Paardvriendelijk (in)rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Paardvriendelijk (in)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 13:28

Heey allemaal!
Ik heb een tinker merrie die ik binnenkort ga inrijden, ze is super rustig ontzettend braaf en we hebben al echt een goede klik/band. Ik wil haar graag op een zeer paardvriendelijke manier inrijden en wil liever geen zadel eigenlijk. Ik dacht zelf al aan:

- bitloos touwhoofdstel
- barebackpad (zonder beugels)

heeft iemand nog leuke ideeen of sugesties ? ik heb wel een goed passend zadel maar ben daar zelf niet zo fan van!

Groetjes!

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:34

Een goed passend zadel is net zo paardvriendelijk als een barebackpad, netzoals een hoofdstel met een licht bitje net zo paardvriendelijk is als een bitloos hoofdstel. :)

Ik zou als ik jou was ergens gaan lessen, die kunnen je het beste helpen met het inrijden, want inrijden is iets anders dan zadelmak maken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:41

Bij vriendelijk (in)rijden gaat het eerder op de methoden dan het materiaal :)

Ik doe zelf veel aan vriendelijk/logisch inrijden dus je mag me altijd pb'en!
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 04-09-16 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:42

Ik zou persoonlijk niet inrijden met een barebackpad zonder beugels maar juist met een boomzadel met beugels. Paard heeft het al druk genoeg met z'n eigen evenwicht dus tenzij je een perfect onafhankelijke zit hebt en ook zonder beugels de paardenrug kan ontlasten zal je met een barebackpad juist storender/vermoeiender zijn voor je paard dan met een boomzadel.

Verder idd (laten) inrijden door een ervaren persoon en niet te snel willen gaan.

Azmay

Re: Paardvriendelijk (in)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:44

Paarvriendelijk inrijden doe ik, met begeleiding maar het materiaal is niet zo belangrijk.
Touwhalster zou ik juist niet voor kiezen omdat het vrij veel ruis heeft en scherp is. Ik kies zelf voor een sidepull. Ik rijd met een boomloos zadel omdat ik wat grip wil hebben omdat mijn paard onzeker word als ik teveel schuif.

Het vriendelijke deel komt voort uit het kijken naar het tempo en de belastbaarheid van het paard. Alles in haar tempo, ik ben een half jaar echt bezig en heb nog niet gedraafd al ben ik daar wel bijna aan toe nu.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:45

Ik zou haar met zadel en hoofdstel inrijden, mocht je haar ooit wegdoen dat ze dan wel met bit in kan rijden en een zadel.

Het is allemaal even paardvriendelijk, het ligt er aan hoe je het gebruikt. Een bit in de mond is niet 'zielig' zolang je er maar niet mee gaat rukken in de paardenmond. Dit geldt ook voor het zadel.

Heb je les? Als je dat niet hebt neem dat dan zo voorkom je veel fouten en moeilijkheden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:45

Ellebel123 schreef:
Ik zou haar met zadel en hoofdstel inrijden, mocht je haar ooit wegdoen dat ze dan wel met bit in kan rijden en een zadel.

Het is allemaal even paardvriendelijk, het ligt er aan hoe je het gebruikt. Een bit in de mond is niet 'zielig' zolang je er maar niet mee gaat rukken in de paardenmond. Dit geldt ook voor het zadel.

Heb je les? Als je dat niet hebt neem dat dan zo voorkom je veel fouten en moeilijkheden.

Met bit rijden leer je een goed ingereden paard in een dag of 3 aan later, daarvoor zou ik echt niet met bit gaan rijden in het begin hoor :o

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:47

Azmay schreef:
Ellebel123 schreef:

Met bit rijden leer je een goed ingereden paard in een dag of 3 aan later, daarvoor zou ik echt niet met bit gaan rijden in het begin hoor :o

Ja, ik bedoel dat ze het bit wel kent.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 15:30

Even voor de duidelijkheid , ik heb ervaring met het inrijden van paarden (3x eerder gedaan op stal) maar was gewoon een beetje aan het orienteren!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:37

Echt geen goed idee.
Paardvriendelijk is wel een goed idee, maar dat heeft echt niks te maken met wat voor hoofdstel of welk bit of met of zonder zadel, het is de manier waarop je dingen vraagt en tracht je ook in te leven in het denkvermogen van je paard.
In eerste instantie zou ik zelf echt wel met een boomzadel met zadeltassen en alle mogelijke toeters en bellen, en riemen en vlaggen en ...... en zeker ook met een hoofdstel met bit
Al deze dingen leveren een druk op, en het is belangrijk dat het paard er zich niet over opwind en nageeft op druk, en zich bij enig probleem naar jou richt en vraagt wat doe ik ermee, kan ik dit of dat wel vertrouwen, dus deels wederzijds respect en vertrouwen.
Doe dit niet zelf op eigen houtje, zoek een goede Trainer en doe dit samen, daar heb je dan het plezier en de veiligheid van voor heel het verdere leven van je paard.
Zoek hulp, niet zelf doen.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 22:56

Hoi!
Dank jullie wel voor de reacties, mij is nu duidelijk dat met een barepack en touwhoofdstel niet echt een goed idee is dus ga ik haar met een normaal hoofdstel en goed passend zadel inrijden !

