Verschil in binnenstelling instructrices

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Myou

Verschil in binnenstelling instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 17:33

Hoi allemaal!

Normaal post ik nooit zoveel op bokt maar op dit moment heb ik wel een kwestie waar ik graag jullie mening over zou willen. :)

Ik rij op een paard met veel moeite op de linkerhand, rechtsgebogen in het lichaam dus.

Om het paard recht te maken in de hals, of zelfs ietwat stelling te vragen naar binnen krijg ik van instructrices twee verschillende antwoorden.

Instructrice 1:
- Buitenhand: contact, hand op normale hoogte bij het zadel. Hierbij iets meer contact dan de binnenhand.
- Binnenhand: contact maar niet terugwerken (paard pakt deze graag vast). Hand moet omhoog, dus ver boven het zadel en dan richting het oor van het paard gebracht worden.

Onderbouwing: Hierbij wordt er een gat gecreeërd zodat het paard zelf kan zoeken en het hoofd niet naar beneden wordt gedwongen.

Instructrice 2:
- Buitenhand: zelfde als instructrice 2, dus contact en bij het zadel de handhouding.
- Binnenhand: op dezelfde hoogte als de buitenhand, niet terugwerken en ietwat naar binnenbrengen.

Onderbouwing: de handen moeten op dezelfde hoogte worden gehouden zodat het bit niet scheef in de mond komt te liggen en het paard hier anders hinder van zal hebben.

Onderbouwing is zoals ik die van mijn instructrices heb uitgelegd gekregen. Instructrice 2 was eigenlijk alleen even ter korte vervanging en frisse wind, maar aangezien ik op een hele andere manier moest rijden ben ik toch benieuwd naar jullie mening. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:43

Nou, optie drie dan: Paard, met beleid, sterk inbuigen op z'n moeilijke kant. Niet in een keer doordrammen, maar rustig vragen in te buigen tot je serieus weerstand krijgt van het paard en dat heel even vast houden en dan weer rustig terug brengen. Binnenhand vraagt de buiging (handen gelijk of binnenhand iets hoger) en de buitenhand begeleid en begrenst, eventueel ondersteund door het buitenbeen, om te voorkomen dat het paard door de buitenschouder stort.
Andere oefening doen en even later deze oefening opnieuw vragen.

Is dit de oplossing? Nou nee, evenmin als de twee opties die jij opgeeft.

In de basis hebben beide instructrices wel gelijk, maar het is niet gezegd dat beide oplossingen passen bij jou en je paard, evenmin als dat ik die garantie kan geven.

De wijze woorden van mijn juf: it all depends.......

Waar voel jij je het beste bij?

Esther

Re: Verschil in binnenstelling instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:02

Imo hou je met de binnenhand omhoog ook het paard van de binnenschouder af. Te gebruiken als paarden door jouw binnenbeen heen blijven vallen bij gebruik van methode 2 en ook om te gebruiken om paard meer op het binnenachterbeen te krijgen.

Ik begin vaak met methode 2, om paard te laten inbuigen met hals op lengte, tenzij paard dus door jouw binnenbeen blijft vallen.

Even kort door de bocht uitgelegd.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 18:06

ikke schreef:
Nou, optie drie dan: Paard, met beleid, sterk inbuigen op z'n moeilijke kant. Niet in een keer doordrammen, maar rustig vragen in te buigen tot je serieus weerstand krijgt van het paard en dat heel even vast houden en dan weer rustig terug brengen. Binnenhand vraagt de buiging (handen gelijk of binnenhand iets hoger) en de buitenhand begeleid en begrenst, eventueel ondersteund door het buitenbeen, om te voorkomen dat het paard door de buitenschouder stort.
Andere oefening doen en even later deze oefening opnieuw vragen.

Is dit de oplossing? Nou nee, evenmin als de twee opties die jij opgeeft.

In de basis hebben beide instructrices wel gelijk, maar het is niet gezegd dat beide oplossingen passen bij jou en je paard, evenmin als dat ik die garantie kan geven.

De wijze woorden van mijn juf: it all depends.......

Waar voel jij je het beste bij?

Opzich zou optie 3 een mooie optie zijn, maar helaas zou dit niet haalbaar zijn bij dit paard. Als je te veel vraagt slaat dit paard namelijk dicht.

Het verschil qua rijden tussen optie 1 en 2 was bij mij heel erg te merken, het paard begon los te laten bij optie 2.

Maar opzich stelt het me gerust dat jullie beide zeggen dat dit oke manieren zijn. Ik dacht namelijk dat ik het al die tijd fout aan het doen was met instructrice 1 toen ik bij iemand anders les nam :P

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 18:07

Esther schreef:
Imo hou je met de binnenhand omhoog ook het paard van de binnenschouder af. Te gebruiken als paarden door jouw binnenbeen heen blijven vallen bij gebruik van methode 2 en ook om te gebruiken om paard meer op het binnenachterbeen te krijgen.

Ik begin vaak met methode 2, om paard te laten inbuigen met hals op lengte, tenzij paard dus door jouw binnenbeen blijft vallen.

Even kort door de bocht uitgelegd.

Ook dat door het binnenbeen heenvallen is heel herkenbaar. Dus het is wel goed op te weten dat op de eerste manier er minder last van kan zijn :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:32

Beide opties zijn goed zolang je maar niet zelf vastpakt, terugwerkt of sterker word op de kant die hij vastpakt en je contact houd op de teugel die hij niet aan wilt nemen. Inderdaad met je linkerbeen naar je rechterteugel gaan rijden om de schouder te verplaatsen en je paard recht te maken om hem op twee teugels te krijgen.
Wijken voor je linkerbeen kan hier een hele fijne oefeningen voor zijn, alsmede voltes verkleinen en openen.

FCSA

Re: Verschil in binnenstelling instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:58

Lichte teugel laten aannemen (evt. mbv buitenstelling) zodat het paard zichzelf recht trekt en je gelijk contact op beide teugels kunt krijgen. In geen geval terugwerken op de sterke teugel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:58

Wat zeggen beide instructrices over de zithulp?
Vaak kan een paard geen buiging aan nemen als de zit van de ruiter tegen werkt.
IK zou zeggen buiten teugel los en binnen teugel van de hals, let erop dat je niet naar buiten valt wat waarschijnlijk gebeurd omdat jou paard jou naar buiten gooit, help je paard om wat meer de druk van de buiten af te halen, dus zorg dat je goed in de buiging blijft zitten,
Werk ook eens om pionnen heen.
Grondwerk kan een hele grote oplossing zijn , leer zelf te voelen waar je je paard moet helpen maar doe het nooit met dwang want je paard geeft duidelijk aan dat hij het niet kan, gymnastiseer op een eerlijke manier.

Zelf zou ik dit ook allemaal zonder bit doen, het bit voegt niks toe als je paard de zithulpen nog niet snapt