Ik heb een best traag paard. Daardoor heb ik heel erg de neiging om vaak aan te sporen. Maar ik kwam er laatst in de les achter dat ik elke pas aanspoor. Zelfs als ik dat helemaal niet wil. Zelfs als ik denk dat ik mijn benen er helemaal vanaf hou, spoor ik alsnog aan. Dat werkt natuurlijk niet, want hierdoor wordt mijn trage paard alleen maar trager. Heeft er iemand misschien de gouden tip voor mij? Want het is heel moeilijk om iets te verbeteren als je niet doorhebt dat je het doet. Hopelijk heeft iemand een idee! Alvast bedankt!
Ik zou jezelf laten filmen zodat jijzelf het ook kan zien. Daarnaast idd zoveel mogelijk bewust van worden, je moet er eigenlijk elke keer aan herinnerd worden. Ik zou beginnen in stap. Geef heel bewust been, reageert je paard niet dan wat duidelijker been, reageert hij weer niet dan een tik. Je moet het niet teveel forceren om het niet te doen want dat komt niet ten goede voor de rest van je houding. Een gewoonte of houding veranderen duurt lang dus verwacht ook niet dat het binnen een week al perfect gaat, maar elke keer zal je zien dat het soms toch iets makkelijker gaat.
piezze
Geplaatst: 09-08-16 00:27
Ga bij het oefenen gewoon eens helemaal niet drijven. Je stapt op, drijf 1x en als ie braaf stapt dan hou je benen er vanaf. Hoe langzaam die ook gaat. Pas als hij echt stil wil gaan staan weer 1x drijven. Probeer even niet aan het voorwaartse te denken. Alleen aan het in 1x gehoorzamen aan je been. Als hij nou helemaal niet reageert op een hulp, meteen een flinke tik achter je kuit. Dit langzaam uitbouwen maar heel goed je paard de boodschap geven dat meteen op een kuithulp gereageerd dient te worden. Als het paard namelijk al loopt en steeds gedreven word, zal het paard aannemen dat het niet uitmaakt of hij nou loopt of niet. Je blijft hem toch aanporren. Tips om je benen er vanaf te houden? Misschien je beugels een stuk langer maken en goed je tenen naar binnen draaien.
Het gaat erom dat je leert je benen stil te houden. Misschien een aantal zit lessen voor een goede balans, en werken aan het uitdrukken van de hakken etc.?
Wellicht kan je instructrice of iemand die op wil letten, je ervan bewust maken wanneer je aanspoort
Floorg18, dat ga ik laten doen. Goed idee! Ik rijd eigenlijk altijd al zo. Het probleem is alleen dat ik dan alsnog constant aanspoor. Maar het gaat niet bewust. Zelfs als ik denk dat ik niet aanspoor doe ik het nog. Erg vervelend. piezze, Bedankt. Daar heb ik echt wat aan. Ik denk dat ik een tijdje gewoon de stap ga trainen voor mezelf. Beugels een stuk langer, raak ik mijn beugels dan niet kwijt? Dat gebeurde de vorige keren namelijk Tenen naar binnen draaien werk ik aan, dat vind ik ook heel lastig. In stap gaat het wel, maar in draf en galop absoluut niet. Ik heb ook hele flexibele enkels die alle kanten op zwiepen, dat helpt natuurlijk ook niet mee. khirshanta, Daar ga ik mijn instructrice om vragen. Bedankt!
Een paar dagen terug de eerste tip uitgeprobeerd. In stap merkte ik dat het echt werkte. Ik was me veel meer bewuster van het aansporen. Maar in draf merkte ik dat ik meer bezig was met dat hij doorliep, dus kreeg ik weer echt flappervoeten. Maar het was al een vooruitgang dat het in stap goed ging!
De oorzaak van het niet stil kunnen houden van je benen is meestal het aanspannen van de verkeerde spieren in de benen. Wanneer je niet lekker ontspannen kan zitten, ga je spieren aanspannen om zo met kracht op je paard te kunnen blijven zitten. Idealiter zit je echter met balans en gebruik je de spieren alleen om je gewrichten stabiel te houden. De spieren die knijpen werken precies tegenover gesteld van de spieren die voor stabiliteit zorgen. Dit maakt het doorbreken van de gewoonte vaak extra moeilijk.
De oplossing is het vergroten van de stabiliteit en het leren aanspannen van de juiste spieren. Wanneer je meer in balans op je paard zit, ben je veiliger. Hierdoor ga je je zekerder voelen en ook zekerder rijden.
Stabiliteit begint bij het bekken. De bewegingen van je paard vang je op met je bekken en je heupgewrichten. Een juiste stand van deze gewrichten is dus erg belangrijk! Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren.
Een goede manier om je beenligging te verbeteren is het gaan staan in de beugels. Zo leer je de druk op je beugel te bewaren en hoe je moet meeveren in je knieën om de beweging op te vangen. Wanneer je de verkeerde spieren aanspant, kun je niet blijven staan. Er moet een evenwicht zijn tussen ontspanning en aanspanning om deze oefening correct uit te voeren.
Begin tijdens het halthouden. In het begin is het verstandig om een halstertouw om de hals van je paard te doen. Je kunt je dan hieraan optrekken en je balans houden zonder dat je je paard in de mond zit.
Ga staan in de beugels met je bovenlijf zo rechtop mogelijk. Het is dus geen verlichte zit. Wanneer je zonder hulp van je handen kunt blijven staan, kun je het in stap proberen, dan in draf, enzovoort. Er is eigenlijk maar een manier waarop je in evenwicht en stabiel kunt blijven staan. Een aantal aandachtspunten hierbij zijn: • Druk je hakken goed uit, zover je kan. • Houd je knieën ligt gebogen, dus niet helemaal strekken. • Duw je bekken naar voren en kantel het iets achterover; je staartbeen tussen je benen. Je bekken bevindt zich boven de pommel van je zadel. • Gebruik het halstertouw in het begin om de juiste houding te vinden. • Het fijnste is om met een zweepje te rijden als je paard dit toelaat, zodat je je volledig kunt concentreren op je beenligging. Wanneer je vaak en veel moet drijven, is dit veel moeilijker.
Je kunt al je oefeningen rijden terwijl je staat in het zadel, dus tijdens de gewone training kun je dit goed oefenen. Uiteindelijk moet je echter weer gaan zitten. Probeer dit te doen zonder dat de positie van de onderbenen verandert. De druk op de beugel blijft hetzelfde, of je nu staat of zit of dit afwisselt. Door je knie als scharnierpunt te zien, leer je om je onderbeen stil te houden; in je enkel zit namelijk zeer weinig beweging bij het rijden.
Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.
Kimmie25501
Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-16 13:16
Bedankt voor je uitleg! Daar kan ik zeker wat mee! Ik weet niet of ik het nog kan uitproberen op mijn eigen paard, maar anders vast nog wel op een ander paard. Wat is de pommel van het zadel precies?
Alicia2u
Geplaatst: 22-08-16 20:16
De pommel van je zadel is de voorkant van de boom aan de bovenkant. Dus het deel van het zadel wat ter hoogte van de schoft ligt.