onzeker paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

poemalover18

onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 18:05

Hey!

Ik heb sinds kort een konik ruin als verzorgpony een erg dominante pony die vanbinnen erg onzeker is.

Nou mag ik hem gaan rijden, hij is zadelmak maar als je erop stapt weet hij niet wat hij moet doen ookal geef je hulpen dan begint hij te protesteren. Hij blijft als een blok stilstaan en is zo onzeker over zichzelf dat hij niet weet wat hij moet, en als je hulpen geeft raakt hij in paniek.

Ik ben zelf een voorstander van natural horsemanship,vrijheidsdressuur, grondwerk, bit en tuigloos rijden etc heb meerdere eigen pony's gehad en heb nu ik studeer een verzorgpony.

Zijn er mensen die tips voor mij hebben, ik ben zelf wel veel bezig met hem op de grond nu het vertrouwen te winnen, opnieuw zadelmak maken op een natuurlijke manier, rustig laten wennen en natuurlijk vrijheidsdressuur om plezier aan te bebeleven. Ik laat hem leren op zijn tempo en manier.

Alvast bedankt voor de tips groetjes Poemalover.

Benfan

Re: onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:23

Ik heb hetzelfde mee gemaakt met mijn paard. Toen ik met haar begon kon je niet je been aanleggen, en weigerde ze vaak te lopen. Haar aanraken op de flanken kon niet, ze schoot heel snel in angst-agressie als het haar teveel werd. Toen ik met haar begon was ze nog niet van mij, maar mijn verzorgpony.. heb haar vorig jaar over gekocht.

Het heeft uiteindelijk veel tijd gekost, maar nu is ze goed te rijden en overal aan te raken en goed te rijden. Ze heeft nog wel haar problemen, protesteert nu bijna niet meer en is erg werkwillig geworden (Zelfs een workaholic)

Ik heb haar niet helemaal opnieuw zadelmak gemaakt, want dat was ze nu al eenmaal. Wel hebben we met veel grondwerk het allemaal leuker gemaakt. Het rijden was in het begin maar 1 rondje door de bak (als dat al wou) en dan eraf en heel veel belonen, en haar de hemel in prijzen. Later konden we al wat meer, en begin ik haar wat meer aan te bieden.. ... en zij mij ook.

Als ze niet wou lopen bleef ik gewoon zitten, gewoon niks doen.. en wachten tot er een stapje word gezet en erweer af.. Soms deden we zelfs 2 stapjes.. Als ik er aan terug denk.... jeetje, wat is die pony verandert :P

Als je meer wil weten stuur maar een PB!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:47

Natural horsemanship, grondwerk , paardvriendelijk , het klinkt allemaal heel mooi, maar uit jouw beschrijving klinkt het bijna als een soort droom fantasie en staat echt vrij ver van de werkelijkheid af.
Zoek een ervaren Trainer die ook Natural-Horsemanship technieken gebruikt en doe het samen, dit geeft veel vlugger resultaat, zal veiliger zijn, je leert er zelf ook veel mee, is leuker om het samen te doen, en zo ben je ook zekerder dat er een goede basis ontstaat waar je nadien steeds weer kan op terugvallen.

poemalover18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 21:41

Waarom vind je dit maar een fantasie lijken die ver van de werkelijkheid ligt, ik vind niet dat je hierover kan oordelen als je iemand niet kent.

Wie zegt dat ik zelf niet ervaren ben, meerdere trainingen in mijn leven heb gevolgd, eigen paarden waaronder probleem paarden heb gehad, veulen opleiden, paarden zadelmak gemaakt. Al jaren aan vrijheidsdressuur en grondwerk doe bitloos en tuigloos kan rijden etc.

Ik vraag hier om tips, ik weet zelf wel hoe ik dit moet doen maar er zijn toch altijd mensen met andere ervaringen waar ik van kan leren. Ik ben zoals Benfan hierboven noemt zelf al bezig met de manier zoals daar word beschreven.

Niet iedereen op bokt is een typisch penny meisje die haar ponydromen wil waar maken want ja oh zo leuk steigeren of zo'n mooie band met je pony.

Ik weet waar ik mee bezig ben wat ik doe dus een training is bij deze niet nodig maar bedankt voor de tip ;)

aeolusnr1 schreef:
Natural horsemanship, grondwerk , paardvriendelijk , het klinkt allemaal heel mooi, maar uit jouw beschrijving klinkt het bijna als een soort droom fantasie en staat echt vrij ver van de werkelijkheid af.
Zoek een ervaren Trainer die ook Natural-Horsemanship technieken gebruikt en doe het samen, dit geeft veel vlugger resultaat, zal veiliger zijn, je leert er zelf ook veel mee, is leuker om het samen te doen, en zo ben je ook zekerder dat er een goede basis ontstaat waar je nadien steeds weer kan op terugvallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:49

Hier ook zo'n paard.

