Iemand anders op mijn pony?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel123

Iemand anders op mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 18:17

Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een tinker, ze is 8 jaar, maar ze is pas beleerd op haar 7.
We hebben de tinker gekocht en ze is erg braaf en makkelijk in de omgang, staat netjes stil op de poetsplaats en ook met het opzadelen.
Het probleem is nu dat ze totaal geen spieren heeft, ze heeft wel eindelijk een beetje vet. Ik ben nu bezig met de galop oefenen. Dit gaat niet zo goed, buiten is het geen probleem maar in de bak is het echt moeilijk.
Ze springt wel aan in galop en blijft er even in maar valt er ook vrij snel weer uit.
Mijn instructriese zegt dat ze het gewoon moet doen en dat ze stout is.

De instructriese wil er zelf nu graag op, ik zit hier erg over te twijfelen. Ze kan ongeveer net zo goed rijden als ik.(heb haar zien rijden). Persoonlijk denk ik als ze wat meer spieren heeft dat ze dan ook makelijker galopeerd. Nu wil ik graag jullie mening horen. Of dat er misschien mensen zijn die ook een eigen tinker hebben en die ook moeite hebben met galop.

Ik hoor graag wat jullie vinden.

Zoe_97

Re: Iemand anders op mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:19

Andere instructrice zoeken. Deze heeft duidelijk geen verstand van zaken als ze zo over een jong paard praat...

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:22

Andere instructrice zoeken. Een paard doet dat niet zonder reden om niet te willen galloperen. Je zegt zelf al dat ze geen of weinig spieren heeft. Blijven oefenen met een paard die net zadelmak is

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:22

De fries die ik rij had ook enorm moeite. Kon haar net een half rondje in galop houden. Mijn instructrice wou er niet op , ik moest gewoon veel oefenen en blij zijn met een heel rondje. Steeds uitbouwen en rustig blijven. Galop is nog wel moeilijk maar gaat al veel beter. Ze valt er niet meer uit , maar moet wel meer verzamelen.

Vooral niet steeds overvragen , ze worden hier erg moe van en krijgen ze snel verzuring van. Elke keer uitbouwen en veel belonen. Komt vanzelf goed! Niet bij elke keer steeds overvragen , is voor jou en je paard zeer frustrerend.

Ik vind dus dat je instructrice er totaal niet ophoeft , wel dat ze je uitlegt hoe t wel moet

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:23

Idd, misschien een andere instructrice zoeken. Als ze zo laat beleerd is, heeft ze waarschijnlijk gewoon nog niet genoeg spieren/kracht om de bochten door te komen in de bak. Ik heb dan wel geen tinker, maar die van mij gaat juist heel hard rennen om de bochten door te gaan, een andere pony die ik rijd valt idd ook terug (zijn beide laat beleerd en hebben nog te weinig spieren).

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 18:27

Echt heel erg bedankt voor deze tips. Mijn instructriese zegt dat het mijn eigen ego is dat ik niemand anders op haar wil laten rijden, ze wil niet geloven dat pony dat moeilijk vind. Ze vraagt ook elke les of zij er op moet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:38

Ik laat nooit iemand anders op mijn pony,ook de instructrice niet. Vaak gaan die maar zitten dwingen en plukken.Dan sta je zelf aan de kant tijdens je dure les.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:40

Beetje raar dat ze zo aandringt. In mijn ogen moet zij jou uitleggen en begeleiden hoe je het aan moet pakken. Ts ik zou iemand anders zoeken! En je zou ook nog met longeren even kunnen oefenen voor de galop. Komt vanzelf! ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:50

Nou die instructrice zou ik uitzwaaien. Een jong, net ingereden paard met weinig spieren heeft gewoon tijd nodig. Als het buiten wel goed gaat met galopperen zou ik dat een tijdje blijven doen en het in de bak zelfs even achterwege laten. Het levert nu alleen frustratie op als het niet lukt (in ieder geval tijdens de les). Buiten kun je er een oefening van maken: aanspringen, tempo iets verhogen, terug naar arbeidstempo, tempo iets verlagen, terug naar arbeidstempo, overgang naar draf, weer aanspringen, enzovoorts. En dan hoef je echt geen honderden meters te versnellen of vertragen, gewoon een paar passen en dan weer naar het basistempo. Je zal merken dat je ineens in de bak ook prima wat langer kunt galopperen, puur door het opbouwen van spieren.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:56

