Help, mijn paard heeft een talent voor telgang

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kevinsky

Help, mijn paard heeft een talent voor telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 16:51

Zoals de titel al aan geeft heeft mijn paard de kameel imitatie iets te letterlijk genomen waardoor hij erg snel gaat telgannen.

Ik vind het nogal lastig om hier mee om te gaan. Het word vooral erg als hij enthousiast of gespannen is. Maar ook zodra je er iets te veel met je been of hand aan wil zitten. Alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd heeft nog niet echt geholpen.

En vroeg mij af, wat zijn nou de ultieme tips hiervoor?

bruintje123

Re: Help, mijn paard heeft een talent voor telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:54

Is je paard de kwpner in je onderschrift?

Dan ben ik bang dat het geen telgang is maar (teugel)kreupel.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:16

Telgang bij een kwpn'er is geen kwestie van teugelkreupel maar een tactfout.
TS wat bedoel je overigens met 'erg snel'? Daaronder versta ik als IJslandermens telgang op snelheid van een flinke rengalop maar dat zal jij wel niet bedoelen :D

Telgangneiging in stap kun je oplossen door je paard rustig maar tegelijkertijd actief te laten stappen, goed naar je hand toe rijden (beetje vwnw), mee zijn in de beweging zonder te duwen met je zit. Niet blokkeren in je hand. Paar pasjes wijken of schoudervoor kan ook helpen. Vaak houdt het paard zich te veel vast waardoor hij achter het bit kruipt, de rug vastzet en de tact verliest.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 17:25

Bruintje ja het is een kwpner. Maar niet teugelkreupel, hij kan het aan de hand en in het weiland ook :+

Askja ik bedoel er niet meer dat hij hard gaat. Maar meer snel van 4takt naar een 2 takt gaat.

In de overgang vooruit of terug loopt hij de eerste meters wel netjes in 4 takt. Maar als je langer stapt gaat hij weer naar 2 takt.

Bedankt voor je tip, door zijn bouw vind hij vwnw lastiger. Maar hier ben ik wel erg bewust mee bezig een word beter. Maar op zo'n wedstrijd dag dan maakt hij zijn hals erg kort en opwaarts. Dan vinden we het nog wel lastig om halslengt enzo te behouden :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:28

Hmm vaak gaan ze schweinen (=langzaam telgangen) als ze ontzettend stijf en scheef zijn. Ik zou dit dus wel zien als een waarschuwingsteken dat je paard fysiek niet goed in zijn vel zit en proberen om hem goed te gymnastiseren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:36

Rena mijn hittepitje deed dat nogal eens als ze erg gespannen of heppiedepeppie was, dan wilde ze zó graag draven maar mocht dat niet van mij...maarja dan zat die voorwaartse energie er toch in...en dan ging ze maar zo'n raar schudderig eendenloopje inzetten want dat ging dan toch wat vlotter en energieker zonder dat ze ging draven want niet mocht van mij :)* ..dus dat vond ze wel een slimme zet van zichzelf :))

Echt kalmeren is het enige dat echt helpt want het komt gewoon voort uit een nerveuze spanning.
Dus zelf ook niet gaan plukken en stressen enzo maar ècht ontspannen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:40

Dat is lateraal stappen en een teken dat er iets heel erg niet goed zit bij je paard als hij dit in vrijheid doet.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:48

Het is een tactfout die rijtechnisch (bijna altijd) te herstellen is (bij WPNérs). Ook werken met dubbele lounge zal een groot deel verbetering kunnen geven. Ook je eigen fysieke conditie (lees beide handen/armen evenwijdig energiek te kunnen gebruiken, ruitergewicht goede verdeling enzo) kan een reden zijn tot telgang.
Dat het paard dit ook in vrijheid doet kan een stukje gewenning (lekker gemakkelijk, relaxed...) zijn maar ook kan er een erfelijke reden aan ten grondslag liggen. En het is goed om het paard zijn gezondheid te toetsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:55

Lateraal stappen is nagenoeg altijd een probleem in de onderrug of bekken.
Met lateraal stappen hoeven ze minder te roteren in de wervelkolom.
Onder de man is dit een taktfout die doorgaans ontstaat door teveel handgebruik of spanning die de rug blokkeert.
In vrijheid moet je dat echt serieus nemen aangezien er dan geen stoorzender op zit.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 18:21

Bedankt voor jullie reacties!

Hij is bij mij gekomen met een scheve staart. Toen helemaal na gekeken en toen was er niks te vinden. Verder is hij lenig zat, sb wijken, achterwaarts halsstrekken allemaal geen probleem.

Hij gaat meer lateraal lopen op mijn kuitdruk dan hand, daar doe ik eigenlijk toch al bijna niks mee.

Jibberjabber het is wel iets erger geworden na dat ik een lange tijd ziek ben geweest en zo slap was dat ik niet kon rijden. Maar ben nu zelf we weer in form zeg maar.

Sizzle ik denk dat hij door de spanning op vreemd terrein wel meer het eerst stuk van zijn hals vanaf zijn schoft wat vast zet in de stap. Draf en galop loopt hij wel steeds fijner over zijn rug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:33

Onder het zadel is het heel moeilijk op te lossen ivm aangeleerd gedrag.
Maar over hoge balken stappen is de beste manier om dat te doorbreken.
Dus stel dat hij spanning opbouwt in de keertwending dan stap je over cavelettie dan een keertwending en weer terug over de cavalettie.
Balken op de grond is meestal niet genoeg.