Paard gaat lastig terug naar stap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jarnamabel

Paard gaat lastig terug naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 11:05

Hoi,

Mijn pony is makkelijk in draf te krijgen en heeft dan ook flink de pas erin, hij luistert goed naar teugelhulpen qua voltes rijden, maar als je hem dan terug wil nemen naar stap luistert hij niet meer. Ikzelf zit goed achterover en diep in het zadel maar ik lever wel wat druk op zijn mond maar niet te veel maar voor hem is dat te veel en begint hij te schudden met zijn hoofd.

Laatst toen kreeg ik hem wel terug door op een hele kleine volte te gaan rijden, maar hij struikelde wel. Het is dus best lastig want als je een beetje druk zet op zijn bit dan begint hij helemaal met zijn hoofd te schudden en omhoog te doen.

Toen ik de pony ging kopen had hij hier totaal geen last van, hij was wel wat moeilijk terug te nemen maar niet hinderlijk en schudde hij totaal niet met zijn hoofd.

Heeft iemand tips?

ElsbethG

Re: Paard gaat lastig terug naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:15

langzamer gaan lichtrijden met eventueel stemhulpen

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:18

Oefenen, oefenen, oefenen en lessen.

Dit ligt in het grootste gedeelte aan jou rijvaardigheid (en waarschijnlijk ook aan het feit dat je een vurige pony hebt).
Probeer meer met je zit te werken en je handen zo goed als het kan met rust te laten, want daar komt het onrustige hoofd vandaan. Berijd je overgang goed voor, eerst een halve ophouding geven om te waarschuwen dat er iets gevraagt gaat worden. Daarna rustig gaan doorzitten, diep in het zadel en licht je bovenbeenspieren aan te spannen. Bij mijn pony is dit genoeg om een vloeiende overgang naar stap te maken zonder dat haar hoofd omhoog komt of in de war raakt door tegenstrijdige hulpen.

Ook als je met de longe bezig bent, zorg dat ze dan goed reageert op de woorden, stap en ho. Als dit aan de longe goed gaat kan je het zeker ook onder het zadel gebruiken.
Succes er mee.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:19

Op je zit gaan rijden. Klinkt lekker makkelijk maar is t zeker niet, maar wel essentieel voor jullie. Laat die voorkant los. Wel teugelcontact maar verder niet. Sturen met je benen, buitenbeen naar achteren, buitenteugel en binnenbeen er aan. Heel veel overgangen maken en hem niet in de mond zitten!
Duurt vaak lang voordat het goed gaat en de ene keer gaat het beter dan de andere keer, maar daar ga je zo veel profijt van hebben! Heel veel oefenen dus. Dan maar 4 rondjes extra in draf, maar zodra hij stapt belonen! Zodra ie het doorheeft zul je merken dat je veel prettiger kan rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:28

Heb je hem misschien per ongeluk aangeleerd dat schudden met zijn hoofd ervoor zorgt dat hij door mag draven?

Paarden zijn rete slim het kan zijn dat je dat een periode voor lief moet nemen en moet doorpakken om het patroon te doorbreken.

Daarnaast wel ervoor zorgen dat hij bijv geen gebitsproblemen heeft waardoor het bitcontact lastig is. Wat doet hij als je het bitloos vraagt?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:29

Diep uitademen en helemaal ontspannen. Vaak komt ook een pittig paard daar prima op terug. En loslaten van de spanning in je lijf.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:14

Stap 1: je ervan verzekeren dat hij geen gebitsproblemen heeft. Dit kan nl ook dergelijke reactie uitlokken.

Verder: overgang goed voorbereiden. Dit kan je doen door te denken aan de overgang / aan stap (klinkt misschien raar, maar het helpt vaak wel), een halve ophouding te maken, diep uit te ademen en op je zit terug te rijden.

Het nadeel van (halve) voltes rijden om de overgang te maken is dat je paard er niet mee leert reageren op je hulpen. Je leert je paard te vertragen door een volte te rijden, maar eigenlijk wil je je paard leren te reageren op je hulpen.

Succes!

neraja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:37

Hey!
Zitten het hoofdstel en het zadel wel goed? Heeft je paard geen rug- of gebitsproblemen? Als al deze problemen zijn uitgesteld, is het vaak wel rijtechnisch op te lossen.

Als ik weer eens op een wat hyper paardje rijd, die moeilijk een overgang terug rijdt, zorg ik voor hele duidelijke hulpen.
Als eerst ga ik langzamer lichtrijdrijden, hierdoor zal je paard ook langzamer draven als het goed is.
Daarna maak ik mezelf lang (zonder dat ik mijn benen afsteek) en adem uit. Terwijl ik dat doe, geef ik lichte druk op mijn (buiten)teugel. Het is heel belangrijk om niet vast te houden, je paard zal dan terugtrekken. Deze hulpen kan je natuurlijk ook combineren met een stemhulp, als je paard daar beter op reageert. Dit herhaal ik net zo lang totdat mijn paard bijna stapt. Ik geef ook steeds duidelijkere hulpen, dus als lichte druk op de teugels niet werkt, wordt de druk groter, en zal ik mezelf nog langer en zwaarder maken. Pas wanneer mijn paard bijna stapt, ga ik zitten.
Wellicht zal dit jou ook helpen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:43

Heb je les met jouw pony? Dat is het beste, want de instructie kan ter plekke zien, waar bij jullie het probleem ligt. Dat kan zoveel zijn.
Ander hoofdstel, ander bit, slecht passend zadel, niet de goede hulpen, nog geen team zijn, angst bij de pony, nog wennen,
Maar ook teveel voer, te weinig beweging, etc.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:19

Ik heb ook een jonge en temperamentvolle merrie die het liefste hard en snel door de bak gaat, het belangrijkste bij zulke paarden is dat je duidelijk en consequent bent in je hulpen. Bereid je paard voor wanneer je een overgang naar stap gaat vragen, ik doe dit door halve ophoudingen, daarna rustig gaan zitten en bovenbenen aanspannen. Ook het gebruik van stemcommando's is heel belangrijk, gebruik bij voorkeur steeds hetzelfde commando, maakt niet uit wat het is, zolang het maar rust aangeeft en je paard erop reageert. Vergeet je paard ook niet te belonen, waarschijnlijk gaat het van een eerste keer niet meteen lukken, maar als je paard uiteindelijk wel in stap gaat is het doel ook geslaagd. Zeker niet blijven trekken als je paard niet meteen in stap overgaat, dat gevecht win je toch niet. Begin gewoon opnieuw en zoek een rustig moment.

