Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
theadora99 schreef:Hoi allemaal,
Ik heb vandaag een proefritje gedaan op het paard wat ik vanaf januari 1x per week ga rijden. Bij hem liep ik er echter tegenaan dat als ik ook maar ietsje toestond op m'n hand, hij meteen sneller ging. Heb veel topics gevonden hier over te langzame paarden, maar hij gaat echt te snel.
Citaat:Wordt 1 tot 2x per jaar nagekeken door ostheopaat zo ver ik begreep, maar vroeg me af hoe ik rijtechnisch dit kon oplossen (behalve terugzetten). Ik ben niet zo van trekken in de mond maar had vanmiddag toch 1 momentje dat er eventjes niets anders opzat omdat al mijn andere hulpen niet doorkwamen. Hier reageerde hij wel op toen. Of kan iemand misschien een instructeur aanraden (wil graag les gaan nemen namelijk!) die hierbij kan helpen? (Omgeving Amersfoort)
Heb inderdaad nog maar kort gereden maar wil voor de volgende keer dat ik het in m'n eentje moet doen beetje voorbereid aankomen. Het is niet alleen voorwaarts lopen, het is echt elke kans aangrijpen om harder te gaan. Stilstaan = stap, stap = draf en draf = heel hard draven, galop = heel hard galopperen.
Behalve de snelheid erin loopt hij redelijk ontspannen, achterhand er goed onder alleen hij wil gewoon te hard. We hadden hem van te voren ook al gelongeerd, paarden daar staan volgens mij de hele dag buiten, met andere paarden, genoeg ruimte en veel ruwvoer.
theadora99 schreef:Heel erg bedankt alvast! Stemcommandos reageert hij inderdaad goed op, dus hoooo zorgt wel voor een kleine tijdelijke tempo verlaging. Ben inderdaad opzoek naar een goede instructeur, ga zo de link bekijken!
Diep zitten is niet heel makkelijk op een paard van 1.85 wat redelijk hoog opgooit, maar wel iets om ook aan te werken!
Esther schreef:Klem je (onbewust) je benen aan?
Als de ruiter gespannen is, wat ik me goed kan voorstellen als je voor de eerste keer op een paard zit, neemt het paard de spanning over. Aangezien een paard een vluchtdier is gaat ie dus 'op de vlucht' en hard lopen.
Ga goed op je zitbeenknobbels zitten, rechtop en haal je balans uit je zit, benen hangen los naar beneden zonder te klemmen. Nog een belangrijk punt, blijf ademenen, adem naar je buik, schouders laag.
amie1965 schreef:Misschien moet je er gewoon even aan wennen? Een groot paard wat hoog opgooit voelt sneller aan. En ik zou juist zeggen, profiteer ervan. Deze kun je echt lekker aan het werk zetten
theadora99 schreef:Esther schreef:Klem je (onbewust) je benen aan?
Als de ruiter gespannen is, wat ik me goed kan voorstellen als je voor de eerste keer op een paard zit, neemt het paard de spanning over. Aangezien een paard een vluchtdier is gaat ie dus 'op de vlucht' en hard lopen.
Ga goed op je zitbeenknobbels zitten, rechtop en haal je balans uit je zit, benen hangen los naar beneden zonder te klemmen. Nog een belangrijk punt, blijf ademenen, adem naar je buik, schouders laag.
Het is bij hem wel een veel voorkomend probleem! Iedereen die erop zit heeft er "last" van. Ik merkte dat ik in galop inderdaad aanspande en heb hem daarom teruggenomen, was gewoon even om de galop te proberen maar wil nu eerst aan de draf en stap gaan werken omdat galop voor mij de moeilijkste gang is qua houding. Wil dit eerst in de andere gangen op orde hebben, heb dit zelf over het algemeen ook wel door. Ga even kijken naar de balansteugel!
Voltes zijn in stap en draf qua stelling goed, buiging vindt hij nog lastig, heeft inderdaad de neiging over de buitenschouder weg te lopen. Enige probleem is dat hij mijn been eraan ziet als een excuus om harder te mogen. Ik merkte inderdaad dat hij heel erg reageert op mijn stem, en wil daarom misschien beetje beginnen om grondwerk te doen voor het rijden.
Janneke2 schreef:Balansteugel tegen de hals in combinatie met een veeg van je hele buitenbeen, dat werkt vaak goed.
En idd: als een voorwaarts paard niet lekker buigt, gaat-ie over de buitenschouder. (Stuwend ipv dragend achterbeen, het doel van de volte is juist dat het achterbeen gaat dragen.)
Veel oefenen - en bijvoorbeeld aandraven op de volte, als het in stap goed gaat. Idem aangaloperen op de volte als hij in draf wat buiging gaat nemen.
theadora99 schreef:Heel erg bedankt alvast! Stemcommandos reageert hij inderdaad goed op, dus hoooo zorgt wel voor een kleine tijdelijke tempo verlaging. Ben inderdaad opzoek naar een goede instructeur, ga zo de link bekijken!
Diep zitten is niet heel makkelijk op een paard van 1.85 wat redelijk hoog opgooit, maar wel iets om ook aan te werken!
tamary schreef:theadora99 schreef:Heel erg bedankt alvast! Stemcommandos reageert hij inderdaad goed op, dus hoooo zorgt wel voor een kleine tijdelijke tempo verlaging. Ben inderdaad opzoek naar een goede instructeur, ga zo de link bekijken!
Opgooien is eerder meer gevalletje rug vast zetten en dat kan zowel te weinig bespiering als echt last zijn. Groot paard + 20x40 bak is eigenlijk gewoon ruimte tekort tot de spieren en dus verzameling richting M niveau dressuur zitten. Het kost nl redelijk wat kracht om zo'n groot lijf genoeg bij elkaar te rapen om rustig rondjes te blijven lopen (want voor zo'n groot dier zit je ook met de hele bak eigenlijk constant op een grote volte). Vluchten zoals hij nu doet is simpelste manier om op de been te blijven. Groot deel van het drammen, harder willen is eerder spierpijn/niet kunnen of niet weten hoe dan vervelend zijn. Groot gaat ook nog wel eens samen met onhandig en dat speelt ook tijdens het rijden op, zeker met factor ruiter er bij die ook niet altijd 100% synchroon meebeweegt en waar voor gecompenseerd moet worden om niet te vallen (wat voor vrijwel elk paard de grootste angst is ivm kwetsbaar).