Inrijden met barepack pad?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Inrijden met barepack pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 22:46

Heey allemaal,
Het wordt nu langzaam wel tijd om m'n pony in te rijden (tinker), maar ik zou dit graag met een barepack willen doen (doe van de epplejeck met beugels voor vgm 90,-).

Is dit goed ?
Of is dit juist schadelijk?

Zoja kan ik dan wel doorrijden met barepack pad?

P's ik heb wel een goedpassend zadel, maar ik denk dat barepack voor mij btr werkt.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:08

Sowieso nooooit een barebackpad met beugels gebruiken. Dat is echt ongelofelijk slecht voor je pony zn rug. Ik weet niet of je met barebackpad in kan rijden, maar stel je doet dit. Geef wat meer geld uit aan een goede drukverdelende en stevige barebackpad dan een goedkope van bv de epplejeck. Denk hierbij aan bijvoorbeeld F.R.A. Je zou misschien een boomlooszadel kunnen doen? Maar ik weet natuurlijk niet waarom jij niet met een gewoon zadel wilt inrijden? :D
Misschien is het ook wel zo verstandig er begeleiding bij te halen, of heb je dit al?

Hilary

Re: Inrijden met barepack pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:12

Ik heb een IJslander ruitermak gemaakt op een barebackpad. Beest was zo breed (uh dik) dat een zadel simpelweg niet ging passen. Heel veel verder dan rondjes stappen met een begeleider ben ik bij haar overigens niet gekomen (begeleider en ik verhuisden van stal, IJs bleef daar wonen).
Overigens heb ik geen beugels aan m'n bbp; behalve slecht voor de rug van het paard zijn ze meestal ook niet veilig (geen veiligheidshaken of -sluitingen).

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:27

Inderdaad, géén beugels aan de pad. Dan houd je geen rug over. Verder zie ik niet in waarom niet. Ik heb mijn paard zonder zadel of pad ruitermak gemaakt. Als jij dit prettiger vind kun je het gewoon doen.

Persoonlijk houd ik wel altijd het idee van 'paard bokt, ruiter valt' in mijn hoofd. Als jij niet goed kan blijven zitten met pad en jij valt er steeds af als je paard bokt, kunnen ze dit heel snel oppakken als een manier om van je af te komen. Dit hoeft natuurlijk niet elk paard te doen, maar is wel iets om aan te denken.

Succes!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:33

Mijn paardje heeft een hele zware blessure gehad en zo langzamerhand zitten we er af en toe weer op met een barebackpad, maar dan wel een hele goede namelijk die van FRA de Macon.

Let heel goed op als je beugels gebruikt dat dit inwerkt op de rug. Je kunt bijv gewoon doorzitten in draf of als je hele goede balans hebt licht lichtrijden maar het is dus wel belastend.

Persoonlijk ben ik bij het inrijden van jonge paarden die niets mankeren gewoon van gewoon zadel, hoofdstelletje (evt bitloos) maar wel gewoon zadel, dat verdeelt de druk beter dan een bbp.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:50

een goed zadel is zeer zeker altijd de beste keuze, dus laat zo'n bareback spul maar aan de haak hangen, is mooi om naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:55

Hier ook liever een zadel dan een barebackpad. Ook omdat [***]'s rug na het rijden met een barebackpad zonder beugels al anders aanvoelt. Als je de dag erna links en recht van de ruggengraat voelt dan is 1 kant ineens een handbreedte groot (precies onder de zitbeenknobbels) een paar mm dikker of voelt wat onregelmatiger. Als je dat bij jouw paardje ook voelt dan zou ik toch liever voor een zadel gaan. Ook als het paard een A-vormige rug heeft waarbij de wervels dus 'op' de rug liggen dan zou ik voor een zadel kiezen aangezien ruggengraatvrijheid dan extra belangrijk is.
Een paard dat de ruggengraat in een kuiltje heeft liggen geeft zichzelf al ruggengraatvrijheid. 8-)