Uiteindelijk bleek hier de oplossing in een join-up te liggen. Pas als ze me volgt en volledig op mij focussed kan ik opstappen en direct wegrijden zonder problemen.
Is ze nog met een schuin oog bij de paarden op de wei dan wordt het soms zelfs bijna gevaarlijk.
Ik merk het vooral met achterwaarts, dan doet ze 5 passen braaf en vind het dan wel prima geweest, wil ik dan nog 2 passen meer dan krijg ik ineens protest en weet ik dat mevrouw nog niet bij de les is.

poemalover18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 21:50

Hey!

Met opnieuw zadelmak maken bedoel ik lekker laten wennen weer aan het zadel en iemand erop, eerst vanaf de grond en dan rustig aan naar erop toe werken en inderdaad als hij stil staat er gewoon op blijven zitten is het beste.

Ik ben sowieso bezig met vrijheidsdressuur en grondwerk vind hij erg leuk ook ter ontspanning maar ook voor het respect en vertrouwen onderling.

Iniedergeval bedankt voor je tip :)

Benfan schreef:
Ik heb hetzelfde mee gemaakt met mijn paard. Toen ik met haar begon kon je niet je been aanleggen, en weigerde ze vaak te lopen. Haar aanraken op de flanken kon niet, ze schoot heel snel in angst-agressie als het haar teveel werd. Toen ik met haar begon was ze nog niet van mij, maar mijn verzorgpony.. heb haar vorig jaar over gekocht.

Het heeft uiteindelijk veel tijd gekost, maar nu is ze goed te rijden en overal aan te raken en goed te rijden. Ze heeft nog wel haar problemen, protesteert nu bijna niet meer en is erg werkwillig geworden (Zelfs een workaholic)

Ik heb haar niet helemaal opnieuw zadelmak gemaakt, want dat was ze nu al eenmaal. Wel hebben we met veel grondwerk het allemaal leuker gemaakt. Het rijden was in het begin maar 1 rondje door de bak (als dat al wou) en dan eraf en heel veel belonen, en haar de hemel in prijzen. Later konden we al wat meer, en begin ik haar wat meer aan te bieden.. ... en zij mij ook.

Als ze niet wou lopen bleef ik gewoon zitten, gewoon niks doen.. en wachten tot er een stapje word gezet en erweer af.. Soms deden we zelfs 2 stapjes.. Als ik er aan terug denk.... jeetje, wat is die pony verandert :P

Als je meer wil weten stuur maar een PB!

poemalover18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 21:52

Heel erg bedankt voor de tip.

Ik ga het bestuderen en kijken of dit paard er goed op reageert. Ieder paard zijn eigen manier ;)

Ik ga het zeker toepassen en kijken of het wat voor hem is.

Bedankt!

Sizzle schreef:
Hier ook zo'n paard.

Uiteindelijk bleek hier de oplossing in een join-up te liggen. Pas als ze me volgt en volledig op mij focussed kan ik opstappen en direct wegrijden zonder problemen.
Is ze nog met een schuin oog bij de paarden op de wei dan wordt het soms zelfs bijna gevaarlijk.
Ik merk het vooral met achterwaarts, dan doet ze 5 passen braaf en vind het dan wel prima geweest, wil ik dan nog 2 passen meer dan krijg ik ineens protest en weet ik dat mevrouw nog niet bij de les is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:55

Die van mij is gewoon hondsbrutaal.

Maar prik je er doorheen dan wordt ze ineens heel onzeker omdat ik dan dus de leiding overneem.
De acceptatie dat zij niet het laatste woord heeft is er nog steeds niet helemaal.
Ik had overigens totaal geen problemen toen ze een maand zonder andere paarden op de wei stond.
Nu ze weer in de groep staat en de hele dag de baas kan spelen is het blijkbaar moeilijk om te accepteren dat je 1 uur per dag niet de baas bent }:)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:56

Geen dank, hoewel onze paarden gelijk klinken zullen ze natuurlijk anders reageren. Chanel is een behoorlijke sensiebele merrie, en maakt snel ergens enorme heisa over ook al is dat niet nodig. Dat heeft er wel voor gezorgd dat het allemaal wat minder snel ging. Ben nu.. 3 jaar verder, tussendoor heeft ze een veulen gehad (daarna kon ik vrijwel van voor af aan beginnen) dus laten we zeggen dat ik 2 jaar verder ben nu.

