Paard minder balans tijdens springen met staartvlecht?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xKim97

Paard minder balans tijdens springen met staartvlecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 14:36

Jaren terug reed ik in een manege les, het plan was om te gaan springen.
Ik nam een paard over dat een vlecht had in zijn staart, zo een ingevlochten vlecht bovenaan.
Toen werd er tegen mij gezegd dat ik die er beter uit kan halen, omdat het paard anders minder balans zou hebben. Ik heb altijd aangenomen dat dit zou kloppen en spring dus nooit meer met vlecht.
Maar laatst zat ik er weer over na te denken en vraag ik me af of het wel ergens op slaat..?

In het geval dat iemand weet of dit zo is, zou ik ook graag willen weten waarom :)

amiraanouk

Re: Paard minder balans tijdens springen met staartvlecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:38

Nooit van gehoord, maar wil wel weten of het klopt. :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:39

Die paar haartjes? Lijkt me stug eigenlijk.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:52

Ik denk dat het paard eerder uit balans raakt van de ruiter, dan van zijn alleen bovenaan ingevlochten staart.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:52

Nooit geweten dat het absolute gewicht van haar veranderd in een vlecht of los := zolang je er geen wetenschappelijk onderbouwd artikel over vind zou ik het maar als fabel beschouwen ;)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:06

Lijkt me heel bijzonder, maar ben nu wel benieuwd hoe dit verhaal ontstaan is :')

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:09

Heb het wel eens meegemaakt op spring wedstrijd. Dat de meneer in de ring naar de ruiter liep voor ze starte en zij dat ze de vlecht uit de staart er uit moest halen(ook zo bovenaan in gevlochten).
Weet alleen niet meer wat de rede was, maar heb het nu 2 x meegemaakt dat ze hem snel ter plekke losmaakte voor de start omdat het moest.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:13

Ik heb het zelf met mijn pony op de keuringen. Als ik haar staart helemaal invlecht loopt ze anders, onwennig en meer met haar kont geknepen.

Hierdoor vlechten we op keuring nooit de staarten in. Oude pony droeg altijd de staart scheef met een vlecht. Kan me er dus wel iets bij voorstellen dat al dit gedoe het balans kan verstoren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:21

Ik gok dat veel af hangt van hoe strak het gevlochten is. Ik kan me voor stellen dat een strak in gevlochten staart geen fijn gevoel is omdat het aan de huid trekt bij elke beweging van de staart. Wellicht gaan ze daar dan wel anders van lopen (ontwijken van het ongemak) en raken ze daardoor uit balans. Weinig dingen zijn zo irritant dan een constant trekkend gevoel aan haren.

Bisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:00

Goede vraag, idd wat @Ayasha zegt denk ik..

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:46

In de endurance zie je dat de staarten ingebonden worden en de paarden worden gekeurd op locomotie met ingebonden staart door dierenartsen. Ik denk niet dat het veel invloed zal hebben mits het paard er aan gewend is natuurlijk.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:49

Ik vraag me ook wel af hoe dat zit. Ik lees wel eens dat een paard met zijn staart zwaait als hij een wissel springt om zo meer balans te kunnen houden.Dan zou een helemaal ingevlochten staart dus eigenlijk wel invloed kunnen hebben op de balans?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:48

Of een paard hierdoor uit balans geraakt, nee kan het me echt niet voorstellen.
Een paard is geen eekhoorn en gebruikt ook nooit zijn staart om een evenwicht of balans terug te vinden.
Een paard zal wel voelen dat het anders aanvoelt, en sommige paarden kunnen daar dan al is dit maar tijdelijk, een beetje op reageren en daardoor dus tjaaa wat gekke stapjes gaan maken, maar als het paard dit al verschillende keren heeft gehad (invlechting van de staart) dan zal hij daar helemaal niet meer op reageren en gewoon lopen zoals hij altijd loopt.
Dus lijkt me eerder een fabeltje en een gevoel dat meer in het mensenhoofd rondwaald.
Maar is dus wel verstandig bij een gevoelig en reactief paard, dit dus ook thuis al verschillende malen in te oefenen zelfs het paard er een ganse dag mee laten rondlopen, of zelfs langer, dus niet enkel net bij die belangrijke wedstrijd.