Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Casarell schreef:Of heb je al geprobeerd in een voorwaartse galop.. want sommige kunnen hem niet goed springen als ze teveel op het achterbeen worden gezet.
Babootje schreef:Casarell schreef:Of heb je al geprobeerd in een voorwaartse galop.. want sommige kunnen hem niet goed springen als ze teveel op het achterbeen worden gezet.
Dat is ook mijn idee. Weet je ook gelijk waar het probleem mogelijk zit. Overigens wisseltje aanleren op de springmanier doen we hier al met 4 jaar. Zit het er maar vast op.
Supervixen schreef:Ik kan het zelf niet, maar heb bij ons op stal het iemand zien aanleren bij een paard. Hij galoppeerde op een flink tempo in contragalop op de lange zijde. Dan gaf hij in de hoek de (overdreven) hulp voor de wissel. Dit snapte dat paard heel snel. Wat ook zo was, was dat hij altijd een kant op eerst helemaal bevestigde en dan pas aan de andere kant begon.
Babootje schreef:Supervixen schreef:Ik kan het zelf niet, maar heb bij ons op stal het iemand zien aanleren bij een paard. Hij galoppeerde op een flink tempo in contragalop op de lange zijde. Dan gaf hij in de hoek de (overdreven) hulp voor de wissel. Dit snapte dat paard heel snel. Wat ook zo was, was dat hij altijd een kant op eerst helemaal bevestigde en dan pas aan de andere kant begon.
Wat hij/zij dan doet is het paard uit balans laten gallopperen en hem zelf zn goede balans laten zoeken.
InekeN schreef:Niet te moeilijk dressuurmatig denken. Waarom kunnen bijna alle B springen al een wissel? Juist, omdat de springruiters niet ingewikkeld doen. Van hand veranderen en haakse bocht maken. Paard springt om... Braaaaffff!! Idd heel krom om eerst de contra erin te 'duwen' en omspringen bestraffen om later weer wissels te leren. Nóóit doen dus! Leer de wissels voordat je M start en geen centje pijn.
Katja schreef:Veel tips hierboven zijn prima voor een paard wat niet wisselt maar voor eentje die na springt gaat dat echt niet de oplossing zijn.
Wat ik het allerfijnste vind als ze echt heel erg na blijven springen is op de volte contra stellen en dan het binnenachterbeen aan blijven tikken tot die omspringt dan draaien naar de juiste hand en voor bij laten springen.
Heb je er al eens een goede osteopaat of manueel bij gehad? Als ze in het SI vast zitten willen ze ook nog wel eens na blijven springen?
Heb je filmpjes? Dat geeft wel een beter idee. Mag ook via PB.
Rijd er zelf ook eentje die heel lang na bleef springen. Heb er jaren over gedaan om het echt goed te krijgen. Maar afgelopen dinsdag had hij zijn inter 1 debuut en geen enkele slechte wissel erin. Het kan echt goedkoper.
josje4 schreef:Paard terug verzamelen in de galop en daarin heet maken zodat ze sneller in het achterbeen worden. En dan ga je de hulp voor de wissel geven.
Paard wat na springt is vaak traag in het achterbeen. Gekke oefeningen doen om ze ''mee'' te laten springen van achteren is veel moeilijker voor een paard omdat je ze dan vaak uit balans brengt. Aangezien het paard de hulp al snapt hoef je hem dus niet om te ''trekken''. Achterbeen is echt een basisdingetje dus veel overgangen rijden en tempowisselingen rijden zodat het achterbeen sterker wordt.
Succes!
dresjoepie schreef:Heb je er al wel eens een prof opgehad? Iemand die heel handig is met wissels? Of je juf? (Die lijkt mij ook wel kundig)