Kon pas na 3 kwart jaar een galopje vragen van haar, daarvoor sloeg ze compleet om in woede (haar go-to emotie als het lastig word) en stond ze abrubt stil. Nu wil ze juist even hard, en gebruik ik het als beloning bij bepaalde oefeningen. Ga vooral niet helemaal alleen aan de slag, bij dit soort paarden is het juist fijn als er iemand haar vanaf de grond helpt as er iemand op zit. Neem de tijd, maar vooral niet teveel tijd.. ga niet tergend langsaam, dat kan bijna net zo tegenwerken als te snel gaan.

Succes!

poemalover18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 00:16

Heb je gelijk in elk paard is anders, leert en reageert anders.

Hiervoor zocht ik ook tips om te kijken wat bij hem werkt en natuurlijk vrijheidsdressuur en grondwerk sowieso.

Zo te horen zijn jullie al wel op de goede weg, gewoon volhouden dan lukt het wel.
(meesten doen dit niet als er veel tegenslagen of weinig veranderdigen zijn).

Benfan schreef:
Geen dank, hoewel onze paarden gelijk klinken zullen ze natuurlijk anders reageren. Chanel is een behoorlijke sensiebele merrie, en maakt snel ergens enorme heisa over ook al is dat niet nodig. Dat heeft er wel voor gezorgd dat het allemaal wat minder snel ging. Ben nu.. 3 jaar verder, tussendoor heeft ze een veulen gehad (daarna kon ik vrijwel van voor af aan beginnen) dus laten we zeggen dat ik 2 jaar verder ben nu.

Kon pas na 3 kwart jaar een galopje vragen van haar, daarvoor sloeg ze compleet om in woede (haar go-to emotie als het lastig word) en stond ze abrubt stil. Nu wil ze juist even hard, en gebruik ik het als beloning bij bepaalde oefeningen. Ga vooral niet helemaal alleen aan de slag, bij dit soort paarden is het juist fijn als er iemand haar vanaf de grond helpt as er iemand op zit. Neem de tijd, maar vooral niet teveel tijd.. ga niet tergend langsaam, dat kan bijna net zo tegenwerken als te snel gaan.

Succes!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:06

Tegenslagen horen erbij, dat is een teken dat je vooruit gaat. Ik kan nu pas haar wat meer doorpakken, dus niet langer afwachten tot ze doet wat ik vraag. Het woordje "Klaar" kent ze als een stopteken dat ze niet langer meer moet gaan drammen, of vooruit denken omdat ze vind dat ze het allemaal wel al snapt en kan. Waardoor ze compleet wat anders doet dan wat van haar word gevraagd (ipv wijken voor druk gooit ze haar heel lijf er tegen aan.)

Het mooiste is nog wel dat ze soms bewust ruzie lijkt te zoeken met me. Dan wil ze dat ik net zo heftig als haar reageer.. wat ik dan vervolgens niet doe. Dan staat ze letterlijk te stampvoeten van woede, omdat ze moet lopen en dat wil ze dan niet. Als ik hier niet op reageer, en met zo weinig mogelijk druk haar vraag te doen wat ik vraag komt het vanzelf wel. Niet reageren op zulke momenten vind ik eigenlijk wel het leukste dat er is.. zij wind zich helemaal op.. .en ik zit mijn facebook status nog niet niet up te daten :P

poemalover18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 13:14

Haha daar leren wij mensen ook weer van zoals onze rust te bewaren :)

Hou me maar up to date vind het interessant om te lezen hoe jullie bezig zijn en al een aardig eind op de goede weg

Benfan schreef:
Tegenslagen horen erbij, dat is een teken dat je vooruit gaat. Ik kan nu pas haar wat meer doorpakken, dus niet langer afwachten tot ze doet wat ik vraag. Het woordje "Klaar" kent ze als een stopteken dat ze niet langer meer moet gaan drammen, of vooruit denken omdat ze vind dat ze het allemaal wel al snapt en kan. Waardoor ze compleet wat anders doet dan wat van haar word gevraagd (ipv wijken voor druk gooit ze haar heel lijf er tegen aan.)

Het mooiste is nog wel dat ze soms bewust ruzie lijkt te zoeken met me. Dan wil ze dat ik net zo heftig als haar reageer.. wat ik dan vervolgens niet doe. Dan staat ze letterlijk te stampvoeten van woede, omdat ze moet lopen en dat wil ze dan niet. Als ik hier niet op reageer, en met zo weinig mogelijk druk haar vraag te doen wat ik vraag komt het vanzelf wel. Niet reageren op zulke momenten vind ik eigenlijk wel het leukste dat er is.. zij wind zich helemaal op.. .en ik zit mijn facebook status nog niet niet up te daten :P