Hoofd schudden & is niet aan de teugel rijden slecht?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylhh

Hoofd schudden & is niet aan de teugel rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 08:27

Hoi,
Ik heb een paar vraagjes want gister reed ik op een nieuwe pony op de manege, maar hij zat de hele tijd met zijn hoofd te schudden. Wat kan dit betekenen? Zelfs als ik hem lange teugel gaf zat hij nog te schudden met zijn hoofd dus het is ook niet dat er te veel druk in zijn mond zat... En ik vroeg me ook af of het slecht is als je je paard nou nooit aan de teugel rijdt... Ik weet dat aan de teugel rijden goed is want dan gebruikt het paard de juiste spieren, maar is het dan ook slecht als dit nooit gebeurd?
Alvast bedankt!

MarliesV

Re: Hoofd schudden & is niet aan de teugel rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 08:36

Hoofdschudden is een uiting van ongemak of pijn. Dit kan heel veel oorzaken hebben zoals last van de tanden, vastzitten qua spieren, een niet passend zadel, een ruiter die tegenwerkt enz enz.

Helaas kan jij daar als manegeklant niets aan doen. Aangeven aan je instructeur (al moet die het ook zien) en meer kan je niet. Zou er niet graag opstappen.

Nooit 'aan de teugel' is niet persé slecht. Zolang een paard qua rug gebruikt netjes wordt gereden is de voorkant een bijkomstigheid wat mij betreft. Dat is de beloning van het goed rijden, niet van aan de teugel rijden door je teugels te gebruiken.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:41

Ben het eens mer Marlies, met het hoofdschudden wil het paard wel duidelijk iets duidelijk maken.

Mijn paard heeft ook heel veel geschud met zijn hoofd. Zelfs op stal en in de wei. Bleek later dat het een pollenallergie was.

En het aan de teugel rijden, daar zijn ook de meningen over verdeeld. het gaat er niet zo zeer om dat je paard met zijn hoofd naar beneden loopt, maar het gaat erom dat hij zijn rug gebruikt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:52

Kan aan het zadel liggen ??
Aan de teugel rijden moet op de juiste manier gebeuren anders is het idd erg slecht, aan de teugel rijden is dus niet aan de teugel trekken zoals je het vaak wel ziet gebeuren en helaas zeker op veel maneges,dus dan kun je beter met lange teugel rijden ,
Is de rug van het dier al nagekeken??

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:10

Op mijn oude manege waren paarden die slecht tegen bepaalde pollen konden. Zodra je met die buiten reed bleven ze continu met hun hoofd schudden. Met een netje over de neus was dat altijd heel snel opgelost en hadden ze nergens meer last van. Dit is natuurlijk wel een van de meerdere dingen waar het paard last van kan hebben.
Verder is niet aan de teugel rijden niet zozeer slecht en is het afhankelijk van waar je je paard voor gebruikt. Er vanuit gaande dat het paard van nature niet in houding giraf loopt, kun je er prima buitenritten en lol mee hebben, zonder dat het dier continu helemaal moet los moet zijn in de rug en kaken. Als je echter meer dressuur gaat rijden is het wel gewenst dat het paard loslaat in zijn rug. Van daaruit zal hij namelijk soepeler kunnen lopen. Dat is wel mits het aan de teugel vragen en zijn op een juiste manier gebeurt en niet met een valse knik is ;)

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 14:56

Super bedankt voor al jullie reacties!
Het paard waar ik op reed was volgensmij ook nog best jong, ik denk iets van 6 jaar ofzo, kan dit er ook mee te maken hebben?
En ik weet dat aan de teugel rijden niet moet door aan de teugels te gaan zagen, vind het zelf verschrikkelijk als mensen dit doen -O- ik bedoel hier eigenlijk mee of het erg is als je paard zijn rug en buikspieren en dus zijn achterhand niet zo veel gebruikt... Kan dit kwaad en kan het slecht voor het paard?

evaxfanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:44

Dat hij jong is kan er zeker mee te maken hebben! Toch kan het geen kwaad om hem eens te laten nakijken zoals hierboven al gezegd is.