pony zonder rem buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lalaluna

pony zonder rem buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 13:58

beste lezers,
heel graag jullie advies.
mijn dochter van 10 is een pittig ruitertje. ze heeft sinds een paar maanden een nieuwe, grotere pony (d maatje)
de pony is superbraaf er is alleen 1 maar; als hij tijdens buitenrit schrikt pakt hij het bit vast en zet kaken en nek op slot. Er zit dan geen rem op en mijn guppie is kansloos. hij is ook niet om te draaien.
pony bedoelt het niet kwaad. hij schrik en vlucht en zij kan niets meer doen.
gelukkig is ze niet snel bang maar veiligheid gaat boven alles natuurlijk.
Ik hoef geen rijtechnische opmerkingen alsjeblieft. Ze krijgt les; rijdt hem voor een meid van 10 echt keurig in de ronde, zijn aan het rechtrichten en zijn niet van de trek en sleur ;-)
wat ik wel wil is advies wat ik kan doen om het veilig te maken. Hulpteugels? ander bitje voor buiten?
niet meer buitenrijden is ook een optie natuurlijk maar zou wel sneu zijn omdat het voor beide heerlijk is om te doen....maar een rem is wel een voorwaarde.
ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
tnx Nancy

MarlindeRooz

Re: pony zonder rem buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:59

Ik zou dan gaan voor een martingaal! Die doet niet zoveel tot hij z'n kop omhoog doet!

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:59

MarlindeRooz schreef:
Ik zou dan gaan voor een martingaal! Die doet niet zoveel tot hij z'n kop omhoog doet!

Hier ga ik in mee

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:04

Ik ook, veligheid voor alles. Een danger bit eventueel en een slof of martingaal. En leer zsm de one rein stop.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:06

Er zijn diverse opties mogelijk.

Maar ik zou het overleggen met de instructie.

Waarom.

Een martingaal helpt echt niet altijd bij een paard dat hard wil.
Als hij namelijk alleen naar voren trekt en niet omhoog dan begrenst deze amper.

Daarnaast zou wat schriktraining misschien extra voorbereiding kunnen geven op het buiten rijden?

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 14:08

dank jullie wel. martingaal hebben we maar doet niets. de pony gooit zijn hoofd nl niet omhoog maar eerder zijn neus naar voor en omlaag en zet zo alles vast.
ik zal danger bit opzoeken en one rein stop ook.
slof denk dat te ingewikkeld is om er bij te pakken voor mijn dochter....het gaat nl razend snel

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 14:09

@natasja, klopt wat jij zegt....hij trekt naar voor en niet omhoog
met schriktraining is hij supercool.dat kent hij allemaal.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:10

Misschien is een thiedemanteugel een idee. Heeft dezelfde inwerking als een slof op het moment dat de pony het hoofd te ver naar voren of naar boven doet.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:12

En een thiedeman teugel? Hoeft ze maar één teugel te gebruiken en werkt als een slof op dat moment.

Edit je was me al voor :)

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 14:15

ok. thiedemanteugel ga ik ook onderzoeken. dangerbitje is misschien ook wel iets om te proberen....ben bang dat hij daar ook doorheen trekt overigens....ik denk dat zodra hij alles vastzet het bitje ook niet meer zijn werk kan doen....overigens heeft ze wel een toppony hoor. niks kwaads over hem

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:16

Mexicaanse neusriem, die geeft meer druk op de neus. Mischien dat dat helpt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:30

Ach jahoor, roept er weer iemand de one rein stop. Als je paard er vandoor gaat en onbestuurbaar is, gaat dat trucje echt niet werken.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:33

Nee bij echt ervandoor gaan niet, maar als hij gewoon op deze manier zijn respect niet toont en dat maak ik op uit het feit dat bij schriktraining enz er niets aan de hand is, dan helpt het wel degelijk en goed ook!

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 14:34

@antje, ik heb net wat fimpjes bekeken van de one rein stop. ik denk dat het inderdaad niet werkt voor mijn dochter omdat ze te laat zal zijn....als hij alles vastzet valt er niet meer te 'trekken'.
desalnietemin vind ik het wel een interessant gegeven en kunnen ze het misschien wel onder begeleiding leren.

