Paard telkens met de hoofd in de lucht! En er vandoor gaan:(

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijndw

Paard telkens met de hoofd in de lucht! En er vandoor gaan:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 16:04

Hoi,

Mijn paard zit tijdens het rijden met z'n hoofd in de lucht!
Hij wil niet tot nauwelijks onspannen.
Hij is met alles om zicht heen bezig en niet met de traning! (bak is op een boerderij)
Hij gaat er bijna iedere keer vandoor.

Heeft er iemand tips?
Of heeft iemand ervaring met een budget hulpteugel om hem meer naar beneden te rijden (onspannen)?

Ik hoor het graag :)

AlwaysH

Re: Paard telkens met de hoofd in de lucht! En er vandoor gaan:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:15

Je moet er op zo'n moment voor zorgen dat jij interessanter of belangrijker bent dan wat er om de bak heen gebeurt. Vraag dus stelling maak figuren, rijd veel overgangen, enz. Zo gaat jouw paard zich op jou richten en kan je langzaam naar de ontspanning werken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:17

Is hij lichamelijk gezond?
Hoofd omlaag dwingen zorgt helaas niet voor ontspanning, veel figuren en overgangen kunnen daar uiteindelijk wel voor zorgen. Het liefst met een instructeur die mee kijkt of je zelf wel goed zit etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:19

Voor de wagen of onder het zadel? Gezien het op aangespannen staat

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:31

LadyMadonna schreef:
Voor de wagen of onder het zadel? Gezien het op aangespannen staat

Oja, inderdaad heb ik dat gemist, loopt hij aangespannen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:37

Osteopaat en tandarts erbij halen. :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:54

Change3x schreef:

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom men gelijk aan een lichamelijk probleem denkt. Ts weet duidelijk niet hoe ze hier mee om moet gaan, aangezien ze een bakgiraffe heeft. Zo'n paard heeft niet gelijk een probleem.

Mocht het paard nou niet reageren op de hulpen, of je vindt dat het zadel niet goed lijkt te liggen kan dit inderdaad wel, maar het lijkt me nu echt niet gelijk een lichamelijk probleem.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:02

ik zou niet meteen met een hulpteugel werken je paard word dan gedwongen te zakken maar dat zegt nog niet dat hij/zij ontspannen is . rijd veel tempo wisselingen en heel veel figuren zoals slangevoltes , voltes, goed door de hoeken etc etc. miss handig om les te nemen als je dit nog niet heb .

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:06

Ontspanning kun je niet afdwingen. Hoe vaak grondwerk je met hem? Heb je schriktraining gedaan? Ga je niet veel te snel? Eerst kijken wat je zelf kunt doen om hem te laten ontspannen voordat je naar hulpstukken gaat grijpen. Dat is alleen maar symptoombestrijding.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:07

AlwaysH schreef:
Change3x schreef:

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom men gelijk aan een lichamelijk probleem denkt. Ts weet duidelijk niet hoe ze hier mee om moet gaan, aangezien ze een bakgiraffe heeft. Zo'n paard heeft niet gelijk een probleem.

Mocht het paard nou niet reageren op de hulpen, of je vindt dat het zadel niet goed lijkt te liggen kan dit inderdaad wel, maar het lijkt me nu echt niet gelijk een lichamelijk probleem.

Een paard gaat er niet altijd voor zn lol vandoor en loopt ook niet met z'n nek op 12 uur omdat ie daar zin in heeft, dus inderdaad ik denk ook aan het zadel, eventueel vast in zijn rug. Hoe loopt hij aan de longeerlijn? En aan de hand door de bak?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:07

Laat een instructrice je helpen en neem les!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:37

Omdat dit topic niet over mennen gaat verplaats ik het van [AR] Aangespannen rijden naar [RT-V] Rijtechnische vragen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:40

Ik zou eerst overgaan naar een zachter bit *holle bustrens-rubberbit, en dat eventueel aanvullen met een martingaal.
Ook is het handig om te kijken of het zadel goed ligt en past.