Groetjes !

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:05

Touwhoofdstel kan best... druk = druk. Het hoeft niet perse vriendelijker of minder vriendelijk te zijn dan een gewoon hoofdstel. Het gaat erom hoe je ermee om gaat. Men vergeet ook weleens hoe veel zenuwpunten een paard op zijn neus heeft. Dus als je daar aan trekt en rukt als je niet netjes rijdt is de pijn en de schade net zo groot. :)
Bij die van mij maakt het bijvoorbeeld niet uit of je er een hoofdstel met bit of bitloos op gooit... hij loopt nagenoeg hetzelfde :')

Bareback zou ik niet zo snel doen op een jong beestje. Een goed passend zadel (met of zonder boom) is een stuk vriendelijker voor een jong dier zonder evenwicht.

Wat je wel moet doen, alles spelenderwijs oppakken en je paard de tijd gunnen om te verwerken. Maar aan uitdaging genoeg geven om het leuk en leerzaam te houden. En wat altijd belangrijk is, zorg voor goede begeleiding door iemand met ervaring. :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:28

Er is weinig paardvriendelijk aan inrijden.
Je kunt daarom beter doorpakken en van begin af aan heel duidelijk zijn. Zadel en bit moet het dier gewoon accepteren en jij bent baas.
Dat je nu al zo bezorgd bent over de diervriendelijkheid ervan, is lief maar tegelijkertijd ook een reden waarom het mogelijk niet goed zal kunnen gaan.

Mijn advies: uitbesteden. En het die zadelmakmaker ook volledig toevertrouwen. Desnoods zelf niet gaan kijken als je het zielig vindt. Dat barebackpad en dat bitloze touwhalster komen daarna wel.
Het meest diervriendelijk aan beleren is als je direct van begin af aan doorpakt en daarbij je paard goed leiding geeft. Geen halfwassen maatregelen, daar verpest je het alleen maar mee voor zowel je dier als voor jezelf.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:31

Precies!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:53

idd helemaal mee eens.

Dees schreef:
Je kunt daarom beter doorpakken en van begin af aan heel duidelijk zijn. Zadel en bit moet het dier gewoon accepteren en jij bent baas.
Dat je nu al zo bezorgd bent over de diervriendelijkheid ervan, is lief maar tegelijkertijd ook een reden waarom het mogelijk niet goed zal kunnen gaan.

Mijn advies: uitbesteden. En het die zadelmakmaker ook volledig toevertrouwen. Desnoods zelf niet gaan kijken als je het zielig vindt. Dat barebackpad en dat bitloze touwhalster komen daarna wel.
Het meest diervriendelijk aan beleren is als je direct van begin af aan doorpakt en daarbij je paard goed leiding geeft. Geen halfwassen maatregelen, daar verpest je het alleen maar mee voor zowel je dier als voor jezelf.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 00:41

Zou dan eerder een normaal halster, wat strakker doen en daar teugels aan vastmaken of een sidepull kopen, wat fijner voor de 1ste keer dan met een touwhalster.
Goede keuze, met barebackpad.
Ben zelf ook niet echt van de boomzadels.
Als je toch met zadel wilt gaan rijden kan je ook kijken naar een goed merk (bv barefoot) boomloos zadel. Voor nu met barebackpad, zou ik een hele dikke nemen (een voor 6 a 7 dagen in de week) om beschadiging van de rug etc tegen te gaan.

Dat er per se met bit gereden moet worden, omdat een paard het moet accepteren ben ik het niet mee eens.
Want wat als de ruiter het niet accepteert?
Omdat bijna iedereen met bit rijdt, wat in mijn ogen niet helemaal hoort (begrijp mij niet verkeerd), betekent het niet dat jij het wel hoeft te doen.
Wij hebben in de loop van tijd het standaard gemaakt om te sturen / communiceren dmv metaal in de mond. Het hoort daar niet.
Dus lekker bit en boomloos inrijden en spelenderwijs!
Succes!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 00:59

Een touwhalster is een heel mooi ding voor grondwerk, maar voor in het zadel vind ik een sidepull een stuk duidelijker. Ik zou wel echt wachten met het gebruik van een bit en die pas gebruiken wanneer je alle hulpen goed hebt geïnstalleerd zonder bit. Op die manier kun je je paard ook niet afstompen op het bit en richt je geen schade aan bij een wild ritje. Bovendien kan het gebit zich dan ook nog ontwikkelen.

