Linker galop wat stijf en stram

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Linker galop wat stijf en stram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 14:36

Zoals de titel zegt is mijn paard in de linker galop wat stijf en stram. Nu ben ik hier al mee bezig maar meer tips en tricks kunnen nooit kwaad toch? Mijn paard is wél soepel in rechtergalop (wat voor heen haar slechte kant was) maar omdat er zo daarop gefocust is, is de linker galop wat verwaterd waar ik nu tegen aan loop.

Met draven en stap, geen probleem. Soepel, valt niet weg etc. Ik verander ook heel veel van hand en gebruik veel voltes. Linkergalop lijkt zij niet helemaal door te willen/kunnen pakken. Alsof strekken en loslaten wat moeilijker is. Wat ik doe is beetje stelling links (stappend) buiten teugel eraan om wegvallen te voorkomen. Als ik voel dat zij los laat spring ik aan, dit gaat goed. Maar naar 1 of 2 rondjes spant zij haar hals aan en kan zij niet de ontspanning houden, ook pakt zijn dan stevig mijn binnenteugel vast. Als ik dat voel ga ik terug, rondje stappen en opnieuw proberen. Dit herhalen.

Ik merk dat het later beter gaat en stop dan uiteindelijk omdat zij dan erg vermoeid raakt. Deze stramheid is niet te zien voor het oog, want als ik mijn moeder zie rijden of als ik haar longeer zie ik het niet.. ik voel het meer.

Zadel zit goed, laatst nog gecontroleerd. Lijf ook, geen blokkades. Het is dus een stukje rijtechnisch en ontspanning wat zij moet krijgen.

Wat ik naast het rijden nog met haar doe is:
Buitenrijden
Longeren
Lange lijnen (met travers, gaat heel goed)
Grondwerk
Af en toe Cavaletti lopen. Gaat ook heel goed. Vijf balkjes achter elkaar.

Tips en tricks iemand hoe ik het verder kan ontwikkelen? Meer overgangen? Wat meer stelling naar links of juist contra stelling?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:26

Wat jij nu moet doen, is veel op de linkerhand gaan rijden. Mijn pony had dit heel erg met springen. Omdat ik meestal rechtsom sprong vond ze linksom maar niks. Dus veel linksom gegaan en na een tijdje ging het beter.

Gewoon lekker veel wendingen rijden, overgangen, goed stelling vragen (ook contra want dat maakt het paard ook losser in de schouders). Gewoon veel oefenen en het gaat vanzelf beter!

laziezo

Re: Linker galop wat stijf en stram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:17

Hoe is ze met stretchen aan de hand. komt ze met gemak tot de lendenen of heeft ze hier wat moeite mee? En is ze verder Symmetrisch qua bespiering of zie je verschil tussen recht en links?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 00:57

Rechts is zij wat sterker en soepeler maar zij kan aan allebei de kanten makkelijk tot de lendenen en zelfs bijna heup bot komen. Ik voorkom dat haar hoofd kantelt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 06:04

En een keer een goede massage?
Op stal bij ons hebben paarden daar veel profijt van.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:01

Bralindy schreef:
Rechts is zij wat sterker en soepeler maar zij kan aan allebei de kanten makkelijk tot de lendenen en zelfs bijna heup bot komen. Ik voorkom dat haar hoofd kantelt

Goed dat je daar op let! Een keer goed laten controleren op haar spiergezondheid zal ik zeker aanraden! + een massage is altijd goed en heeel fijn natuurlijk :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:25

Het gaat steeds een stukje beter met alle tips. Bedankt!

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:44

Fijn dat het beter gaat! Ik rijd op een die ook moeite heeft met de linkergalop.

Ik ben vooral ook bezig met buigingen en wijken op links. (Natuurlijk ook op rechts :P ) Zodat hij lekker los door z'n hele lichaam wordt.