Galopperen/galop aanspringen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RenskeXxX

Galopperen/galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 10:53

Hoi!

Als ik mijn paard wil laten aanspringen in galop gaat ze eigenlijk altijd bokken of net nadat we aan het galopperen zijn. Dit doet ze niet als we op buitenrit zijn, maar alleen in de 'buitenbak' of in het land. Ik heb geen binnenbak waar ik haar in kan rijden, maar toen we wel eens in een binnenbak reden deed ze het niet (geloof ik).

Wat kan de oorzaak hiervan zijn? En hoe kan ik dit verhelpen?
Laatst bijgewerkt door RenskeXxX op 16-08-16 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellebel123

Re: Galopperen/galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:05

Ik lees dat ze het op buitenrit niet doet, misschien vind ze het lastig om in evenwicht te blijven. Mijn pony had dit ook maar dat is snel opgelost, haar probleem was dat ze gewoon de balans niet had en daardoor niet goed aansprong/ in galop bleef.
Veel oefenen en veel km maken.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:38

Zoals ellebel123 al zegt, kwestie van oefenen! Veel longeren kan ook helpen om je paard meer op eigen benen te laten lopen, en lekker galopperen in de bossen is ook goed voor hun balans. Geduld is een schone zaak :D

RenskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 16:38

Ellebel123 schreef:
Ik lees dat ze het op buitenrit niet doet, misschien vind ze het lastig om in evenwicht te blijven. Mijn pony had dit ook maar dat is snel opgelost, haar probleem was dat ze gewoon de balans niet had en daardoor niet goed aansprong/ in galop bleef.
Veel oefenen en veel km maken.

Dankjewel!! Ik ga mijn best doen!

RenskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 16:38

Melewel94 schreef:
Zoals ellebel123 al zegt, kwestie van oefenen! Veel longeren kan ook helpen om je paard meer op eigen benen te laten lopen, en lekker galopperen in de bossen is ook goed voor hun balans. Geduld is een schone zaak :D

Heel erg bedankt!

SpookjeDjaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:01

Dit doet mijn lease pony ook! Maar Djaro springt dan ook over omdat hij moeit heeft met recht lopen !
Maar nu bokt djaro uit voorzorg al :P Ik rij hem dan altijd door en laat hem wat harder gaan daardoor hij niet goed kan bokken (hij is nog wat onhandig) en ik wil mijn oefeningen kan uitvoeren (; op buitenrit doet Djaro het ook niet omdat hij dat leuk vind en dan met andere dingen bezig is.
nog veel Succes met je pony (:

evaxfanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:50

Galop aanspringen op een (kleine) volte kan misschien ook helpen, dan heb je net wat meer controle.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:23

TeamFallegur, ga dan beginnen met hem rechtrichten. Zo los je zo'n probleem niet op, je verbergt het alleen maar. Een paard moet niet vanuit een harde draf in galop vallen, hij moet aanspringen. Op buitenrit is het begrijpelijk dat hij het niet doet omdat hij dan wel zijn evenwicht kan bewaren omdat er niet zoveel bochten/hoeken zijn.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:32

Ik denk inderdaad ook dat het een balansprobleem is. Om te beginnen kun je hem op de binnen hoefslag rijden, gewoon recht uit. Wanneer hij dit gemakkelijk doet zonder naar binnen of naar buiten te vallen kun je overgangen en wendingen rijden, en dan vooral de wendingen sturen met je buiten teugel. Zo begrens je de buitenschouder en zal het een mooie hoek lopen. Wanneer je gelijk met een volte begint zal je paard snel over de buiten schouder vallen, wat niet helemaal de bedoeling is.

Wanneer alle wendingen goed gaan kun je de volte wel proberen maar dan met minimale stelling/buiging. zo blijft je paard recht :)

Ik hoop dat je er iets aan hebt