Eenmaal in galop, wil Julia niet meer anders

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Eenmaal in galop, wil Julia niet meer anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 18:48

Hoi medebokkers :)

Vandaag waren wij in de les proefjes aan het oefenen, maar toen ik (in de F5) terug ging in draf na het galopstukje, wilde Julia keihard door draven en als het even kon in galop, laten we zeggen 1/3 van de tijd. Nou heb ik dat prima onder controle door even goed zwaar te zitten en ophoudingen te maken, maar dat gaat toch, ookal is het een klein beetje, ten koste van mijn houding, die prima is. Vraag ik mijn instructice, krijg ik wat ik momenteel al doe als tip, maar ik dacht; misschien hebben een paar bokkers oplossingen hier voor. Ik kan ook altijd mijn instructrice weer vragen, maar er zijn vast hier ook wel tips. Ben volgende week pas weer op de manege.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:19

Ik volg even. mijn paard doet dit ook dus hoop hier nog wat tips te krijgen :)

roosje2003

Re: Eenmaal in galop, wil Julia niet meer anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:35

Wat je doet moet meestal helpen. En gewoon door blijven ademen suc6 alvast.
Edit: Ik herken dit ook alleen dat is een draver die heel sterk is maar daar rijd ik nooit op :):)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 22:44

Iemand die nog iets weet? Heb morgen 'n wedstrijd op Julia :) ik dacht ik kan voor de tijd nog even oefenen als iemand nog een antwoord heeft.

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:47

Ik weet niet of je dit al doet maar misschien zou je je stem kunnen gebruiken?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:50

Mijn paard heeft dat ook. Mijn tip heb je niks aan want dat kan alleen met een paard wat het geleerd heeft :) wel heb ik vroeger op de manege geleerd dat de buitenteugel je rem is. Dus gewoon contact houden en als hij dan weer te hard gaat een ophouding met buitenteugel.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 22:55

yileh schreef:
Ik weet niet of je dit al doet maar misschien zou je je stem kunnen gebruiken?

Zou ik maar al te graag doen, maar op de manege is zoiets niet te doen, rijden veel mensen op en ze is eigenlijk gevoelig voor best veel geluiden.

Die van de buitenteugel is heel slim, zoiets doen ze ook meestal bij een ander paard wat er heel veel zin in heeft op de manege, dat is misschien best te halen wanneer ik veel oefen. Alleen dit tegelijk met bijv buiging op een volte is wel een moeilijke combi.

Bedankt! :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 16:14

Ik heb net gereden, Julia wilde de ring niet in, was heel heet en wilde niet op de hoefslag. Nog nooit zo slecht gegaan op Julia, zelfs geen enkele les. :( hopen op een winstpunt want de figuren gingen wel heel goed.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 17:37

209 punten, 'ik trok te veel'. Ja, ik kan niet in galop doorkletteren of wel soms?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:40

Zodra je in draf bent heel langzaam gaan lichtrijden, dus niet met haar snelheid meegaan. Een goed gereden paard of pony reageert daar op door dan het tempo te verminderen. Blijven trekken heeft geen zin omdat ze daar vaak alleen maar meer van gaan rennen. Je moet kleine ophoudingen maken en dit ook achter elkaar doen, en tussen de ophoudingen door jezelf durven te ontspannen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 18:17

Dankjewel! :)
Dat langzaam lichtrijden en daarbij zwaar worden / druk zetten helpt soms wel, soms niet. Daar kan ik wel mee oefenen, maar zo druk als ze bijvoorbeeld vandaag was is dat best een moeilijke oplossing :)
Jep, het vasthouden bouwt spanning op tussen paard en ruiter, met hals strekken was ze relaxed en de slangenvolte die ik reed ook wel, en ik maak ooo ophoudingen maar het js zo lastig.

Misschien wel een kwestie van oefenen? Heel erg bedankt iig.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:13

Ik zou idd oefenen en ook meerdere opties. Zodat ze het allemaal kent. En iedere week herhalen vooraf aan de les bijvoorbeeld. En bij de volgende wedstrijd begin je daar dan ook mee tijdens het losrijden. Maak er een gewoonte van even al je remopties te checken. Het eerste wat ik doe als ik op stap: werkt mijn rem? Sommigen kan ik zelfs al checken voor dat mijn paard überhaupt inbeweging komt. Begin in stap,snapt ze het in stap doe het dan in draf. En zo verder.