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 14:36

@willemina. ik weet niet of het met respect te maken heeft...wel met het feit dat ze op zo een moment geen leiding kan geven...maar dat kan ik ook niet dan. ik heb zelf gevoet hoe sterk hij is dan en moest met twee handen aan 1 teugel trekken om hem te stoppen....lijkt meer op dat moment paniek van hem terwijl hij zeer doorgewinterd is en echt koel in zijn kop.

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 14:37

en hij gaat er echt vandoor hoor. het is geen overdachte actie van hem en geen twijfel...hij pakt vast en gaat

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:39

ik adviseer ook de thiedeman, en wellicht een sterker/ handiger iemand erop zetten die hem een paar x buiten kan rijden, en het probleem daar kan aanpakken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:49

Ik adviseer een lijn er aan die jij vasthoud, hoe goed je dochter ook kan rijden en hoe fijn de pony normaalgesproken ook is, op het moment van paniek is het een ongeleid projectiel met gevaar voor je dochter en de pony.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:54

Hackamore is ook nog een optie.. maar dat ligt eraan of hij buiten met een los teugeltje te rijden is.. En net als met alle dingen als n scherper bit ed wennen ze er ook gewoon aan en dan wordt het effect minder

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 14:56

een lijn/ longeertouw is inderdaad een optie...dan hebben ze minder bewegingsvrijheid maar alles beter dan geen controle. een sterker/handiger iemand paar keer erop is ook niet slecht maar ik denk dat dat voor haar niet oplost

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 14:57

@horsies5....dochter rijdt buiten liefst met los teugeltje. dat is belangrijk met een hackamore??? zou dat niet een te 'gevaarlijk' hulpmiddel zijn voor haar met haar 10 jaar?

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:01

Rijdt ze alleen een buitenrit of gaat er iemand anders ( te paard) ook nog mee? Ik vindt een paar maanden nog best kort. Kan er niet iemand meerijden met een braaf en goed hanteerbaar paard?
Ik denk dat de pony nog niet genoeg vertrouwen heeft in de ruiter.
Wat bij mij en mijn pony werkt is rustig praten en hem rustig het 'enge' voorwerp laat bekijken.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:02

Zou als eerst de teugels een stuk korter pakken, heb je meteen meer controle.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:02

Ik zou het ook proberen met een ervaren iemand er op, een D pony is vaak ook prima door een volwassene te rijden. Misschien haar instructrice?

Het ding is om te weten te komen wanneer hij het doet en hoe je zonder al teveel kracht (meisje van 10) de reactie kan stoppen. Die van mij bijvoorbeeld (haflinger) moet je voor zijn, schrikt en dan druk ik gelijk die reactie de kop in, dan heb je geen probleem, doe je dit niet dan is er ook als volwassene totaal niets meer mee te beginnen.

Tot je de controle aan je dochter kan geven zou ik rijden en oefenen (als je weet waar het vandaan komt/hoe het is op te lossen) met de pony aan de lijn buiten. Straks wordt ze er bang van en dan ben je nog veel verder van huis.

Mogelijkheid om de instructrice er een keer op te zetten en daarna buiten te gaan lessen om dit op te lossen?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:07

lalaluna schreef:
@horsies5....dochter rijdt buiten liefst met los teugeltje. dat is belangrijk met een hackamore??? zou dat niet een te 'gevaarlijk' hulpmiddel zijn voor haar met haar 10 jaar?

Hackamore is in mijn ogen niet geschikt om te rijden met (veel) teugelcontact.. maar met een losse teugel die opgepakt wordt wanneer nodig is die super..

ik zelf vind de hackamore niet gevaarlijk wanneer deze op de juiste hoogte is afgesteld (dus niet te laag).. het voordeel is dat het paard deze niet vast kan pakken zoals met bit wel.. maar jij kan de rijvaardigheid van je dochter natuurlijk beter inschatten dan ik.. ik ben overigens niet bang voor het breken van de neus.. dat is eigenlijk onmogelijk als het de hackamore goed zit.. maar een vriendelijke hand is wel gewenst

Bij mijn paard had ik namelijk ook geen controle meer als hij het bit pakte.. hing er dan met m'n hele gewicht aan om 'm te stoppen.. met de hackamore was hij met een ophouding terug bij mij.. na verloop van tijd werd het effect wel wat minder maar ik heb er altijd fijn mee buiten gereden.. Nu heb ik hem inmiddels niet meer nodig