Tinker Magic en ik na 8 maanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 00:04

Thanks! Ik zal je tips zeker meenemen! Ik had overigens zelf het zadel ook wat tever naar voren gelegd, hij ligt wat verder naar achter nu. Nu mijn eigen houding nog wat naar achter helpen, ik val ook op haar voorhand zeg maar haha. Maar ja, die schroeven en platen in mn rug helpen ook niet erg mee. Maar word aan gewerkt!
Ik vind het lastig de voorhand losser te laten, ze gooit zo makkelijk die neus de lucht in! Dat lijkt me ook niet bevordelijk voor haar houding?

dioni

Berichten: 830
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:00

Wat een vooruitgang al in 8 maanden!
Ik heb ook een tinker merrie dieongeveer dezelfde weg aflegd als die van jou: te dik, geen conditie, bespiering, niet correct gereden en daarnaast een behoorlijke eigen mening :D
Wat ons erg geholpen heeft is, naast rijden ook longeren (met pessoa), lange lijnen en ook aan de hand oefeningen doen als buigen, achterhand omzetten, voorhand omzetten, achterwaart enzovoort.
Dan kan ze de oefeningen aanleren en spieren kweken zonder het ruitergewicht. Eerst paard zelf dan met ruiter.
Wij gaan niet erg hard, want we werken lang niet elke dag, maar die nagevelijkheid komt nu wel vanzelf, zonder af te dwingen. ;)

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 19:40

Leuk om te lezen! Ja, werken aan de hand doen we ook veel. Ik heb een verzorgster die elke woensdag vrijheidsdressuur met haar doet. Zelf longeer ik elke week wel een keer.

Stacey82
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:26

Geweldig paard, jullie hebben samen goede progressie gemaakt. Houden zo.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 21:15

Stacey82 schreef:
Geweldig paard, jullie hebben samen goede progressie gemaakt. Houden zo.


Dank je wel!!

karim18

Berichten: 114
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:35

Wow, wat gaaf om die vooruitgang te zien. Fijn dat ze nu lekker het bit aanneemt, en fijn gaat nageven. Blijf lekker zo doorgaan! :D

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 14:56

karim18 schreef:
Wow, wat gaaf om die vooruitgang te zien. Fijn dat ze nu lekker het bit aanneemt, en fijn gaat nageven. Blijf lekker zo doorgaan! :D


Het gaat steeds beter! We zijn nu verhuisd naar stal met binnenbakken, dus we kunnen lekker dooroefenen, gaat steeds beter!
Enige wat nu echt nog wel eens een ding is, is het niet recht lopen op de hoefslag. Ben volop bezig met rechtrichten, dus komt ook dat vast goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:00

Madonnamagic schreef:
karim18 schreef:
Wow, wat gaaf om die vooruitgang te zien. Fijn dat ze nu lekker het bit aanneemt, en fijn gaat nageven. Blijf lekker zo doorgaan! :D


Het gaat steeds beter! We zijn nu verhuisd naar stal met binnenbakken, dus we kunnen lekker dooroefenen, gaat steeds beter!
Enige wat nu echt nog wel eens een ding is, is het niet recht lopen op de hoefslag. Ben volop bezig met rechtrichten, dus komt ook dat vast goed!


Vaak heeft het recht zijn ook te maken met een stukje tempo. Zorg dat ze goed actief onder je doorloopt, en bedenk dat je benen en handen eigenlijk een soort tunnel met wanden, waar ze tegenaan loopt als ze scheef gaat.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:18

Hier ook zo'n (voormalig) scheve tinker. Veel rijden en bewegen, het komt goed. Helemaal soepel is de mijne nog niet, maar..... over 3 รก 4 weken heeft ze een veulentje als het goed is.
Ik denk dat je vooral dressur matig met haar wil rijden maar wat bij mij erg geholpen heeft is lang laag.
Handen hoger en verder uit elkaar en losser laten dan zoekt ze je hand vanzelf op. Vragen en als ze naar beneden komt losser laten.
Ze gaat nu op het filmpje met de kin op de borst en niet omlaag.
Je voelt het meteen als ze het goed doet. De rug wordt rechter en ze gaat meer zweven onder je.
Draai veel bochtjes om het haar door te laten krijgen. (voltes, 8tjes enz)
In een bocht gaat ze makkelijker naar beneden.
Tempo is nog niet zo belangrijk. De mijne heeft pas sinds kort door dat ze op 1 tempo mag draven ( :-) )
Die versnelde steeds uit zichzelf en zakte dan weer terug in tempo....

Vanuit lange, lage hals kan je haar dan weer rustig oefeningen laten doen en iets meer "aan de teugel" gaan rijden. Dan werk je meer vanuit ontspanning met de juiste rug spieren en ze wordt niet zo snel ongevoelig op het bit.
Handen wijder, hoger en losser met de teugels.

karim18

Berichten: 114
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:40

Madonnamagic schreef:
karim18 schreef:
Wow, wat gaaf om die vooruitgang te zien. Fijn dat ze nu lekker het bit aanneemt, en fijn gaat nageven. Blijf lekker zo doorgaan! :D


Het gaat steeds beter! We zijn nu verhuisd naar stal met binnenbakken, dus we kunnen lekker dooroefenen, gaat steeds beter!
Enige wat nu echt nog wel eens een ding is, is het niet recht lopen op de hoefslag. Ben volop bezig met rechtrichten, dus komt ook dat vast goed!


Kijk, dat is helemaal lekker!
Jah, herkenbaar! Je bent dat vast al wel tegen gekomen, en misschien ook al aan het doen, maar wat mij altijd erg helpt is binnenhoefslag rijden. Het paard zoekt makkelijk steun bij de bakrand, hetzij bol, hetzij hol. Door binnenhoefslag te rijden kan dat niet, en kan je meer zelf oplossen. Misschien heb je er iets aan, succes!

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 19:23

Ik rij idd bijna alleen maar van de hoefslag af, maar nu merkte ik dat juist de hoefslag ineens een probleem was, dus nu probeer ik het echt af te wisselen. Vandaag maar gewoon lekker oefenen om recht te rijden buiten, in de polder en het natuurgebied:-)

karim18

Berichten: 114
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tinker Magic en ik na 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:35

Oh, okee, dat kan blijkbaar dus ook hahaha. Afwisseling is sowieso vaak het toverwoord :p

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 13:43

Ja, hahaha idd is dat het toverwoord. Maar blij is ze gelukkig altijd, en ze laat graag zien de ze soepel in de heupjes is: