Zodra ik de teugels korter pak dan...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Zodra ik de teugels korter pak dan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 16:05

Dan loopt mijn pony achter de teugel..

Hallo beste bokkers.

Mijn pony van 13 jaar heeft dit probleem altijd al gehad. Als ik ga rijden dan rij ik veel overgangen, bochten en wendingen. Als hij dan warm is dan daag ik ons wat uit door wat moeilijkere overgangen te rijden dus galop-stap stap-galop of galop-stap-halt-halt-draf.

Ook pak ik er dan wat scherpere wendingen bij dus dooreenSvanhandveranderen, keertwendingen, kleine achtjes noem maar op.

Tijdens de vorige les gingen we werken aan het achter de teugel lopen. Ik moet hem dat wat ruimte geven en hem naar voren drijven. Dit ging goed.

Alleen als ik de teugel op maat pak dan duikt hij achter de teugel. Ik krijg dit er dan weer zeer moeilijk uit. Als ik de teugels langer maak gaat het al veel beter.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Is dit een kwestie van kracht krijgen?

Les heb ik al maanden niet gehad omdat mijn instructrice niet kan...

Mvg Yenni.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:07

Andere instructrice zoeken of eens een keer een leuke clinic volgen.
Achter de teugel kruipen betekend vaak er naar voren uit rijden maar is natuurlijk moeilijk te zien wat jullie kan helpen.

jasmijn16

Re: Zodra ik de teugels korter pak dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:15

Ga snel op zoek naar een goede instructrice, maanden geen les hebben omdat ze 'geen tijd had' vind ik persoonlijk niet echt de goede instelling van de instructrice die je nu hebt. Zoek iemand die op de zelfde manier omgaat met paarden en wel tijd voor je vrij maakt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:38

In principe is achter de loodlijn altijd rijtechnisch, maar sommige exterieurkenmerken (hoe het paard/de pony gebouwd is) zorgen er voor dat een dier sneller en gemakkelijker achter de loodlijn komt dan een andere.

De 3 hoofdoorzaken op een rijtje:
1. Sommige paarden en pony’s hebben een hele horizontale halsaanzet. Deze paarden zijn vaak ook op de voorhand gebouwd. Hierbij zien we ook regelmatig een achterhand die hoger staat dan de schoft (overbouwd). Vaak tonen deze paarden weinig halswelving terwijl de neus al op de loodlijn is. Zodra de ruiter meer halswelving wil hebben zie je dat deze paarden heel snel achter de loodlijn komen.
2. Soms heeft een paard/pony ook een hele lichte hoofd-hals verbinding. Zo licht dat het dier eigenlijk van nature al achter de loodlijn komt.
3. Ook is het natuurlijk mogelijk dat je pony het verkeerd heeft aangeleerd (om wat voor reden ook) en daarom direct in een valse knik (buigt op de 3e halswervel) gaat lopen.

Welke van de hoofdoorzaken bij jou speelt is natuurlijk gissen. Ze zijn alle wel op te lossen, maar vergen een andere aanpak. In alle gevallen is regelmatige en goede instructie noodzakelijk om het probleem aan te pakken. Ook tussen de lessen zul je zelf zeer consequent hiermee bezig moeten om te leren voelen wanneer het goed is wanneer het fout gaat.

Succes.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 17:06

Goed en fout voel ik wel al heel goed. Hij loopt dan achter de loodlijn en dan heb ik geen gewicht meer in mijn handen.

Maar bedankt voor de reacties! Ik zal dit eens met mijn ouders overleggen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 08:28

Waarom wil je gewicht in je handen , denk dat het probleem zit in hoe jij de teugel oppakt, als het paard met lange teugel wel goed loopt, waarom dan de teugel oppakken, rijden doe je op je zit niet op de teugel, blijkbaar reageert het paard dus goed op je zit en beenhulp, blijf da van de teugel af zou ik zeggen, er mag nooit druk in de paarden mond komen , dus ja hoe pak jij de teugel op en wat wil je er mee bereiken??

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 09:42

Mij is altijd geleerd dat ik iets van gewicht in mijn handen moet hebben. Zo ong 1 kg. Op het moment dat mijn pony achter de teugel loopt heb ik niks meer in mijn handen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:53

Yenni schreef:
Mij is altijd geleerd dat ik iets van gewicht in mijn handen moet hebben. Zo ong 1 kg. Op het moment dat mijn pony achter de teugel loopt heb ik niks meer in mijn handen.

Mee eens, niks in je handen is geen verbinding. Rijd heel lastig. Heb je wel eens geprobeerd om toch iedere keer verbinding te houden (je pony pony gaat dan waarschijnlijk vreselijk achter de loodlijn lopen) en vanuit die verbinding weer proberen te verlengen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 09:55

Ja al eens geprobeerd. Maar als die dan eenmaal achter de ll loopt dan krijg ik dat er moeilijk uit gereden..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:59

De "nieuwe school" houdt vast aan gewicht in je handen hebben. Een paard is een ontzettend gevoelig dier, contact zonder gewicht in je handen hebben kan prima en is IMO gewoon een correct streefdoel. 1kg in je handen is veel en veel te veel! Het gewicht van je teugels is voldoende zolang je de mond voelt.

Achter de teugel lopen is vreemd genoeg een veel voorkomend probleem bij de nieuwe manieren van lesgeven :+ Niet bij de klassiekere waar ze met veel minder druk werken.

Lucht vanvoren en actief houden zijn kernwoorden maar om het probleem écht op te lossen heb je eigenlijk iemand nodig die langs je staat en je leert op welk moment je been moet geven zodat je kan voelen van "nu moet ik reageren" zonder dat je de bak rond racet tegen mach 3 aan het eind van de rit.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 10:01

Dank jullie. Ik ga op zoek naar een nieuwe instructrice.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:10

Wat je voor nu kan doen is even dat contact en die kilo loslaten en zodra hij er achter kruipt proberen om hem met je been terug naar je hand toe te rijden. Dus ipv de teugels korter te nemen ( een tip die ik al helemaal niet snap.) gewoon je teugels op maat houden, handen netjes en weer vooruit tot ie er weer "tegen" komt, geen kg, 100gr is ook goed. En daar probeer je hem met je zit (trager maar groter lichtrijden) weer op het correcte tempo te krijgen maar met ruime passen. :) Je gaat voelen zodra ie ruimer moet dat ie gaat willen terug vallen na een paar passen, wat "lui" gaat worden, logisch, want dan moet ie ineens zichzelf gaan dragen (want jij doet dat niet meer) en hij moet dus harder werken. Niet ongeduldig worden, wissel arbeid af met regelmatig even stappen aan lange teugel zodat ie op rust kan komen.

Als ie terug valt rijd je hem terug wat naar voren op dezelfde manier, been en groot en langzaam lichtrijden, doet ie dat een paar passen goed, vraag je een overgang naar stap en laat je hem even stappen want je hebt net al gevoeld dat ie het zwaar heeft. :) Na verloop van tijd gaat ie meer kracht krijgen en het ook langer en makkelijker vol houden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 10:51

Ayasha schreef:
Wat je voor nu kan doen is even dat contact en die kilo loslaten en zodra hij er achter kruipt proberen om hem met je been terug naar je hand toe te rijden. Dus ipv de teugels korter te nemen ( een tip die ik al helemaal niet snap.) gewoon je teugels op maat houden, handen netjes en weer vooruit tot ie er weer "tegen" komt, geen kg, 100gr is ook goed. En daar probeer je hem met je zit (trager maar groter lichtrijden) weer op het correcte tempo te krijgen maar met ruime passen. :) Je gaat voelen zodra ie ruimer moet dat ie gaat willen terug vallen na een paar passen, wat "lui" gaat worden, logisch, want dan moet ie ineens zichzelf gaan dragen (want jij doet dat niet meer) en hij moet dus harder werken. Niet ongeduldig worden, wissel arbeid af met regelmatig even stappen aan lange teugel zodat ie op rust kan komen.

Als ie terug valt rijd je hem terug wat naar voren op dezelfde manier, been en groot en langzaam lichtrijden, doet ie dat een paar passen goed, vraag je een overgang naar stap en laat je hem even stappen want je hebt net al gevoeld dat ie het zwaar heeft. :) Na verloop van tijd gaat ie meer kracht krijgen en het ook langer en makkelijker vol houden.

Dankjewel voor de uitleg maar wat is groot lichtrijden?

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:07

Oh ik heb het zelfde probleem! Mijn pony is nog jong, en op dit moment wat overbouwd. Ik ben er heel erg mee bezig om haar ietsje opgerichter te laten lopen, zodat haar achterhand er meer onderkan. Ik rijd zelf heel veel overgangen, en dan niet stap-draf-galop, maar verzamelde galop-middengalop-arbeidstempo etc. Dit ook in de stap en draf. Wat bij mij ook helpt is, als ze te diep loopt, een schouder binnenwaarts in te zetten. Ze begint zich dan wat meer op te richten en zakt iets meer op de achterhand. Ik heb tijdens het rijden eigenlijk de hele tijd een contact waarbij ik weinig tot geen druk heb. Alleen door haar op dit moment onvoordelige bouw gaat ze af en toe wat te diep. De tip van Ayasha vind ik ook een goede!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:13

Yenni schreef:
Ayasha schreef:

Dankjewel voor de uitleg maar wat is groot lichtrijden?

Duidelijker uit je zadel komen en trager "neer gaan zitten". Vergt wel een klein beetje oefening en spiercontrole. :) Je laat je niet meer door het snelle korte tempo meevoeren van je paard maar je vraagt eigenlijk dat hij zijn passen af stemt op jouw lichtrijden. :) Als jij hoger uit je zadel komt en trager gaat zitten zal ie zijn ritme aanpassen op jouw lichtrijden, hij mag niet terugvallen in tempo (want dan geef je been) dus zit er maar één ding op: zijn passen verruimen. Maar dat kost natuurlijk wel veel moeite in het begin. ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:17

Geen gewicht is nooit goed. Te veel natuurlijk ook niet, maar je moet je pony haar tong wel blijven voelen. Hoe kan je anders met kleine hulpjes duidelijk maken wat ze moet doen?

Les is zeker belangrijk, desnoods een andere instructrice zoeken :) Iemand die op de grond meekijkt ziet veel meer dan jij als je aan het rijden bent.
Eventueel kan een ander (lichter) bitje ook helpen. Ik denk dan aan een rubber/kunststof bitje of een bitje met leer er omheen, op voorwaarde dat je pony daar plaats voor heeft in haar mond natuurlijk :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:19

Met he houding en zit bv?
Ik heb geen bit nodig om kleine hulpen te geven. Teugel tegen de hals of er af is al een verschil.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 11:28

Dank jullie wel!

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:33

Zorg dat je contact hebt met de mond. Je moet er niet al te veel druk opzetten, hij wil dan weg van die druk en zoals jij al zij heeft hij een manier gevonden: achter de loodlijn lopen. Zorg dat je teugels op maat blijven en dat je handen voor het zadel zijn, hierbij hoef je niet veel druk op de mond te zetten maar moet je wel contacht houden, dus niet met een los teugeltje.

Een ander bit zou ik niet doen, dit heeft namelijk met jou rijden te maken. Dat kan je niet oplossen door een ander bitje of ander tuig.

Verder in een taktmatig tempo blijven lopen en goed van achter naar voren rijden.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:46

Zodra hij achter de teugel gaat lopen drijf je hem naar voren. Teugels niet langer of korter pakken dan, maar gewoon geduld hebben en rustig door rijden totdat hij jouw hand weer opzoekt.
En probeer vooral heel zacht te zijn met je handen en zoveel mogelijk op je zit te sturen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:19

Ayasha zegt imo hele goede dingen TS, dat kan je gerust nog eens teruglezen. Ik vind 1 kg ook erg veel hoor, ik heb de voorkeur voor net zoveel gewicht dat je teugel niet in een boog hangt. Geloof me, dan voelt je paard het echt wel als je iets vraagt! Neem maar eens in iedere hand een literpak melk/sap/literfles water vast, zet je handen in dezelfde positie als met rijden (dus nergens op steunen/hangen) en vraag je dan na 10 minuten nog eens af of je eigenlijk wel echt dat gewicht in de mond wilt geven....

Verder is achter de teugel lopen het ontwijken van iets en het kan helpen om uit te zoeken wat dat is. Dat kan het nemen van gewicht op het achterbeen zijn, maar ook simpelweg het wat bang zijn van het bit en daar dus geen verbinding op durven maken. In het laatste geval kan een zachter, beter bij je paard passend bit best helpen, in het eerste zal dat geen verschil maken. Verdiep je in je paard, probeer erachter te komen wat hij nou precies zo moeilijk vindt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:35

Yenni schreef:

Mij is geleerd om niet meer dan 100 gram in je handen te hebben (dat is dus eigenlijk niet meer dan het gewicht van de leidsels, maar wel mondcontact). Een kilo per hand is wel erg veel druk voor het paard, lijkt mij.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 20:57

Dank jullie. Als ik les heb gaat het daarna wel 2/4 deel goed van de tijd dat ik rij. Maar nu naar maanden geen les is het mij ontglipt...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:57

Behalve alle rijtechnische tips die hier worden gegeven... vind je paard dit bit wel fijn? Mijn ruin kruipt bij een enkelgebroken trens heel snel achter de teugel, maar bij een ongebroken trens niet. Uiteraard moet ik hem wel blijven rijden (voorwaarts houden en vooral veel belonen als hij loopt waar ik hem wil hebben), want als hij iets lastig vindt, gebruikt hij achter de teugel als escape. Maar vlak het bit dus niet zomaar uit.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 21:02

Ik heb er een aantal jaren een D trens met kopere rolletjes in gehad. Op aanraden van mijn instructrice een watertrens erin gedaan (die ik mee heb gekregen toen ik hem kocht).

Dus ik weet het eigelijk ook niet meer..