Normaal post ik nooit zoveel op bokt maar op dit moment heb ik wel een kwestie waar ik graag jullie mening over zou willen.

Ik rij op een paard met veel moeite op de linkerhand, rechtsgebogen in het lichaam dus.
Om het paard recht te maken in de hals, of zelfs ietwat stelling te vragen naar binnen krijg ik van instructrices twee verschillende antwoorden.
Instructrice 1:
- Buitenhand: contact, hand op normale hoogte bij het zadel. Hierbij iets meer contact dan de binnenhand.
- Binnenhand: contact maar niet terugwerken (paard pakt deze graag vast). Hand moet omhoog, dus ver boven het zadel en dan richting het oor van het paard gebracht worden.
Onderbouwing: Hierbij wordt er een gat gecreeërd zodat het paard zelf kan zoeken en het hoofd niet naar beneden wordt gedwongen.
Instructrice 2:
- Buitenhand: zelfde als instructrice 2, dus contact en bij het zadel de handhouding.
- Binnenhand: op dezelfde hoogte als de buitenhand, niet terugwerken en ietwat naar binnenbrengen.
Onderbouwing: de handen moeten op dezelfde hoogte worden gehouden zodat het bit niet scheef in de mond komt te liggen en het paard hier anders hinder van zal hebben.
Onderbouwing is zoals ik die van mijn instructrices heb uitgelegd gekregen. Instructrice 2 was eigenlijk alleen even ter korte vervanging en frisse wind, maar aangezien ik op een hele andere manier moest rijden ben ik toch benieuwd naar jullie mening.