Stoelzit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 12:46

Hallo lieve bokkers!
Al een tijdje worstel ik met mijn houding. Ik zit echt standaard met mijn benen te ver naar voren. Verder is er niet zoveel mis met mijn houding hoor, ik zit netjes stil, kan de beweging mooi volgen, en mijn instructeurs besteden er in principe niet zo veel aandacht aan, omdat het me verder niet zo in de weg zit. Ik functioneer er prima mee. Maar ik vind het zo oerlelijk := . Daarom vroeg ik me af of er iemand misschien tips & tricks heeft om hieraan te werken / dit op te lossen. Zelfs op m'n Brandt zadel met behoorlijk dwingende zit krijg ik het nog voor elkaar. Eventueel heb ik wel een video van mezelf op paard als dat helpt.
Ik sta verder echt open voor alle tips, dus brand los!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:49

Heb je al eens geprobeerd om in de verlichte zit te rijden? Hierdoor moet je je benen wel verder
naar achteren leggen en dit is gelijk een goede oefening voor je balans. Is dit nog te lastig, dan kun je beginnen met lichtrijden maar dan sta-sta-zit, sta-sta-zit ipv sta-zit, sta-zit. Hierbij zul je ook merken dat je je benen wel verder naar achteren moet leggen om dit voor elkaar te krijgen.

Het zit jou niet in de weg, maar vaak is het zo dat je met stoelzit je paard wel in de weg zit omdat je vaak achter de beweging blijft ;)

Gruis

Re: Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 12:53

Thanks voor je tip, ik ga dit vanmiddag direct proberen :j ! Ik merk ook dat ik in het lichtrijden makkelijker 'zit' dan in het doorzitten hoor. En dan kom ik direct een beetje bij je laatste zin; dit gevoel heb ik soms ook wel eigenlijk... Maar jammer genoeg is geen van mijn instructeurs er echt op in gegaan, terwijl ik toch wel een aantal behoorlijk goede heb gehad.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:58

Even in verlichte zit gaan rijden en dan weer rustig gaan zitten, werkt bij mij. Draf en doorzitten zijn al verbeterd, maar bij galop heb ik af en toe het gevoel dat ik met m'n tenen in z'n neus zit. :(:)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:04

Ik had er ook erg veel last van, dat kwam doordat ik mijn beugels structureel te kort had en daar aan gewend was. Langer voelde niet prettig omdat mijn balans dan in de problemen kwam. Probeer je beugels eens een gaatje of twee langer te doen. In het begin zit het voor geen meter, maar zodra je er aan went zul je zien dat je stoelzit al veel meer verminderd.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:16

Maanlicht; ik weet niet zeker of dat het is bij mij. Heb niet het gevoel dat ze nog langer moeten, maar misschien kijk ik wel helemaal verkeerd hoor.
Hier toch even een video zodat jullie misschien een beter beeld hebben.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:26

Centered Riding les, die instructeurs zijn met de houding van de ruiter bezig :)

Daar wordt je eerst geholpen met het vinden van de juiste houding van je bekken/zitbenen en vervolgens met het openen van de heupen (evt met een heuprelease). En een psoas release als oefening zonder paard.
Je heupen en enkels horen op een rechte lijn te liggen en dat lukt alleen als je been vanaf je heupen mooi naar beneden ligt.
Vaak gaan mensen hun onderbeen naar achteren leggen maar dat heeft geen zin.

En het is op het filmpje niet zo duidelijk te zien maar ik denk dat het je ook kan helpen om je hakken iets rechter te houden. Dus je tenen iets lager doen. De positieve manier om te zeggen dat je je hakken wat minder uit mag drukken.
Laatst bijgewerkt door jetm op 09-08-16 13:31, in het totaal 3 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:29

Nou ik vind het er super uitzien hoor! Maar herken je probleem wel een beetje. Bij mij zit het 'm vooral in de stijfheid in mijn onderrug waardoor ik mijn bekken niet zo kan kantelen dat mijn benen naar beneden afhangen. Ik doe oefeningen voor mijn onderrug om soepeler te worden en gaat alweer een stukje beter. Je kan gewoon googelen op 'oefeningen voor onderrug'.
Wat ook helpt is bij het stappen (op een braaf paard) je voeten uit de beugels te houden en je been naar achteren te strekken zonder dat je met je bovenlichaam naar voren hangt. Als het goed is voel je het dan iets in je onderrug trekken, dat gevoel moet je ook meer tijdens het rijden hebben, dan span je namelijk je bekken op de juiste manier aan.

