Struikelend/vallend paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 20:38

Dag allemaal,

Sinds een paar maanden (augustus) rijd ik een paard bij. Een superleuke witte KWPN-er van 12 jaar. Het paardje kan veel, heeft hoger in de dressuur gelopen.

Maar we hebben een probleempje. Het paard is vaak wat dwars (erg slim paard) en kronkelt alle kanten op en maakt zich dan erg gespannen. Wat ik dan meestal doe met zo'n paard is hem lekker naar voren rijden, zodat hij ontspant, en hem lekker aan het been krijgen. Maar met deze merrie gaat dat niet. Ze struikelt daarbij namelijk standaard. Niet zomaar, maar echt op de knietjes en op de neus. Ik vind het doodeng. Dit is standaard als ik haar loslaat van voren, of een licht contact heb, of haar naar beneden rijd.

Bij een laag tempo gebeurt dit een stuk minder, maar dan houdt ze de spanning. Het paard is altijd erg hoog ingesteld gereden, en als je haar hoog instelt struikelt ze ook nauwelijks. Maar dan houdt ze haar rug wel veel meer vast.
Kent iemand dit probleem? Ik durf er nu gewoon niet meer aan te rijden, omdat we dan weer op onze neus liggen. Ik dacht zelf aan een gebrek aan activiteit in de achterhand, en het wordt inderdaad wat beter door veel overgangen stap-galop te doen, maar ook in galop valt ze vaak op haar neus. Wat ik dus nu meestal doe is haar in het begin maar hoog houden, veel overgangen maken etc, maar het zit me wel in de weg. Osteo is geweest, dierenarts, zadelpasser. Het lijkt niets medisch te zijn.

Iemand tips? De instructrice waar ik op dit moment les van heb heeft het ook niet eerder gezien.

crazycactus

Re: Struikelend/vallend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:40

Ik zou hem eens na laten kijken, dit kan wijzen op een lichamelijk probleem.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:40

Al eens gekeken naar hoefkatrol ontsteking?

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:41

even de DA naar laten kijken.. want dit klinkt niet goed.. en dan beter zeker zijn dat dat je het straks erger maakt mocht er iets zijn.

edit: wat zegt de eigenaar er van?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 20:45

Dierenarts is wel geweest, maar dan vooral rug/schouders. De eigenaar ziet het niet echt als een probleem, want als je hem hoog instelt struikelt hij dus niet echt. Gewoon heel soms, maar niet zo diep.
Ik heb zelf een paard met HKO gehad, maar ik vind dit paard niet vergelijkbaar. Er is niet naar gekeken. Maar hij is niet kreupel of zoiets, het voelt voor mij meer alsof hij niet weet waar zijn benen zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:46

Ik zou het paard toch eerst medisch doorlichten.
Hopelijk is het niets ernstigs en is het paard "gewoon" niet gewend om zichzelf te dragen en heeft die altijd steun mogen zoeken in de mond, maar dan nog is op zijn knieën vallen wel echt extreem.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:52

Sheran schreef:
Dierenarts is wel geweest, maar dan vooral rug/schouders. De eigenaar ziet het niet echt als een probleem, want als je hem hoog instelt struikelt hij dus niet echt. Gewoon heel soms, maar niet zo diep.
Ik heb zelf een paard met HKO gehad, maar ik vind dit paard niet vergelijkbaar. Er is niet naar gekeken. Maar hij is niet kreupel of zoiets, het voelt voor mij meer alsof hij niet weet waar zijn benen zijn.

Een paard dat hoger in de dressuur heeft gelopen en al 12 jaar is weet heus wel dat ie benen heeft.

Of ze is op de verkeerde manier getraind met slechte aangeleerde gewoontes zoals het zwaar in de bit mogen leunen of er is medisch iets mis.

Ik zou toch wel verder gaan kijken dan het denken dat ie niet weet waar zijn benen is.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:55

ben het wel met Ragdollcat eens..

zelfs met foute training zo het niet zo extreem mogen zijn dat het paard valt.. al is het nog zo slecht gedaan. maar ik zou toch liever zeker zijn en even na laten kijken. zoals ik al zei je weet niet wat er is je kunt alleen maar gokken, en straks maak je het erger. want als je niet weet wat er is kun je er ook geen rekening mee houden!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:58

Een struikelend paard kan ook wijzen op een peesblessure.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:01

Heb je een filmpje?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:03

Mijn eerste alarmbel is ook: hoefkatrol/straalbeentjes op de foto geweest?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:04

Of artrose... niet op dat paard gaan zitten! Dat moet eerst maar eens goed worden onderzocht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:10

Ik bekijk hem dit weekend even aan de longe (ik rijd hem alleen de weekenden). Foto's etc kan natuurlijk niet zonder toestemming van de eigenaar, maar ik ga het er nog wel eens met hem over hebben. Ik vind het gewoon vreemd en eng. Overigens hangt hij nooit op het bit :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:14

