Wie kan mij helpen? Wissels zijn drama

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Wie kan mij helpen? Wissels zijn drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 19:22

Hoi Allemaal,

Is er iemand die de gouden tip heeft voor een paard wat moeite heeft met de wissels? Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad, hebben al van alles geprobeerd maar ze blijft achter na springen. De galop is gesloten, goed achterop, kan makkelijk schakelen, kan zowel gewoon in galop als in de contra de schouder en kont plaatsen maar ze blijft na springen en zich lang maken in de wissel zelf. Heb echt al vanalles geprobeerd, overdreven travers zetten in de contra zodat binnen achter vrij komt, wijken met achterhand voor vanuit contra, renvers en dan wisselen naar contra, op korte lijnen wisselen zodat ze niet kan lopen, op een volte, maar het probleem blijft.

Ga het nu proberen boven een klein sprongetje maar hoop dat iemand anders de gouden tip heeft.

Casarell

Re: Wie kan mij helpen? Wissels zijn drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:34

Boven een klein sprongetje gaat hem niet worden, aangezien een paard eerst met de voorbenen land, en dan pas de achterbenen.
Dus feitelijk springt hij hem daar ook na.. :o

Heb je het al vanuit een scherp gereden appuyement geprobeerd? En dan een tikje bij op de bil (op het juiste moment) naar welke galop ze moet wisselen?

Of heb je al geprobeerd in een voorwaartse galop.. want sommige kunnen hem niet goed springen als ze teveel op het achterbeen worden gezet..

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:35

Wisselen boven een grondbalk
Je eenvoudige wissel steeds kleiner maken wil ook nog wel eens werken
Of even met een zweepje een extra hulp geven , om echt mee te duwen als het waren met de achterhand

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:36

Ik zou er aan werken dat je paard wat sneller wordt. Een beetje heet maken zeg maar. Welke oefeningen daarvoor het meest geschikt zijn moet je even uitproberen. Goed letten op een onmiddellijke reactie op je hulp. En evt een tikje meegeven tijdens de wissel.
Ik ben overigens geen expert hoor. Met deze problemen zou ik zelf te rade gaan bij een goede instructeur die hier veel ervaring mee heeft.
Balkje of sprongetje zou ik niet aanraden. Paarden springen op die manier ook vaak na.
Succes iig!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:40

Casarell schreef:
Of heb je al geprobeerd in een voorwaartse galop.. want sommige kunnen hem niet goed springen als ze teveel op het achterbeen worden gezet.

Dat is ook mijn idee. Weet je ook gelijk waar het probleem mogelijk zit. Dat zich lang willen maken in de wissel zegt het eigenlijk al. Overigens wisseltje aanleren op de springmanier doen we hier al met 4 jaar. Zit het er maar vast op. Probeer dat eerst te bevestigen en dan sluiten.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:42

Babootje schreef:
Casarell schreef:
Of heb je al geprobeerd in een voorwaartse galop.. want sommige kunnen hem niet goed springen als ze teveel op het achterbeen worden gezet.

Dat is ook mijn idee. Weet je ook gelijk waar het probleem mogelijk zit. Overigens wisseltje aanleren op de springmanier doen we hier al met 4 jaar. Zit het er maar vast op.

Oh babootje even vraag tussendoor. Springen ze hem op die manier (zo jong) niet sneller na? Absoluut ongekleurde vraag, want ik zit nog niet aan mn wissels, gewoon interesse.

En als je die wissels later dan vraagt met meer verzameling, gaan ze dan soms alsnog naspringen of zit hij er dan juist in?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:45

Ik kan het zelf niet, maar heb bij ons op stal het iemand zien aanleren bij een paard. Hij galoppeerde op een flink tempo in contragalop op de lange zijde. Dan gaf hij in de hoek de (overdreven) hulp voor de wissel. Dit snapte dat paard heel snel. Wat ook zo was, was dat hij altijd een kant op eerst helemaal bevestigde en dan pas aan de andere kant begon.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:48

Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee maar heb wel een keer oets gelezen over her wisselen russen travers en renvers? Misschien dat je daar zelf nog wat over op kunt zoeken voor nuttigere informatie :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:48

