niet want ik raak er kwijt na de eerste sprong van de dubbel.
Nu is het zo dat als ze heet word in het parcours dat ik dan zit terug te werken en daardoor niet meer op het parcours let waardoor weigeringen komen, super zonde want ze weigert eigenlijk nooit.
Met springles oefenen we ook kleine parcoursjes en dat gaat wel, wel heet maar wel terug te werken.
Vandaag hadden we weer oefenparcours gedaan (parcours waar je vrij mag oefenen zo vaak je wilt) ontzettend heet en sterk en sprongen gewoon elke keer 1 hindernis om daarna terug te werken (terug en los laten) , achterover zitten en ook met me stem dan ben ik na een heel rondje door de bak pas tot stilstand, belonen en daarna weer opnieuw. Zo opgebouwd naar hindernis 6, 7, 8, 9. Daarna 5a, 5b, 6, 7, 9 en daarna heel het parcours gesprongen.
Wat ze doet en wat me nu pas opvalt is tijdens dit parcours springen, ze springt de eerste hindernis super en is voor de hindernis rustig na de hindernis doet ze er hoofd naar voren waardoor ik dus naar voren kom zo gaat zij harder en dan moet ik terug werken zodat zij haar hoofd weer verder omhoog doet en zo door kan rijden naar de volgende hindernis ook dat is geen probleem alleen lange lijnen de dubbel etc. is lastig want dan is het hard en hoofd naar beneden waardoor ik dus 'niks' heb.
Hebben een periode gehad dat ze zo fijn liep op wedstrijden foutloos en vielen in de prijzen gewoon redelijk rustig (voor haar doen) kunnen rijden, ook met de selectie hebben we een 3e plaats behaald en onze 2e selectie verknald door een weigering (was mij schuld dacht dat ik de bocht ruimer had kunnen nemen)
Nu zondag mijn 3e selectie en 40 deelnemers... daarvoor BB parcours wat misschien wel scheelt ik heb geen idee dan heb ik het al een keer gezien.
Ik ben bang in het parcours geworden, bang om te vallen bij de dubbel, bang om weer te weigeren, bang om niet rond te komen. Het is niet dat ik bang ben voor de pony absoluut niet, doet verder geen vlieg kwaad.
Zo zeer ook niet bang om te springen maar gewoon het idee van dat ze te hard gaat en daardoor ik het parcours niet meer gecontroleerd kan springen.
We gaan voortaan 1x in de maand bij die stal lessen waar je dus een heel parcours kunt oefenen.
Ook met inspringen op wedstrijd is het zo dat er altijd mensen je afsnijden of niet op de hoefslag rijden of vlak achter de sprong komen waardoor mijn pony na de sprong ineens op de rem moet en helemaal gespannen raakt, springt opzij (doet verder niks.)
Wie heeft voor mij de ultieme tip? (Kilometers maken dat doen we zeker en door blijven oefenen uiteraard en de moed niet opgeven want ik weet dat we het kunnen)
Sorry voor dit super lang verhaal ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat iemand me misschien verder kan helpen.
Groetjes Kelsey