Achterhand trainen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 21:06

Mijn paardje is nu iets meer dan een jaar onder het zadel en heeft niet zo'n sterke achterhand. Nu is mijn vraag wat ik kan doen om het te trainen. Ik heb het eerste jaar gemiddeld 4 dagen per week gereden ( een dag rijden en dag rust). Nu heeft ze in juni voor de eerste keer echt 14 dagen stilgestaan (gewoon rust, noet door blessure ofzo, ze heeft wel in de wei en stapmolen gestaan). Nu ben ik ondertussen 5 dagen per week aan het rijden.

Ik heb ook al enkele tips gekregen wat ik hieraan kan doen, maar nu is mijn vraag of deze echt werken en of het aan of af te raden is.
De tips zijn:
-kleine voltes rijden
-extra voeren
-suikerklontjes geven
-lage balkjes springen/cavaletti

Ervaringen/tips?

Er nog vergeten bij te zetten, het paardje is 5 jaar
Laatst bijgewerkt door LoveHorseJ op 20-08-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Re: Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:10

Suikerklontjes geven? Is dat een grapje?

Een jaar onder het zadel, dan ga ik er even vanuit dat het een jong paard is. Veel kleine voltes is niet echt bevodelijk voor de benen, veel springen evenmin. Veel tempowisselingen is goed voor de achterhand en het dier gewoon de tijd geven.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:13

Extra voer en suikerklontjes gaan je niet helpen :')

Lekker veel overgangen rijden, cavaletti's kan je doen, maar je moet er niet dusdanig overheen willen springen, een hupsje is genoeg, en in draf er over is in draf erover, dus geen gespring. Maar ook dit moet je niet te vaak willen doen.

Afwisseling is goed, ga dus niet alleen op die achterhand focussen. Denk er wel om dat je de achterhand er ook echt onder probeert te rijden, als ze rondsloft op de voorhand heeft het al geen zin meer :)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:14

Ik lees even mee. Heuveltraining is sowieso ook goed.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:00

Je kennis over al deze zaken is onvoldoende , neem dus ook les, training is iets dat je nooit zomaar op eigen houtje kan en mag doen.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:23

aeolusnr1 schreef:
Je kennis over al deze zaken is onvoldoende , neem dus ook les, training is iets dat je nooit zomaar op eigen houtje kan en mag doen.

Hoe zo kan TS niet op eigen houtje trainen en oefenen. Het is duidelijk dat TS advies vraag over hoe je het paard op de achterhand moet laten lopen. Ik train mijn paard zelf en voor de basis neem ik les. Heb ook een vrij jong paard dat eerst onder bespierd was. Met goede voeding en training komt het goed alleen je moet weten hoe.

Dus ik raad aan om je zit te verbeteren en ga iets achterover zitten dat help het paard om op de achter hand te vallen en daar bij veel naarvoren rijden beter iets te snel dan te langzaam zo leert het paard zijn achterhand te gebruiken op een natuurlijke wijze en dus ook spieren gaat kweken door het hele lijf.
Maak veel overgangen schijn overgangen en tempo wisselingen dit om te leren verzamelen en reactie op de been te bevorderen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:06

Balkjes lopen , balkjes verhoge , afstanden net niet optimaal leggen , en verder veel rechtuit rijden , lekker op buitenrit rechtdoor stukken draven galopperen . Voltes werken , mits hij al in balans op de volte kán lopen , wat bij jonge paarden eigenlijk nog niet te doen is . Pas als je paard met de juiste stelling door zijn lijf heen op de volte loopt kun je langer op de volte rijden , maar ook dan geeft het bij langdurige trainen kans op beschadiging .

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 10:51

Ik neem 2 keer per week les, ik moet zelf ook trainen, ik ga niet elke dag als ik wil rijden les nemen, dat wordt een dure zaak. Ik rijd al ongeveer 8 jaar.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:00

Extra suikerklontjes gaan niet helpen, je krijgt er alleen een dikke pony van. :')

Bij mijn pony heeft het heel erg geholpen om, tijdens het trainen, veel overgangen te rijden en ook afentoe door mul zand stappen. Een sterkere achterhand krijg je trouwens niet binnen een paar dagen, dat duurd echt wel een tijdje.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:02

Ik zou; kleine voltes, suikerklontjes en extra voer geven allemaal niet doen. Je hebt een jong paard en niet alleen zijn achterhand maar al zijn spieren moeten sterker worden.
Het af en toe draven over balkjes en tempowisselingen rijden zijn een goed begin. Op grote voltes leert hij buigen en ook op een grote volte moet hij zijn achterbeen er goed onder leren zetten. Alles met mate. Jouw instructeur zal je er goed mee kunnen helpen en tips kunnen geven die bij jouw paard passen.
Als het kan, raad ik je aan met hem in het bos te gaan rijden. Daar leren ze goed hun voetjes neer te zetten en zelf na te denken. En je kunt er langere rechte stukken draven, wordt ' ie ook sterk van. Dat is een mooie afwisseling voor het bakwerk.