Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Sizzle schreef:Je hoeft niet in een bak te rijden om je paard dressuurmatig goed te rijden, maar schoudervoor (geen schouderbinnenwaarts) is toch wel het minste wat een ruiter moet kunnen om een scheef paard netjes in de wending te leren laten lopen.
1Boefje schreef:Ik heb al 9 jaar mijn eigen paard, een draver. Deze galoppeerd amper behalve in rengalop. Het is nieuw voor mij. Heb 11 jaar geleden wel privelessen gehad op manegepaarden, maar die doen alles automatisch. Ik heb moeite met verschil van galop herkennen.
In de bak blijft Milou staan, laat staan galopperen. Zelfs mijn dochter die een hele goeie ruiter is krijgt het niet voor elkaar. Ja met veel schoppen en slaan. Is dat wat ik haar aan moet doen? Beestje is buiten lekker voorwaarts en wel happy. Ze is 4e paard, ik kan er maar af en toe mee rijden, dus ook regelmatig trainen lukt niet.
Van pad veranderen, ene keer aan de linkerkant en daarna rechterkant doe ik al. Ik trek ze wel recht. We galopperen enkel rechtuit.
Rechtrichten hebben ze in de buurt niet en ook niet mensen die aan huis komen.mkan wel de osteopaat laten komen. Misschien gaat ze wel aan de longe, maar dat kan ik maar 1x per week doen. Helpt dat wat?
Misschien zijn er makkelijke grond oefeningen die helpen? Bij mijn draver ooit gedaan, die had een echte vaste nek door stress. Ik moest snoepjes aanreiken op de buik zodat hij zijn nek moest buigen en strekken om het snoepje te pakken.
Na de osteopaat had hij nergens meer last van.
Ik probeer al een tijdje een goede bijrijdster te vinden, maar tinkers zijn blijkbaar niet populair om als verzorgpaardje te hebben.
1Boefje schreef:Beste Tinker eigenaren.
Onze Milouke galoppeerd buiten in het bos op de paden scheef. Ze draait haar rechterschouder/nek naar binnen
Hoe werk ik hieraan zonder longeren en rijbak?
Iemand een idee?
Bedankt
Ps, ik ben een recreatieve Engelse ruiter. Ben niet bekend met dressuurtermen, of les termen en kan ook niet schouderbinnenwaards rijden. Ik weet simpel niet hoe dat moet...
Milou is absoluut ongeschikt voor lessen in een rijbak!!
sanne1992 schreef:Klinkt redelijk herkenbaar. Alleen had die van mij het in draf. Wat voor ons geholpen heeft is een goede chiropractor erbij. Hij had een blokkade op zijn rug, en hield spieren in zijn hals stijf. Hierdoor ging hij scheef lopen om het ongemak te minimaliseren.
Overigens voor de bokkers hier die zeggen dat elk paard geschikt is voor bak werk. Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Er zijn genoeg paarden die fysiek of mentaal hier niet tegen kunnen.