Voor mij heeft dit goed geholpen, ben er nog niet vanaf, maar ben me nu wel bewust van wat mijn lichaam doet. Misschien helpt het jou ook!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:49

Ik vind het wel meevallen hoor! Zo zag het er bij mij uit:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:06

Ach TS, jij kunt tenminste zeggen dat jouw paard echt als een schommelstoel zit... :+

Bekken kantelen, meer op je doos gaan zitten ipv het achterste gedeelte van je kont, wat meer met je bovenbenen knijpen (vanaf knie naar boven), zodat je voeten automatisch rechter komen te staan.

Is eigenlijk het enige wat ik mij kan bedenken, ik vind het er ook niet overdreven storend uitzien eigenlijk.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 17:31

Allereerst allen dank voor het meedenken! Er zijn echt nuttige tips gegeven vind ik! Ik ga sowieso mijn best doen om alles mee te nemen en toe te passen. Wou eigenlijk direct vanmiddag al aan de slag met het verlichte-zit gebeuren maar vond mijn paard in stap niet 100% lekker lopen, dus vandaag een longeerdagje. Morgen op het andere paard maar eens aan de slag :D !
jetm; Centered Riding ben ik al een tijdje geïnteresseerd in. Het grote nadeel vind ik hierbij het vinden van een goede instructeur. Ik woon zelf in Noord-Nederland en heb regelmatig advertenties onder het mom van 'Centered Riding' tegengekomen waarvan ik dacht.... Tja... No thanks. Dus mocht iemand nog tips / ervaringen voor een goede instructeur hierin hebben, graag!

leeneliefje; Dat van de stijve onderrug is een goed punt. Ik heb zelf ook best een lelijke houding naast mijn paard (vind ik dan :+ ), dus dat zou wel eens kunnen wijzen op dat er iets niet lekker zit. Ik ga je oefening sowieso proberen, heb wel 1 mak paard waarop dat kan!

Maanlicht; Ik vind dat van jou ook niet heel extreem hoor. Mooie laarzen trouwens! Het is gewoon dat ik het bij mezelf voor het beeld niet mooi vind en het echt al jaren een beetje zo is en ik er nu klaar mee ben.

ohjajoh6; Thanks, ga ik zeker proberen. Ik vind het zelf ook niet overdreven storend hoor, krijg ook meestal goeie cijfers op wedstrijd en mijn paarden hebben geloof ik weinig last :Y) . <aar ik zit er al zo lang mee en ik wil nu gewoon graag de puntjes op de i zetten!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:34

Centered Riding is inderdaad wel een goede tip. Ik heb onlangs een 2 daagse clinic van Nelleke Deen gevolgd bij de Roosenheuvel in Dongen. Echt een aanrader! Je werkt dan 2 dagen lang intensief aan je houding, zowel op het paard als naast het paard (op een fysiobal bijv.)
Tijdens het rijden werd er idd gewerkt met releases en ook de oefening zit, sta sta, zit, sta sta, zit kwam aan bod.

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:44

Mijn ervaring is dat het vaak aan het zadel ligt. Als je net een iets ruim zadel hebt schuif je naar achteren en je benen automatisch iets naar voor.. of heb je het op andere zadels ook zo erg?

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:55

Ik heb precies hetzelfde probleem en eigenlijk nog geen oplossing, dus ik lees even mee :o
Moet zeggen dat ik wel al een tijd last van mijn heupen heb, wat mij belemmert. Misschien wel veroorzaakt door de stoelzit, wie weet. Vind centered riding wel een interessante!

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:02

Ik heb nu een paar keer les gehad van Carmen Schalk www.zitenhouding.nl
Zij heeft een zitsimulator en je kan daarna met je eigen paard lessen, het is heel leerzaam.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:44

Wat bij mij heeft geholpen is voor mijn gevoel ietsje voorover zitten, ik leunde wat achterover waardoor mijn benen naar voren gingen zeg maar. Het hielp ook om mijn beugels wat langer te doen. Maar ik weet natuurlijk niet of dit bij u ook helpt.