Afgevoerd met ambu. Nu weer beginnen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

merel_may

Afgevoerd met ambu. Nu weer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:52

Hoi iedereen,

En heeeellleee tijd geleden (jaartje of 8) ben ik heel lelijk gevallen met paardrijden. Paard schoot in rengalop en ik ben op de bakrand geëindigd. Met de ambu mee maar gelukkig alleen kneuzingen. 3 paardrijlessen later ander paard zelfde hoek. Schiet er ook vandoor en mn pols gebroken.

Ik heb toen rijles van marieke van velzen gehad, maar als een paard zich verstapt of zelf in galop gaat ben ik bang dat ik de controle kwijt ben. En schiet ik in paniek

Mijn tante heeft een paard die heel erg voorwaarts is. Mijn been is niet stabiel genoeg waardoor het paart denkt dat ze naar galop moet.

Is er een mannier om te trainen dat ik mijn been stiller krijg of zou het slim zijn om bij een manege te gaan rijden? Of hebben jullie nog tips en adviezen. (Regio lelystad)

Alvast bedankt

Yentaah

Re: Afgevoerd met ambu. Nu weer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:00

Wat een naar verhaal! Een tijdje manege is zeker geen slecht idee. Ik weet niet wat je niveau is zonder angst, maar bij de beginnerslessen worden meestal de simpele, rustige paarden ingezet die het niet zo veel uitmaakt of en iemand om zijn rug hobbelt of compleet stilzit. Op mijn vroegere manege werd er in de beginnerslessen met touwtjes gereden, die vastgemaakt werden van beugel naar singel. Dat was een goede oefening die mij erg geholpen heeft met stilhouding van mijn been. Ook een tip is je hakken uitdrukken, dan is veel wiebelen al wat moeilijker.

merel_may

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 10:12

Beetje b niveau. Ik kan figuren rijden. Stap/draf/galop..
Super bedankt voor je reactie. Met touwtjes rijden is wel iets om uit te proberen :)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:18

Ik denk dat het heel verstandig is om een doodbraaf manegepaard uit te kiezen en een paar privelessen te volgen! En dan zou ik de galop er ook niet meteen bij pakken, eerst vertrouwen krijgen in het paard.

Het stilhouden van je benen is iets waar je later aan kunt werken als je weer met plezier alledrie de gangen kunt rijden. Daar zou ik me nu nog niet teveel druk om maken.

merel_may

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 11:32

YellowGray schreef:
Ik denk dat het heel verstandig is om een doodbraaf manegepaard uit te kiezen en een paar privelessen te volgen! En dan zou ik de galop er ook niet meteen bij pakken, eerst vertrouwen krijgen in het paard.

Het stilhouden van je benen is iets waar je later aan kunt werken als je weer met plezier alledrie de gangen kunt rijden. Daar zou ik me nu nog niet teveel druk om maken.

Ja daar heb je ook weer gelijk in. Misschien wil ik teveel tegelijk(hihi)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:46

Ik zou je beugels niet vastbinden,want als je dan valt kan de veilgheidshaak niet losschieten en kun je in de beugel blijven hangen.Angst is heel gewoon en gaat het beste over door hele rustige lessen op een heel braaf paard,zodat je weer vertrouwen krijgt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:50

Eerst weer vertrouwd raken en daarna zitles. Waarschijnlijk klem je de bovenbenen en heb je instabiele onderbenen.

merel_may

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 12:20

F_Orumster schreef:
Eerst weer vertrouwd raken en daarna zitles. Waarschijnlijk klem je de bovenbenen en heb je instabiele onderbenen.

Ik klem inderdaad mn bovenbenen.

anjali schreef:
Ik zou je beugels niet vastbinden,want als je dan valt kan de veilgheidshaak niet losschieten en kun je in de beugel blijven hangen.Angst is heel gewoon en gaat het beste over door hele rustige lessen op een heel braaf paard,zodat je weer vertrouwen krijgt.

Ja toch wel eerst een ander paard.

Hope (paard van mn tante) is heel braaf. Alleen te voorwaards. Doordat mijn been een beetje beweegt denkt ze dat ze harder moet.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:31

Het is inderdaad op dit soort momenten gewoon jammer dat Hope zo licht op het been is. Iets druk met de kuit is al harder, dus zouden jullie in no-time in rengallop zitten.
Zie al wel goede tips langskomen!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:45

Ik ben na een valpartij (niet rengalop, maar mega bok) idd ook zoals beschreven werd begonnne op een doodbraaf manegepaard. En eerst een een paar privelessen (zodat je ook makkelijk eerder kan stoppen, namelijk wanneer het genoeg is geweest). Daarna ben ik weer rustig aan gewoon les gaan volgen.