(Al vind ik persoonlijk een bit overbodig, je zou het kunnen aanleren voor eventuele verkoop ooit, maar je kunt je ook afvragen of je het paard wel aan mensen wilt verkopen als die geen paard willen dat bitloos bereden wordt...)

Qua zadel zou ik niet gaan voor een boomzadel maar ook niet voor een barebackpad. Bij een jong paard is het fijn als je de rug kunt ontlasten door lichtrijden, verlichte zit etc. Bovendien verandert de rug van een paard dat ingereden wordt veel. Ik zou daarom gaan voor een goed boomloos zadel. Die biedt steun voor jou en groeit mee met je paard.

Het kan ook handig zijn om je misschien te verdiepen in een bepaalde school of stijl die je wilt gebruiken als richtlijn? Bijvoorbeeld parelli, freestyle van Emiel voest of het meer Western gerichte van Warwick Schiller. Die hebben allemaal stapsgewijs bedacht hoe ze paarden opleiden. Je hebt al ervaring natuurlijk, maar misschien is zoiets handig als leidraad?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:14

Dees schreef:

Van de woorden "doorpakken", "baas zijn" en "het paard moet" gaan bij mij om eerlijk te zijn de haren al overeind staan :D

Op vriendelijke wijze inrijden is naar mijn mening zeker mogelijk, ik beschouw de manier waarop wij onze paarden zadelmak maken in ieder geval als vriendelijk ;)
Het kost wel meer tijd, doordat je alles in kleine stapjes opdeelt en het paard het tempo bepaalt.
Overigens zijn de trainingen zelf maar heel kort, in die zin kost het dus niet veel tijd.

Paardvriendelijk heeft overigens voor mijn gevoel niet zoveel te maken met de materialen die je gebruikt.
Het gaat erom of het goed past en hoe je er zelf mee omgaat.

Mijn tip, verdiep je in de leerprincipes, kijk en lees zoveel mogelijk over zadelmak maken en zoek iemand die regelmatig bij je trainingen kan zijn en jou feedback kan geven.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:36

De eerste keer dat ik op mijn paard zat, was met bbp (met goede inlages!) en een normaal halster.
Maar binnenkort ga ik het weer oppakken en kies dan voor een fijn (semi) boomloos zadel en een sidepull hoofdstel. We gaan bitloos aan de slag, dus een bit is niet nodig, maar iets van een zadel is toch wel fijn. Heeft t paard ook iets meer steun aan, qua evenwicht. Want het is al lastig genoeg :)
Bbp hou ik er zeker wel bij, maar ga ik pas verder mee rijden als hij echt gewend is aan lopen met mij erop. Een passend boomzadel komt er pas later als de bespiering wat meer is gekomen.

De manier waarop is het belangrijkste, hoeft allemaal echt niet met gebok en gespring :P
Lekker luisteren naar je paard en inspelen op de juiste momenten, stoppen op de juiste momenten.
Het hoeft allemaal echt niet in 1 week iig ;)

Veel plezier en succes iig! :D

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:49

Ik ga volgend jaar m'n friese hengst onder het zadel beleren met m'n boomloze Barefoot Barrydale zadel. Dat ligt nu nog op m'n andere 16 jarige ruin voor de buitenritten. Fijn zadel, van alle boomloze lijkt deze het meest op een dressuurzadel, kan er hetzelfde mee en legt als een huis. En niet zo onderhevig aan veranderingen die elk jong paard heeft. Ik heb m'n hengst net een paar keer aan de lange lijnen (bitje) en longe gehad (kaptoom zonder bit), dit pakt hij heel goed op en hij is eigenlijk al stuurbaar. Leuk om hem spelenderwijs al het een en ander te leren, hij is behoorlijk leergierig en verder doe ik rustig aan. Heb ruime ervaring met beleren vandaar het zelf weer ga doen met deze.
Als tip voor paardvriendelijk beleren, lees het boek Beleren (g)een kunst van Lisanne Thomas, een aanrader!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:00

Het beleren van een tinker = opstappen en wegrijden :D

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:13

Ook ik zeg met zadel en op zijn minst sidepull. Bit kan later ook altijd nog.

Dat inrijden niet paardvriendelijk kan, vind ik best onzin. Tuurlijk heb je dat 'een paard rijden is niet natuurlijk en dus niet vriendelijk'.. Tja dat weten we nu wel.
Maar de manier waarop je het paard inrijdt, kan wel vriendelijk. Geduld, rust, vertrouwen, pressure-release. Dat is vriendelijk. Wees ook niet de baas, sterker nog dat moet je niet willen. Een baas commandeerd het paard, een leider werkt samen met het paard en zorgt ervoor dat het paard iets voor jou doet omdat hij dat wilt, omdat hij jou dan blij kan maken. Wees dus een leider.