Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Daphara schreef:Lastig, waar precies schrikt ze van, of heeft het geen duidelijke reden?
Bij een vroeger stalgenootje kwamen we er achter dat haar paard bang was voor die groene brievenbussen die langs opritten aan de weg staan.
Eerst 1 opgehangen in een hoek in de bak, een week later nog 1 en zo verder. Ze kocht oude van marktplaats en binnen de korste keren hingen er 7 brievenbussen in de bak.
Binnen een paar weken waren ze niet spannend meer en nooit meer problemen op buitenrit gehad.
Heleennn schreef:Er is niet echt iets concreet waar ze angstig voor is, vaak heeft ze het gewoon even gehad en wil ze niet meer.
Hilary schreef:Heleennn schreef:Er is niet echt iets concreet waar ze angstig voor is, vaak heeft ze het gewoon even gehad en wil ze niet meer.
Het klinkt alsof ze dan onderweg zoveel indrukken heeft gehad dat haar hoofd gewoon vol is en ze als het ware kortsluiting krijgt. Daar zijn meerdere oplossingen voor, maar de belangrijkste is kilometers maken. Ik zou in eerste instantie een klein rondje uitkiezen dat je veel gaat gebruiken. Eerst een aantal keer het rondje wandelen, dan rijdend met een ander paard erbij. Daarna zonder ander paard, daarna weer met een ander paard maar net een iets langer rondje, en zo verder. Je gaat pas door naar de volgende stap als de huidige goed bevestigd is.
Als ze niet meer wil, gaat ze dan gelijk steigeren, of gaat ze eerst stilstaan, achteruit lopen etc?
Ibbel schreef:Klinkt alsof je haar dus te veel onder druk zet als zij het eng vindt worden.
Laat haar gewoon eens even stilstaan en kijken. Zucht zelfs eens diep, en zing een liedje. Vraag haar dan vriendelijk weer voorwaarts op het moment dat ze zelf ook ontspanning toont (zuchten, briesen, hoofd laten zakken). Je wilt haar nu dwingen langs iets dat zij kennelijk spannend vindt te gaan, en sommige paarden accepteren dat gewoon niet. Laat haar maar zelf kijken en nadenken, en constateren dat het wel meevalt.
Heleennn schreef:Ze blijft eerst gewoon kei hard staan en vanaf dat ik dan benen geef wordt ze 'wild' om het zo maar even te zeggen.
NoorW schreef:Ik heb ook een bijrijdpaard met problemen met rust behouden buiten. Ze gaat eerst heel heftig met haar hoofd schudden en vanaf dat moment (als je verder rijdt) dribbelen, drammen of zelfs bokken. Niet bepaald een ontspannen buitenrit. En ik weet bij haar zeker dat het voort komt uit angst.
Wat voor mij erg heeft geholpen is grondwerk doen, waardoor ze mij veel meer is gaan vertrouwen. Parelli is daarvoor heel fijn. Ook hebben zij veel tips geschreven over omgaan met "spooking horses". Je moet rekening houden met hun drempels: "tresholds". En die laten verdwijnen door oefeningen te doen ter plaatse om de aandacht af te leiden en door approach en reatreat. Hieronder een linkje naar een artikel erover:
https://parellihorsemanship.wordpress.c ... hresholds/
Bloodymary schreef:En blijft ze dan ook nog staan als het andere paard wel doorloopt?
Ibbel schreef:Klinkt alsof je haar dus te veel onder druk zet als zij het eng vindt worden.
Laat haar gewoon eens even stilstaan en kijken. Zucht zelfs eens diep, en zing een liedje. Vraag haar dan vriendelijk weer voorwaarts op het moment dat ze zelf ook ontspanning toont (zuchten, briesen, hoofd laten zakken). Je wilt haar nu dwingen langs iets dat zij kennelijk spannend vindt te gaan, en sommige paarden accepteren dat gewoon niet. Laat haar maar zelf kijken en nadenken, en constateren dat het wel meevalt.