Galop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xdaisydream

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 23:24

hallooo *\o/*

heb net een account aangemaakt en heb een vraagje, ik kon nergens een (actief) onderwerp vinden dus probeer ik het maar zo (hoop dat ik het goed doe)

Het zit zo, ik rijd nu een halfjaar en heb soms nog moeite met de galop. Niet zo zeer met het aanspringen in galop, maar wel met het volgende;

Ik heb dus dat mijn paard weer na een paar passen uit galop valt, ik weet dat ik hem dan weer moet laten galoperen maar daar heb ik ook niet de heletijd zin in omdat de meeste in mijn groepje de galop wel de heletijd volhouden. Ik merk gewoon niet zo goed wanneer hij terugvalt in draf. Mijn instructrice zegt de heletijd; geef hem een schopje, en dan los, en dat herhalen. Ze zegt dat ik elke galopsprong moet aandrijven. Maar ik weet niet of het zo moet. Hoe doen jullie het? Hebben jullie nog andere tips? Anders moet ik het hier maar mee doen. Alvast bedankt! :)

Oja en nu ik toch bezig ben; Hoe geven jullie de galophulpen? Het is toch buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel, stelling, en aandrijven? Doen jullie het met allebei de benen of alleen het binnen/buitenbeen (Het aangaloperen gaat verder redelijk goed bij mij, was gewoon even benieuwd of er verschillende manieren zijn om in galop te komen)

Nynkee94

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:46

Ik vind juist niet dat je bij elke galop sprong moet aansporen. Hij mag pas terug naar de draf wanneer jij dat zegt. Wanneer je voelt dat hij al iets langzamer gaat zou je alvast kunnen aansporen zodat je het voor bent.

Zelf heb ik altijd moeite gehad met aan galopperen. Mijn benen werken niet goed mee (heb ik ook met zwemmen werken ze ook niet goed mee). Ik leer daarom een stem hulp erbij. Bij mij is dat "let op ja" op het moment dat ik Ja zeg springt ze super aan. Geef natuurlijk ook de been hulpen maar zijn bij mij heel zacht.

Wat ik wel merk hoe vaker je traint en meer een combinatie word hoe meer je paard al dingen aanvoelt en oplaatst echt maar kleine aanwijzingen hoef tegeven :D

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:57

Het ligt een beetje aan de oorzaak welke oplossing voor jou werkt. Ik herken je probleem wel. Vaak is het gebrek aan balans waardoor je paard in draf terug valt. Als ik bijv net niet lekker meezit met Winterfell en wat stuiter in het zadel, valt ze ook direct terug in draf. Ze verliest haar balans en lost dit op door langzamer te gaan.
Kan ook zijn dat je paard wat "lui" is dus liever stil staat dan loopt ;) als hij niet goed reageert als je been geeft, je dus niet direct een reactie krijgt, dan is het ook moeilijker om in galop te blijven.
Kan ook zijn dat beide dingen meespelen. Misschien merk je ook dat het de ene kant makkelijker gaat dan de andere kant? Want ook scheefheid van je paard kan de galop lastiger maken. Hoe is de galop aan de longeerlijn? En bijv buiten als je ook wel eens buiten rijdt? Is je paard nog jong? Heeft hij voldoende kracht om het vol te houden? Zoals je ziet zijn er diverse dingen waar je aan kunt denken.

Dit maakt ook dat er verschillende oplossingen zijn. Bij ons was ik ook onderdeel van t probleem. Ik kon de galop niet goed opvangen met mijn bekken. Ik heb in het begin veel verlichte zit gereden in galop, dan zat ik haar niet in de weg en bleef ze wel in galop. Om kracht en balans te oefenen zijn overgangen heel prettig. Wordt een paard ook vaak beter aan het been. En niet teveel vragen, als je weet dat je t niet 2 rondjes vol houdt, doe er dan 1 en neem hem zelf terug naar draf.
Misschien is het handig om af en toe een priveeles te nemen zodat je je focus op dit probleem kan leggen en samen met je lesgeefster eraan kan werken.
Als je paard ook aan de longeerlijn of buiten moeite heeft met galop, is het ook niet verkeerd om een keer een chiropractor te laten komen. Bij Winterfell was het bekken wat scheef, daardoor was de galop ook moeilijker.
Hoop dat je hier wat mee kunt, heel veel succes in elk geval :)

Ik geef zelf trouwens niet elke keer een schop. Als je merkt dat je paard langzamer gaat geef je been, reageert ie niet dan geef ik een tikje met mijn zweep. Maar niet elke pas, dan zou ik eerder een keer goed naar voren rijden in galop zodat ie wat actiever wordt.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:14

oefenen oefenen en oefenen is het enigste antwoord om het te leren aanvoelen. Mocht het je eigen/verzorgpony zijn dan zal ik kijken of het mogelijk is om met hem naar buiten te gaan en daar lekker rechtuit te laten galloperen. Been geven bij elke pas zorgt dat hij nog slechter gaat reageren. Dit vind ik zelf geen aanrader. Is bij mij inderdaad ook (bij ervaren paarden) terug in tempo is been erbij, niet direct reactie dan zweep.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:00

Mijn ervaring met manege pony's is dat deze juist terug vallen als je niet bij elke pas je binnen been eraan doet. Bij mij waren deze paarden dat zo gewend dat ze niet meer zonder konden.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:18

Ik voorzie dit topic van een slotje aangezien deze aangemaakt is door een schaduwaccount, sorry voor het ongemak :).