Volgensmij loopt hier op bokt een topic over een duitse manier van inrijden, helemaal wetenschappelijk onderzocht dacht ik. Misschien kun je daar wat uit halen over het spieren opbouwen :j

En ik zou heel snel andere instructrice zoeken. Omdat ze er steeds op wil, omdat ze het ziet als 'stout zijn' en misschien ook omdat ze (zoals jij het zegt) ongeveer net zo goed rijd als jij. Ik zou niet weten wat je er dan nog echt van kan leren.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 18:59

Het word best genant om een nieuwe instuctrise te nemen. Zij heeft namelijk haar paard op de zelfde stal staan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:00

Dubbel verhaal hoor.Een instructrice die net zo goed rijd als jij een 13 jarige?Dan vraag ikme af hoe oud ze is en of ze daadwerkelijk een instructrice is ?
Aan de andere kant als het jou echt niet lukt kan ik me ook voorstellen dar ze wilt weten aan wie het echt ligt aan jou of het paard.
Persoonlijk vraag ik het zelf als ik een oefening er niet uit krijg of niet snap of mijn instructrice er opstapt.Of het ligt echt aan mij of ik snap de instructie niet goed of het paard kan het echt niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:01

Ik denk dat het juist wel goed is om andere mensen op je paard te laten rijden. Zeker je instructeur. Juist de dingen waar jij een compromis met je paard sluit, kan een ander wel aan het paard vragen.
En voor je instructeur is het goed om te voelen waar je tegen aan loopt. Soms ziet het er op de grond anders uit, dan het in het zadel voelt.
Als je je instructeur niet vertrouwt op je paard, vraag ik me af of je haar aanwijzingen wel vertrouwt. Je bent een team met jouw instructeur om je paard goed op te leiden.
Juist als je tegen problemen oploopt, kan een andere ruiter je helpen om zelf vanaf de grond zien wat er gebeurt en hoe je dat samen kan oplossen.
Ik vraag me af of jij genoeg ervaring hebt om een groen paard goed op te leiden en te gymnasticeren tot een fijn rijpaard

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:03

Als jou instructrice net zo goed als jou rijd, waarom heb je dan les van haar, daar leer je toch niks van dan?

Verder ... galop gaat makkelijker wanneer er meer spieren (voornamelijk op de achterhand) zijn getraind. Dus gewoon elke keer weer proberen, maar wel consequent blijven. :) dan gaat het vanzelf beter! Dat kost een tijdje, weken, soms maanden, maar het is wel het beste.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:04

Als ze net zo goed rijdt als jij waarom is het dan je instructrice? Doe moet het beter weten niet even goed. Daar heb je nl niks aan.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:08

Ayasha schreef:
Als ze net zo goed rijdt als jij waarom is het dan je instructrice? Doe moet het beter weten niet even goed. Daar heb je nl niks aan.

Precies wat ik dacht. Waarom les van iemand die niet beter kan rijden dan jij? Ik denk dat je veel meer hebt aan een instructrice die je daadwerkelijk nog wat te leren heeft..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:08

Denk dat hier nog zeker een andere kant van het verhaal zit. Een instructrice die net zo goed kan rijden dan een 13 jarige of een 13 jarige die het hogere niveau niet herkent?

Jong paard of net ingereden paard heeft tijd nodig. Maar tinkers kunnen ook eigenwijs zijn. Dus ik zeg niet dat je liegt maar heb zo'n gevoel dat zij er een andere kijk op heeft.