@SinneJ. Persoonlijk vind ik het raar dat bij dressuur pas begonnen wordt met de wissels in het Z als contragalop is bevestigd. Ik vind dat verwarrend voor het paard en vind dat je beter vroeger kunt beginnen met het bevestigen van de hulpen voor de wissel (dus voordat je contragalop gaat bevestigen).
Als ze zo jong zijn springen ze in het begin ook wel na. Maar zeker als je ook springt merk je dat paarden heel makkelijk wisselen (eigenlijk op een heel natuurlijke manier) voor balans en evenwicht. Als dat erop zit, snapt ie het ook als je meer gaat verzamelen.
Als het wisselen niet lukt zou ik persoonlijk eens gaan lessen bij een goede springinstructeur en parcourtjes gaan springen. Hoeft niet zo hoog. Leuke afwisseling voor ruiter en paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:49

Supervixen schreef:
Ik kan het zelf niet, maar heb bij ons op stal het iemand zien aanleren bij een paard. Hij galoppeerde op een flink tempo in contragalop op de lange zijde. Dan gaf hij in de hoek de (overdreven) hulp voor de wissel. Dit snapte dat paard heel snel. Wat ook zo was, was dat hij altijd een kant op eerst helemaal bevestigde en dan pas aan de andere kant begon.

Wat hij/zij dan doet is het paard uit balans laten gallopperen en hem zelf zn goede balans laten zoeken.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:52

Niet te moeilijk dressuurmatig denken. Waarom kunnen bijna alle B springen al een wissel? Juist, omdat de springruiters niet ingewikkeld doen. Van hand veranderen en haakse bocht maken. Paard springt om... Braaaaffff!! Idd heel krom om eerst de contra erin te 'duwen' en omspringen bestraffen om later weer wissels te leren. Nóóit doen dus! Leer de wissels voordat je M start en geen centje pijn. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:01

Babootje schreef:
Supervixen schreef:

Wat hij/zij dan doet is het paard uit balans laten gallopperen en hem zelf zn goede balans laten zoeken.

Ja precies, maar dit werkte bij dat paard prima. Wel een getalenteerd dier trouwens.. was ongeveer z2 klaar op zijn zesde. Ruiter reed toen in de subtop geloof ik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:29

InekeN schreef:
Niet te moeilijk dressuurmatig denken. Waarom kunnen bijna alle B springen al een wissel? Juist, omdat de springruiters niet ingewikkeld doen. Van hand veranderen en haakse bocht maken. Paard springt om... Braaaaffff!! Idd heel krom om eerst de contra erin te 'duwen' en omspringen bestraffen om later weer wissels te leren. Nóóit doen dus! Leer de wissels voordat je M start en geen centje pijn. :)

Dit is ook mijn ervaring. Vaak proberen we teveel ons best te doen om het er netjes te laten uitzien zeg maar en dat werkt voor sommige paarden niet. Gewoon spelenderwijs en vanuit je gevoel zonder aan techniek te denken die wissels uitproberen in haakse bochten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:35

Veel tips hierboven zijn prima voor een paard wat niet wisselt maar voor eentje die na springt gaat dat echt niet de oplossing zijn.

Wat ik het allerfijnste vind als ze echt heel erg na blijven springen is op de volte contra stellen en dan het binnenachterbeen aan blijven tikken tot die omspringt dan draaien naar de juiste hand en voor bij laten springen.
Heb je er al eens een goede osteopaat of manueel bij gehad? Als ze in het SI vast zitten willen ze ook nog wel eens na blijven springen?

Heb je filmpjes? Dat geeft wel een beter idee. Mag ook via PB.

Rijd er zelf ook eentje die heel lang na bleef springen. Heb er jaren over gedaan om het echt goed te krijgen. Maar afgelopen dinsdag had hij zijn inter 1 debuut en geen enkele slechte wissel erin. Het kan echt goedkoper.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:35

Het paard in de galop idd vlugger maken Ipv groot laten galopperen Tikje met je zweep op de bips wil ook wel helpen om achter mee te laten springen

Vergeet ook niet het paard mooi los in de mond te houden

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 21:03

Katja schreef:
Veel tips hierboven zijn prima voor een paard wat niet wisselt maar voor eentje die na springt gaat dat echt niet de oplossing zijn.

Wat ik het allerfijnste vind als ze echt heel erg na blijven springen is op de volte contra stellen en dan het binnenachterbeen aan blijven tikken tot die omspringt dan draaien naar de juiste hand en voor bij laten springen.
Heb je er al eens een goede osteopaat of manueel bij gehad? Als ze in het SI vast zitten willen ze ook nog wel eens na blijven springen?

Heb je filmpjes? Dat geeft wel een beter idee. Mag ook via PB.

Rijd er zelf ook eentje die heel lang na bleef springen. Heb er jaren over gedaan om het echt goed te krijgen. Maar afgelopen dinsdag had hij zijn inter 1 debuut en geen enkele slechte wissel erin. Het kan echt goedkoper.