Bij mijn merrie heeft het ook even geduurd omdat ze heel snel spanning opbouwt, maar juist daarom moet je het bij zulke paarden langzaam aan aanpakken en echt die ontspanning opzoeken, zeker niet gaan zitten dwingen want dan bouwen ze alleen nog maar meer spanning op. Ondertussen reageert mijn paard al heel goed op mijn stemcommando alleen al ;)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:24

Geen idee hoe bokt denkt over de volgende oplossing maar ik heb jaren geleden ook een keer dit probleem gehad. Lag ook zeker aan mijn rijvaardigheid. Maar zij adviseerde toendertijd om ho te zeggen, zwaar te maken, lang maken, uitademen en ontspannen voor de hoek. Reageert hij niet zet hem tegen het hek. Dit hoefde ik 2 keer te doen en volgende keer stopte hij op mijn hulpen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:27

Waarom is het dat bij een overgang terug niet harder ingekomen 'mag' worden? Als ik een overgang naar draf wil rijden, mag mijn paard daar echt geen drie rondjes over doen en volg ik de 'methode' been, harder been, kietel achter m'n kuit met zweep. Terug mag ik, als hij gaat drammen van mijn instructeur ook weleens met mijn hand inkomen. Eerst gaan doorzitten (eventueel wat lager tempo eerst nog), zwaar zitten, eventueel stemhulp erbij (bij een lange ho adem je ook meteen al uit) en als laatste middel een ophouding, omdat paard dan mijn andere hulpen blijkbaar negeert.
Ik snap dat blijven trekken geen zin heeft, paard wint dat spelletje altijd, maar bij ho moet toch ho zijn, net als dat been betekent dat ie voorwaarts moet?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:38

Dreamybol schreef:
Waarom is het dat bij een overgang terug niet harder ingekomen 'mag' worden? Als ik een overgang naar draf wil rijden, mag mijn paard daar echt geen drie rondjes over doen en volg ik de 'methode' been, harder been, kietel achter m'n kuit met zweep. Terug mag ik, als hij gaat drammen van mijn instructeur ook weleens met mijn hand inkomen. Eerst gaan doorzitten (eventueel wat lager tempo eerst nog), zwaar zitten, eventueel stemhulp erbij (bij een lange ho adem je ook meteen al uit) en als laatste middel een ophouding, omdat paard dan mijn andere hulpen blijkbaar negeert.
Ik snap dat blijven trekken geen zin heeft, paard wint dat spelletje altijd, maar bij ho moet toch ho zijn, net als dat been betekent dat ie voorwaarts moet?

Hier ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Elk paard moeten de juiste hulpen aanleren voor een correcte overgang te kunnen maken, als je paard dit nooit geleerd heeft en gaat drammen, dan is het toch niet rechtvaardig om dit af te straffen?
Als je bij elke overgang terug, dus niet eenmalig, er hard tegenin moet komen denk ik toch dat je als ruiter eens naar je eigen rijvaardigheid moet gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:49

Doe je het alleen op zit TS? Of zeg je ook Ho?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:55

Snollygoster, maar TO zegt dat het paard het in het begin niet deed, ondanks het pittige karakter.

En verder is het een oprechte vraag, omdat ik me afvroeg waarom 'zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig' bij voorwaarts in 99% van de gevallen wordt geadviseerd en nu dus eigenlijk niet. Ik leer ook nog graag mee, vooral omdat mijn paard soms ook nog wel wil drammen en hij daar niet makkelijker van gaat zitten (en hij zit al niet makkelijk uit), dus drie rondjes stuiteren op zijn rug om hem toch op zit terugnemen is ook voor niemand prettig.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:58

Klinkt bijna alsof het paard scheef is geworden en uit balans is geraakt. Struikelen op een volte zou namelijk niet moeten. Dit kan ook veroorzaken dat het paard hard gaat draven en slecht terug komt. Vergelijk het als jij over een dunne balk heen loopt en je balans verliest. Dan ga je ook sneller lopen en niet opeens rustig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:57

Dreamybol schreef:

Tuurlijk mag je harder inkomen, althans ik doe het wel. Duidelijke hulpen kun je verkleinen tot je paard ook op een heel kleine hulp luistert, maar luisteren moet ook gewoon. Al wil ik dan wel zeker weten dat het echt ongehoorzaamheid is, en niet dat ik de verkeerde hulp geef, of onduidelijk ben, het is imoniet eerlijk om het paard te corrigeren voor je eigen fout.

NickyNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:00

oefenen met je stem en zit te breuken. je kan de hulpen wat meer te gebruiken en later te verminderen.

probeer is langzaam licht te rijden, zwaar te zitten en met je stem oohhh heel zwaar zeggen.
het is natuurlijk heel veel oefenen

Estherbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:51

Oefenen. Volten of tempo laten zakken desnoods aan de longeerlijn oefenen met stem en met rijden ook toepassen.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:06

Als je nog geen les krijgt zoek iemand die bij jou en je paard past.