Heb je een filmpje?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:13

ik zou deze "instructrise " zeker niet op mijn paard laten rijden. ze willen vaak laten zien dat zij je paard wel effe zullen leren hoe het moet. met een beetje pech krijg je verzet van je paard omdat hij niet snapt wat de bedoeling is. als het dan niet / fout gaat mag jij het weer oplossen.

iedere keer weer aangalopperen en proberen om steeds wat langer vol te houden. verder gewoon trainen op conditie en lekker los door zijn lijf lopen. wel consequent zijn.
dan komt het waarschijnlijk vanzelf goed.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:14

Zij rijdt ook b dressuur met haar nieuwe paard die zij even lang heeft als mij. Het enige verschil is dat haar paard wel meer evaring heeft dan mijn paard.
Het paard is verkocht aan ons (ouders) als goed opgeleid paard dat netjes een b proefje kan lopen, dit is dus nooit waar geweest. Ik kon bij het voorrijden ook niet galoperen, want zij zeiden dat de bak te klein was. Daar zijn mijn ouders mooi ingetuimd.
Ik heb deze pony niet gewild, ik wou een opgeleid paard die al wat ouder was. Maar nu ik haar heb wil ik het beste voor haar.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:17

Ze kent de hulpen maar vind het moeilijk om uit te voeren.

Ik maak een filmpje. Morgen komt die er op.

JolijnAila12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:18

Ik laat soms ook degene die mij les geeft even op mijn paardje rijden, dit vind ik juist fijn omdat ik soms zelf niet iets goed voor elkaar krijg omdat ik het nog moet leren en dan kan zien hoe diegene het doet en hoe mijn paard daarop reageert.
Het verschil merk ik meteen als ik dan weer opstap, dan begrijpt mijn paard het gewoon wat beter.
Maar goed, je moet er natuurlijk zelf ook goed mee oefenen. Uiteindelijk ben jij degene die er goed op moet kunnen rijden :)
En als jij je instructrice er niet mee vertrouwt zou ik het ook zeker niet doen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:20

Ts, ik zou zeggen dat je iemand anders gaat vragen voor een les omdat jij niet het idee hebt dat je paard stout is. Dus om een andere visie er op te krijgen. Ik denk niet dat je veel aan deze instructrice hebt...

Overigens gaat mijn instructrice altijd een half uur op m'n paard om te finetunen. Zij is gewoon veel verder dan ik en kan de knopjes er beter opzetten. Ik vind het dus alleen maar prettig als we na een half uur wisselen en m'n instructrice gaat rijden!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:21

dingogirl schreef:
ik zou deze "instructrise " zeker niet op mijn paard laten rijden. ze willen vaak laten zien dat zij je paard wel effe zullen leren hoe het moet. met een beetje pech krijg je verzet van je paard omdat hij niet snapt wat de bedoeling is. als het dan niet / fout gaat mag jij het weer oplossen.

iedere keer weer aangalopperen en proberen om steeds wat langer vol te houden. verder gewoon trainen op conditie en lekker los door zijn lijf lopen. wel consequent zijn.
dan komt het waarschijnlijk vanzelf goed.

Misschien is het laatste wat jij schrijft wel wat die instructrice ook bedoelde.

Zolang ts haar probleem hier bespreekt ipv met haar ouders of instructrice. En haar niet durft te passeren omdat ze bij hun op de stal staat. Als jullie ontevreden zijn over haar diensten dan is dat voor je ouders toch niet moeilijk om dat te bespreken? En haar af te zeggen?

Vraag ik mij af hoe goed er gecommuniceerd wordt.

Dat ze nu B rijdt zegt niets over haar niveau.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:24

Heb er zelf ook absoluut geen problemen mee om mijn instructrice op mijn paard te laten rijden maar dat is omdat ik 100% zeker weet dat zij weet waar ze mee bezig is en beter rijdt dan ik.
Denk, als ik het zo lees, dat je paardje, vooropgesteld dat er geen lichamelijke problemen zijn, eerder nog een balans probleem heeft.
In principe zou dit, met veel oefenen en goede begeleiding, vanzelf beter moeten worden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:29

In het verleden heeft mijn instructrice ook op mijn haflinger gereden, maar meer met het idee om aan te voelen wat ze nou precies doet en niet om te corrigeren, was uiteindelijk wel een keer nodig.
Dus opstappen om inzicht te krijgen vind ik toch heel anders dan in jouw situatie.

Vraagje hoe oud is je instructrice ongeveer, heeft ze ook papieren voor lesgeven.

Ik ben aardig thuis in koudbloeden (met name haflingers) en voornamelijk ook in de problemen en de beperkingen die ze kunnen hebben.
En dit betekend niet dat ze het niet kunnen, maar meer tijd en begeleiding voor nodig hebben ivm te weinig kracht, balans of nog niet weten hoe het moet.