En stillere benen, dat komt vanzelf wanneer je houding en zit ook weer stabieler/ontspannender is. Ik rij nu een tijdje een hafje waarbij je heel makkelijk iedere stap been geeft omdat ze niet zo voorwaarts is. Dat helpt niet. Dus ben nu hard aan het afleren. Zag vorige week een filmpje wat de eigenaresse van me had gemaakt en dat zag er al zoveel beter uit.

merel_may

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 14:08

Jeetje77 super bedankt. Ik vind het ook erg prettig om te horen dat ik niet de enige ben.

_zusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 23:49

Jeeej wat naar TS! Inderdaad weer rustig aan beginnen en weer vertrouwen krijgen en dan komt de rest vanzelf wel weer! Ik heb ook heel erg wiebelbenen (gehad) maar krijg dat ook steeds meer onder controle

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:20

Even een vraag in een vraag.
Hope is dus ontzettend braaf, zal niet bokken of steigeren. Zal hieronder een filmpje plaatsen van mijn 9 jarige dochtertje Emmaline op Hope in draf aan de longeerlijn.
Echter dus bij druk van de been gaat ze harder. En dat is waar het dan samen met Merel mis loopt.
Denken jullie dat het van toegevoegde waarde is haar met de "voltige" singel op Hope te zetten en zo het zitten te oefenen?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:30

Nee, juist niet eigenlijk, kans is groot dat ze alleen maar harder met haar benen gaat klemmen. Wat ze/je moet leren is het bovenbeen los laten en je voeten echt steunen in de beugels. Je drukt je voet naar beneden als je ze op de grond zou willen zetten. Tijdens het lichtrijden, het moment waarop je gaat staan duw je je voet naar beneden de beugel in. Door je daar als het ware "op te spannen" hou je controle over je hele lichaam en blijven je benen dus stil liggen. Ik zou eigenlijk investeren in goede houding en zit les. In Venhuizen bijvoorbeeld zit Remedio, zij heeft een simulator waarop ze je heel goed kan leren hoe je hoort te zitten en te bewegen in het zadel. Het leuke is dat het apparaat mechanisch is, niet automatisch. Dat houdt in dat je hem zelf aan de praat moet houden, en dat lukt alleen wanneer je correct zit en beweegt in het zadel. Confronterend, maar ook heel verhelderend :)

merel_may

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 10:48

Is wel een hele mooie om een keer naar te kijken of dat ook in lelystad of omstreken is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:19

Maar wat is elementair je probleem?
Als in: je klemt met je bovenbeen maar waarom doe je dat?
Angst? Onbewust? Verkeerd aangeleerd? Combi?

Je beschrijft een paar problemen die niet per se iets met elkaar te maken hebben maar wel een samenloop kunnen zijn. Probeer dat eens voor jezelf te ontrafelen en dan naar een goede oplossing te zoeken.

merel_may

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 11:23

Ik klem met mijn bovenbern om te zorgen dat ik goed blijf zitten. Vanaf het begin heb ik mijn best gedaan om het niet met mijn onderbenen te doen en ben ik dat met mijn bovenbeen gaan doen. Ik kan rijden op een rustig paard, maar zodra ik weet dat een paard harder kan gaan zonder dat ik dat wil dan stap ik er extreem angstig op en ga ik dus klemmen met mijn bovenbenen. Dit doe ik dus bewust en onbewust door de angst.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:32

merel_may schreef:
Is wel een hele mooie om een keer naar te kijken of dat ook in lelystad of omstreken is.

Is ermelo iets voor? En dan bedoel ik het stukje ermelo wat tegen harderwijk aan ligt?
Ik kom namelijk zelf uit Lelystad en ik werk op een fijne manege in Ermelo waar we al vaker onzekere ruiters over hun angsten heen hebben geholpen. Of ruiters die tegen dit soort problemen aan liepen. Desnoods gaan we een keertje samen erheen (wendy kan natuurlijk ook mee) Daar kan je eventueel, als je eraan toe bent, ook Hope een keertje meenemen om te lessen. PB mij anders maar als je meer vragen hebt.

merel_may

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 13:03

Ermelo is net te ver. Maar ik heb u wel een privebericht gestuurd.