Houding en zit bij het springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Houding en zit bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 13:19

Sinds kort probeer ik het springen weer een beetje op te pakken, nadat ik dit al een hele poos niet meer gedaan heb (gevallen tijdens mijn officiële springdebuut en mijn knie gebroken). Met mijn eigen paard spring ik nog niet, dus ik ben afhankelijk van paarden van anderen. Wel kan ik natuurlijk met mijn eigen paard met balken oefenen en lage sprongetjes.

Het is niet dat ik wekelijks spring, dus heel veel oefenen gebeurt nog niet op dit moment, maar ik zou graag wat tips willen om mijn houding en zit te verbeteren met springen. Het valt mij op dat ik boven de sprong regelmatig mijn ellebogen naar buiten draai en ook mijn onderbenen/tenen draaien behoorlijk mee naar buiten. Met dressuur heb ik niet echt last van kapstokvoeten, alhoewel ik anatomisch gezien niet in staat ben om mijn tenen recht naar voren te laten wijzen (de punten van mijn knieën wijzen altijd licht naar buiten).

Ter info, de parcoursen die ik tegenwoordig spring zijn zo'n 50-70 cm hoog, aangezien ik tussen mijn oren ook nog wel een hindernis heb zitten. Het paard echter waar ik mee spring, meent dat de hindernissen wat hoger zijn en maakt regelmatig flinke wappers, waardoor ik ook nog wel eens wat uit balans raak. Hij is zelf relatief onervaren, maar met zijn eigenaar gaat hij wekelijks op springles en gaat dan ook met sprongen vooruit.

Wat kan ik doen om mijn houding en beenligging te verbeteren?

P_AndUnicorn

Re: Houding en zit bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:56

Ik denk dat het handig is om daar een echte instructeur voor te laten kijken naar hoe je rijd.
En misschien is het een idee om jezelf te laten filmen tijdens het oefenen of tijdens zo een les, dan kan je het later op je gemak nog na kijken en misschien zie je dan dingen die je niet hebt gezien als je druk aan het springen bent. :)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 14:01

Ik heb filmpjes en foto's van mijzelf (op verschillende paarden), vandaar dat het me ook opvalt. Tijdens het springen zelf merk ik het niet zo. En in de periode dat ik zelf nog regelmatig springles had is er eigenlijk nooit iets van gezegd. De stijlpunten die ik in het verleden ontving zaten allemaal zo rond de 68, dus het zal goed genoeg zijn allemaal, maar ik stoor me er zelf aan. Dus vandaar dat ik dacht, misschien is er iemand met goede tips.

Nannetje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:02

Het is lastig om tips te geven op papier. Ik zou inderdaad een goede instructeur zoeken die je kan helpen en ziet wat er gebeurd op de sprong, zeker gezien je gevallen bent. Wat altijd goed is, is aan je balans werken. Rijden in verlichte zit bijvoorbeeld. Met een betere balans kan je de sprongal meer gecontroleerd uitvoeren.

Alicia2u

Re: Houding en zit bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:01

Met een foto of nog beter een filmpje is het makkelijker tips geven.

Het voordeel is wel dat je nu weet dat je het doet. Tijdens het springen kun je er dus op letten! Dat is al stap 1, want als je niet weet dat je iets doet, dan kun je het ook niet veranderen.

Je hakken laag en je tenen vooruit is essentieel bij het springen om veiligheidsredenen. Je hebt deze steunpunten heel hard nodig tijdens de afzet en de landing. Probeer vanaf een pas voor de sprong om je hakken naar buiten te draaien en je gewicht op je hele voet te zetten alsof je op de grond staat. Hopelijk helpt dit bij het corrigeren.
Verder is het ook vaak een kwestie van spierkracht en coördinatie in de benen. Soms helpt het om dit te trainen zonder paard. Op het youtubekanaal in mijn onderschrift plaats ik regelmatig videos met uitleg van dit soort oefeningen.