Carlijndw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:07

[/quote]

Mocht het paard nou niet reageren op de hulpen, of je vindt dat het zadel niet goed lijkt te liggen kan dit inderdaad wel, maar het lijkt me nu echt niet gelijk een lichamelijk probleem.[/quote]
Een paard gaat er niet altijd voor zn lol vandoor en loopt ook niet met z'n nek op 12 uur omdat ie daar zin in heeft, dus inderdaad ik denk ook aan het zadel, eventueel vast in zijn rug. Hoe loopt hij aan de longeerlijn? En aan de hand door de bak?[/quote]

Lichamelijk is alles in orde. Hij is 19 jaar maar dat zou je niet van hem denken. Aan de hand is hij super braaf en met longeren volgt hij ook moeilijk mijn hand. Hij is moeilijk te rijden met figuren want hij wilt mijn hand niet volgen.

Carlijndw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:08

Amaryllis schreef:
Omdat dit topic niet over mennen gaat verplaats ik het van [AR] Aangespannen rijden naar [RT-V] Rijtechnische vragen.

Bedankt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:08

En waarom wil hij je hand niet volgen?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:52

LadyMadonna schreef:
En waarom wil hij je hand niet volgen?

Ook mijn vraag inderdaad. En hoe weet je dat alles lichamelijk en met het zadel uitgesloten is? Overigens misschien een hele lompe vraag, maar ben je misschien aan de (te) zware kant? Dat ie daardoor meer moeite heeft met zijn balans ed?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:53

Change3x schreef:

Eerder een instructeur erbij halen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:55

Hoe weet je dat hij lichamelijk in orde is?

Sterrenkijken, niet de hand volgen, er vandoor gaan enz. Dat kan rijtechnisch zijn maar ook lichamelijk. Eerst het lichamelijke uitsluiten voordat het rijtechnische wordt aangepakt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:59

AlwaysH schreef:
Change3x schreef:

Maar wat nou als het wél lichamelijk is (mede)? Dan ga je maar door en loopt het op trek- en plukwerk uit... Wordt het voor zowel paard als ruiter niet beter van.

Ik zou zeker pijn uitsluiten en ook het zadel laten controleren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:59

Martingaal gebruiken zodat bit correct blijft inwerken, want hoofd hoog geeft andere inwerking bit en daardoor weer hoofd omhoog als protest (pijn). Rest kan zeker zowel fysiek als rijtechnisch zijn en of bit het karakter en de mondvorm van het paard past ook.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:04

tamary schreef:
Martingaal gebruiken zodat bit correct blijft inwerken, want hoofd hoog geeft andere inwerking bit en daardoor weer hoofd omhoog als protest (pijn). Rest kan zeker zowel fysiek als rijtechnisch zijn en of bit het karakter en de mondvorm van het paard past ook.

Really?

Dus het advis aan TS is om maar gelijk een hulpteugel eraan te hangen en haar zelf door te laten modderen?

Haal gewoon een goede instructrice erbij, die ziet echt wel of er iets met dit paard aan de hand is of dat het gewoon onkunde is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:15

Linksom of rechtsom zodra je er weer op stapt ook als een eventueel probleem opgelost is heb je grote kans dat dit gedrag meteen weer opduikt (gewoonte en geen vertrouwen in het bit). Of en wat je er ook aan wil/kan doen, zorgen dat je netjes kan communiceren met paard is prio 1 en dat betekent soms een hulpteugel om dat vertrouwen terug te krijgen. Lang niet alle problemen hebben fysieke oorzaak, ook rijtechnisch kan er van alles mis lopen. Meteen beginnen met hij heeft pijn is net zo goed kortzichtig.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:15

Als je het mij vraagt: voorlopig lekker op z'n elfendertigst grondwerken, rust, plezier hebben, wandelen, een keertje door het bos in bejaardentempo samen met andere paarden, afleiding, afwisseling, belonen van braaf en niet straffen of druk uitoefenen bij minder braaf. Ik denk dat je een verkeerd idee hebt van "training". Het lijkt of het paard enorm angstig, gestresst is en/of inderdaad pijn heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:37

Amaris schreef:
tamary schreef:

Really?

Dus het advis aan TS is om maar gelijk een hulpteugel eraan te hangen en haar zelf door te laten modderen?

Haal gewoon een goede instructrice erbij, die ziet echt wel of er iets met dit paard aan de hand is of dat het gewoon onkunde is.

Met een (goed afgestelde) martingaal is toch niet zo heel veel mis?