Thnx Katja! Hier heb ik echt iets aan. Heb wel een aantal filmpjes van in de les, ik ben nu nog aan het werk maar stuur ze morgen even aan je door. Wellicht zie jij daar het probleem wel op. Ze is indd onlangs nagekeken door een osteopaat maar ze was helemaal in orde. Zadel ligt ook goed.

@de rest, bedankt allemaal
Voor de reacties! Kan niet op iedereen persoonlijk reageren, maar voor de duidelijkheid, het gaat hier om een paard die na blijft springen. Niet een paard wat geen wissel springt. Gasgeven bij een paard wat zich lang maakt en daardoor na springt heeft geen zin. Ook kan ik haar extreem klein laten galopperen dat is het probleem allemaal niet. Merrie is erg lastig in haar hoofd ook.

En de opmerking goede instructrice... Train bij D.anielle H.eijkoop dus ervaring genoeg lijkt me.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 09-12-16 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

salome_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:19

Boven een laag sprongetje is het erg makkelijk aan te leren! Je kan zoals al gezegd werd ook alleen een balkje op de grond leggen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:31

Paard terug verzamelen in de galop en daarin heet maken zodat ze sneller in het achterbeen worden. En dan ga je de hulp voor de wissel geven.

Paard wat na springt is vaak traag in het achterbeen. Gekke oefeningen doen om ze ''mee'' te laten springen van achteren is veel moeilijker voor een paard omdat je ze dan vaak uit balans brengt. Aangezien het paard de hulp al snapt hoef je hem dus niet om te ''trekken''. Achterbeen is echt een basisdingetje dus veel overgangen rijden en tempowisselingen rijden zodat het achterbeen sterker wordt.

Succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 21:36

josje4 schreef:
Paard terug verzamelen in de galop en daarin heet maken zodat ze sneller in het achterbeen worden. En dan ga je de hulp voor de wissel geven.

Paard wat na springt is vaak traag in het achterbeen. Gekke oefeningen doen om ze ''mee'' te laten springen van achteren is veel moeilijker voor een paard omdat je ze dan vaak uit balans brengt. Aangezien het paard de hulp al snapt hoef je hem dus niet om te ''trekken''. Achterbeen is echt een basisdingetje dus veel overgangen rijden en tempowisselingen rijden zodat het achterbeen sterker wordt.

Succes!

Thnx voor de tip! Denk zelf ook dat ze tikje traag is achter en dat het probleem is. Heb ik alleen meteen het volgende probleem :+ Merrie is echt knetterheet van zichzelf. Dus is soms best lastig om haar vlug maat controleerbaar en niet geflipt te krijgen. Heb je daar misschien nog tips voor?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:36

Misschien een keertje het bos in, en als ie zich dan lekker heet maakt vragen.
Mijn merrie is trekpaardkruising zonder enige aanleg voor dressuur maar als ik haar in bos of strand langzaam laat galopperen kan ik haar zo om laten springen. :')

Je hebt dan namelijk een mooi recht stuk waar paard even niet hoeft te panieken over balans. Veel meer rust en tijd.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:55

Wat Gypsy zegt is inderdaad een goede.

Wat voor jouw merrie werkt is niet te zeggen zo op internet. Voor sommige werken wachtoefeningen goed en de ander moet juist meer afwisseling en uitdaging hebben. Als ik jou was zou ik dit voorleggen bij je instructrice, die kent jullie het beste!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:05

Heb je er al wel eens een prof opgehad? Iemand die heel handig is met wissels? Of je juf? (Die lijkt mij ook wel kundig := )

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 23:08

:)
dresjoepie schreef:
Heb je er al wel eens een prof opgehad? Iemand die heel handig is met wissels? Of je juf? (Die lijkt mij ook wel kundig := )

Heb toevallig gevraagd of ze er van de week een keertje op wilt. :)

Heb wel een aantal tips van Katja gehad na het zien van een filmpje dus ga daar mee aan de slag

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:12

Wat ik echt als tip kan geven:

Ga een keer lessen bij de big boss Johan hamminga. Die leert je feilloos in 1 les hoe het moet. Ik had nog nooit eeen wissel gedaan en ging naar huis met perfecte wissels en idem voor een vriendin!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 06:45

Aukelizzy schreef:
En de opmerking goede instructrice... Train bij D.anielle H.eijkoop dus ervaring genoeg lijkt me.

Daar twijfel ik niet aan. De opmerking was ook niet zoek een goede instructeur maar eens op een andere manier te trainen bij een springinstructeur.