Als die niet op het bit hangt acht ik en medisch probleem groter.
Bedenk dat wanneer een paard meer op de achterhand gereden wordt de voorbenen meer ontlast worden tov wanneer je hem lekker op de voorhand laat slenteren.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:19

Ik ken die eigenaar natuurlijk niet, maar als ie van zijn paard houdt, laat ie de dierenarts even komen en foto's maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:20

Eigenaar houdt zeker weten van zijn paard, maar heeft het niet heel erg breed. Osteo, dierenarts etc was al heel wat voor hem, en het paard is behoorlijk uitgebreid bekeken. Maar geen foto's nee. Vorig jaar is hij wel rontonologisch gekeurd trouwens.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:27

Is er een patroon in het struikelen te herkennen? Bijv struikelt het paard minder wanneer die net bekapt/beslagen is en wordt het erger wanneer het weer bij tijd is voor de smid?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 22:34

Minder wanneer hij los en ingereden is en wat meer ontspant. Smid zie ik geen effect bij.
Vandaag niet gestruikeld trouwens, bij het losgooien.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:53

Een fjord die ik heb gekend struikelde ook wel eens.
Wij dachten eerst dat hij wat klunsig was.
Maar dat werd erger en viel op een gegeven moment op de knieeen.
Beestje is op de foto gezet. Zat vol artrose in de knieeen!

Er moet haast wel iets mis zijn imo. Een paard valt niet zomaar op de knieeen.

Ik zou ook fotos van de benen laten maken. Maar dat is aan de eigenaar natuurlijk.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:58

Paard hier op stal had dat ook ineens. Die bleek vocht in de hals te hebben wat op zenuwen drukte en daardoor dat ie soms een fout maakte met zijn benen en struikelde. Zou het dus zeker wel na laten kijken...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:04

Een paard valt echt niet zomaar eens door zijn benen. Als dit wel zo is dan is er echt wel iets serieus mis, in de vrijheid zou zo'n paard als eerste opgegeten worden, paarden hebben echt angst om te vallen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:15

Chasey schreef:
Een fjord die ik heb gekend struikelde ook wel eens.
Wij dachten eerst dat hij wat klunsig was.
Maar dat werd erger en viel op een gegeven moment op de knieeen.
Beestje is op de foto gezet. Zat vol artrose in de knieeen!

Er moet haast wel iets mis zijn imo. Een paard valt niet zomaar op de knieeen.

Bij onze haf hetzelfde verhaal : artrose.
Kan soms een tijdje goed gaan, maar soms loopt ze zomaar een paar dagen moeilijk.
En ook als ze moe wordt bij goeie dagen, is er weer een risico dat ze struikelt en valt.
Staat 24/7 buiten, kan dus bewegen zoveel ze wil, doet nog vrijheidsdressuur, af en toe rondje bak met mijn dochter van 6 en 1 x in de paar weken rondje voor de kar, wat ze helemaal geweldig vind. Dan loopt ze onbelast (gewicht niet op de rug en voorhand) met de oortjes naar voren als een trotse pauw haar rondje.
Ze staat dus lekker op pensioen en mag iets doen als ze wil. En dat geeft ze zelf echt wel aan. Ik wilde van de week 1 van de andere paarden uit de wei gaan halen, staat de haf vooraan met de borstpartij tegen het hek langs mij heen te kijken naar de andere kant van de bak waar mijn dochter stond en geen stap opzij doen !
Zo van : "en nu ben ik aan de beurt"
Hek open gemaakt en dan loopt ze uit zichzelf vast naar de poets plaats.
Geweldig beestje !

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:31

Zeker mee opletten, ik heb 2 keer onder m'n haf gelegen omdat hij struikelde en overkop ging. Bleek achteraf ook artrose te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:00

Klinkt mij bekend in de oren. Mijn merrie kan ook behoorlijk struikelen waarbij zij meer dan eens op de knieen of bijna op haar snuffert lag.
Ik ben overgestapt naar een andere smid en in overleg met hem is mijn merrie anders bekapt. Haar hoeven worden meer afgerond om een betere afwikkeling te krijgen. Het heeft even tijd nodig gehad, maar gaat werkelijk al een heel stuk beter. Wat mij daarbij wel opvalt is, dat als het weer tijd is voor haar bekapbeurt (om de 7á8 weken), het struikelen ook weer toeneemt.
Het struikelen hoeft dus lang niet altijd een medische reden te hebben. In ons geval was een andere smid, een oude rot in het vak, de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:02

Is hij vorig jaar geheel op de foto gezet? Of slechts gedeeltelijk?
Doet hij het ook in vrijheid? Dus in de wei/ als je hem los gooit/ aan de longe?