Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
aeolusnr1 schreef:Natural horsemanship, grondwerk , paardvriendelijk , het klinkt allemaal heel mooi, maar uit jouw beschrijving klinkt het bijna als een soort droom fantasie en staat echt vrij ver van de werkelijkheid af.
Zoek een ervaren Trainer die ook Natural-Horsemanship technieken gebruikt en doe het samen, dit geeft veel vlugger resultaat, zal veiliger zijn, je leert er zelf ook veel mee, is leuker om het samen te doen, en zo ben je ook zekerder dat er een goede basis ontstaat waar je nadien steeds weer kan op terugvallen.
Benfan schreef:Ik heb hetzelfde mee gemaakt met mijn paard. Toen ik met haar begon kon je niet je been aanleggen, en weigerde ze vaak te lopen. Haar aanraken op de flanken kon niet, ze schoot heel snel in angst-agressie als het haar teveel werd. Toen ik met haar begon was ze nog niet van mij, maar mijn verzorgpony.. heb haar vorig jaar over gekocht.
Het heeft uiteindelijk veel tijd gekost, maar nu is ze goed te rijden en overal aan te raken en goed te rijden. Ze heeft nog wel haar problemen, protesteert nu bijna niet meer en is erg werkwillig geworden (Zelfs een workaholic)
Ik heb haar niet helemaal opnieuw zadelmak gemaakt, want dat was ze nu al eenmaal. Wel hebben we met veel grondwerk het allemaal leuker gemaakt. Het rijden was in het begin maar 1 rondje door de bak (als dat al wou) en dan eraf en heel veel belonen, en haar de hemel in prijzen. Later konden we al wat meer, en begin ik haar wat meer aan te bieden.. ... en zij mij ook.
Als ze niet wou lopen bleef ik gewoon zitten, gewoon niks doen.. en wachten tot er een stapje word gezet en erweer af.. Soms deden we zelfs 2 stapjes.. Als ik er aan terug denk.... jeetje, wat is die pony verandert![]()
Als je meer wil weten stuur maar een PB!
Sizzle schreef:Hier ook zo'n paard.
Uiteindelijk bleek hier de oplossing in een join-up te liggen. Pas als ze me volgt en volledig op mij focussed kan ik opstappen en direct wegrijden zonder problemen.
Is ze nog met een schuin oog bij de paarden op de wei dan wordt het soms zelfs bijna gevaarlijk.
Ik merk het vooral met achterwaarts, dan doet ze 5 passen braaf en vind het dan wel prima geweest, wil ik dan nog 2 passen meer dan krijg ik ineens protest en weet ik dat mevrouw nog niet bij de les is.
Benfan schreef:Geen dank, hoewel onze paarden gelijk klinken zullen ze natuurlijk anders reageren. Chanel is een behoorlijke sensiebele merrie, en maakt snel ergens enorme heisa over ook al is dat niet nodig. Dat heeft er wel voor gezorgd dat het allemaal wat minder snel ging. Ben nu.. 3 jaar verder, tussendoor heeft ze een veulen gehad (daarna kon ik vrijwel van voor af aan beginnen) dus laten we zeggen dat ik 2 jaar verder ben nu.
Kon pas na 3 kwart jaar een galopje vragen van haar, daarvoor sloeg ze compleet om in woede (haar go-to emotie als het lastig word) en stond ze abrubt stil. Nu wil ze juist even hard, en gebruik ik het als beloning bij bepaalde oefeningen. Ga vooral niet helemaal alleen aan de slag, bij dit soort paarden is het juist fijn als er iemand haar vanaf de grond helpt as er iemand op zit. Neem de tijd, maar vooral niet teveel tijd.. ga niet tergend langsaam, dat kan bijna net zo tegenwerken als te snel gaan.
Succes!
Benfan schreef:Tegenslagen horen erbij, dat is een teken dat je vooruit gaat. Ik kan nu pas haar wat meer doorpakken, dus niet langer afwachten tot ze doet wat ik vraag. Het woordje "Klaar" kent ze als een stopteken dat ze niet langer meer moet gaan drammen, of vooruit denken omdat ze vind dat ze het allemaal wel al snapt en kan. Waardoor ze compleet wat anders doet dan wat van haar word gevraagd (ipv wijken voor druk gooit ze haar heel lijf er tegen aan.)
Het mooiste is nog wel dat ze soms bewust ruzie lijkt te zoeken met me. Dan wil ze dat ik net zo heftig als haar reageer.. wat ik dan vervolgens niet doe. Dan staat ze letterlijk te stampvoeten van woede, omdat ze moet lopen en dat wil ze dan niet. Als ik hier niet op reageer, en met zo weinig mogelijk druk haar vraag te doen wat ik vraag komt het vanzelf wel. Niet reageren op zulke momenten vind ik eigenlijk wel het leukste dat er is.. zij wind zich helemaal op.. .en ik zit mijn facebook status nog niet niet up te daten