Scherp dressuurbit klasse L

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janiekhm

Scherp dressuurbit klasse L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 15:56

Ik zoek een scherpdressuur bit wat gebruikt mag worden in de klasse L2. Iemand suggesies?

Moderatoropmerking:
Alvorens te reageren in dit topic lees de moderator opmerking op deze pagina (1)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:00

Kan je niets adviseren qua Britten maar waarom wil je er een scherper bit in doen? Misschien handig om te weten wat de reden is zodat mensen je beter kunnen adviseren
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 22-12-16 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:01

Een bauchertrens is naar mijn weten het enige bit met hefboom dat gebruikt mag worden in dressuurproeven. Lees het reglement even na en probeer daar wat bitjes uit, om maar bij je vraag te blijven :)

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:02

waarom wil je een scherp bit? ik mis wat informatie,wat voor pony is het waarvoor etc.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:02

Laurievc schreef:
Een bauchertrens is naar mijn weten het enige bit met hefboom dat gebruikt mag worden in dressuurproeven. Lees het reglement even na en probeer daar wat bitjes uit, om maar bij je vraag te blijven :)

Mag pas vanaf t Z evt icm stang. Pony's niet.

IrishDraught

Re: Scherp dresuurbit klasse L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:10

TS is 32 zal om een paard gaan maar in de klasse L is geen enkel bit met hefboom werking toe gestaan.
En wat is scherper? Wat wordt er nu gebruikt?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:12

Excuses, wist niet dat het pas vanaf Z was :)

Dan is inderdaad een beetje achtergrondinfo niet verkeerd

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:15

Het bit met de sterkste inwerking dat is toegestaan in de L bij dressuur is een 1.0cm bit. Ongebroken, enkelgebroken en dubbelgebroken werken allen even sterk in, maar de reactie van het paard verschilt er wel op. Ook qua bitring is het zoeken. Ik werk zelf het liefst met de kneveltrens omdat deze het duidelijkste is (zijwaartse sturing), maar hij is niet scherper dan een watertrens, bustrens of d-trens.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:16

Is dit een serieus topic? ' een scherper bit' zonder info en binnen 3 minuten een rits ongeduldige vraagtekens. Check het reglement of overleg met je instructeur.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:16

Wedstrijdreglement Dressuur geeft aan:

Toelichting bij bijlage 2
De afgebeelde trenzen zijn toegestaan in zowel bus- als watertrensuitvoering, enkel of dubbelgebroken. Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt indien ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer of rubber zijn omkleed.
1.
Watertrens
2.a,b,c,
Dubbelgebroken trens
3.
Bustrens
4.
Rentrens, D-trens
5.
Bustrens met scharen (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)
6.
Watertrens met scharen ( de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)
7.
Bustrens met naar bovengaande scharen (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)
8.
Trens met opgaande scharen, alleen toegestaan voor de klassen vanaf Z1
9.
Ongebroken bit, toegestaan in zowel bus- als watertrensuitvoering.
10.
Trens met roterend mondstuk
11.
Dubbelgebroken trens met roterend mondstuk
12.
Scholingsbit
13.a,b Trenzen met roterend mondstuk
14.a,b,c Trenzen met verhoogd tonggedeelte en roterend middenstuk
15. Trenzen met bescherming bij de bitringen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:18

baucherbit is een hangende trens, die in België wel toegestaan is voor dressuur bij VLP, net zoals een thiedeman bij ponys (LRV) toegestaan is zo lang de sleuven (en dus de hefboom) niet gebruikt worden.

TS waarom wil je een scherp bit? Voor een goed aanleuning is een scherp bit imo nefast.

midgie

Re: Scherp dressuurbit klasse L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:58

Wat wil je met een scherper bit, je kan beter leren rijden zoals het hoort en dat is niet met het bit

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:07

Waarom wil je een scherper bit? Waar rij je nu mee? Waar loop je tegenaan?

Ik rijd bitloos en ga deze discussie verder uit de weg. Bit of geen bit moet iedereen zelf weten, is beide afhankelijk van hand ruiter. Maar 'scherper bit' zet al mijn nekharen overeind

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:08

1. Beter les nemen.
2. Elk bit is zo zacht of scherp als de hand en de manier waarmee het bediend wordt.
3. Rijtechnische problemen oplossen ipv. naar 'een scherp bit' te grijpen (= slechts symptoombestrijding); heb je over een tijdje weer een scherper bit nodig.....

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:09

Moderatoropmerking:
Beste allemaal,
Ik heb ondanks dat het topic nog maar kort is al een tweetal berichten moeten verwijderen.

Graag wil ik jullie vragen ondanks de korte vraagstelling wel met respect te blijven reageren en niet onnodig op de man te reageren. Vragen staat vrij. En zonder extra informatie is een oordeel vellen nog niet geheel op zijn plek :)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:23

Welk bit gebruik je nu?

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:09

Heey TS,

Zou je mijn vragen kunnen beantwoorden? Dan kunnen we je mss adviseren in je bitkeuze.

Groetjes

DanielleRus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:06

Ten eerste ik ben tegen scherpe bitten. Ik zie soms bitten voorbij komen waar mijn maag van draaien gaat. Een voorbeeld is een Waterford trens of wire snaffle.

Als je echt een scherpere bit wilt ga dan in overleg met je instructeur en laat hem of haar jouw paard rijden en evt een zeer ervaren ruiter met verstand van zaken... Ook kan je een bittenfitter in de armen nemen of een goede paarden tandarts... Scherper of veel ijzerwerk in de mond lost niet altijd wat op.

Ik ken jouw paard niet dus kan je ook niet gericht advies geven. Maar een paard wat eenmaal monddood is is een hel (Ik heb op een manege gereden waar paarden standaard monddood waren geloof me dit is geen pretje,,, Als ik de naam van de manege mag noemen zal ik dit alsnog doen)

Bij mij geld nog steeds de regel hoe minder ijzerwerk in de mond des te beter.

Ook kan je een ander materiaal proberen zoals koper Aurigan Argentaan en Kaugan bijv

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:11

Een RC stangengebiss (een ongebroken trens met een tongboog), of een correctiebit. Deze zijn gewoon toegestaan en scherper dan de rest. Maar ook bitloos kan scherp inwerken en is toegestaan.