probleem bij springen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

probleem bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 14:45

Hey allemaal,
ik heb even jullie mening/advies nodig...

Ik heb een onwijs leuk paard (14jaar nu) dat ik al ongeveer 7 jaar in mijn bezit heb.
Heerlijk paard, heel 'cool' in het hoofd en echt het ideale paard voor mij. Een ontzettend lief dier waat ik alles mee kan doen.

Er is alleen 1 struikelblok: het springen.
Vooral als het een tijd geleden is dat hij ergens anders geweest is, is het een drama.
In het parcours wil hij niet echt naar de sprong, ik moet hem echt met al mijn kracht daarheen rijden en overtuigen. De laatste 2-3 galopsprongen voor de afzet, remt hij ineens enorm af, vaak tot bijna stilstand, en dan probeer ik met al mijn kracht om hem er over te krijgen en meestal lukt het nog net dat hij een noodsprong maakt.
zo ging het ook gisteren bij ongeveer elke sprong.
Ik ben op gebied van springen ook wel onzeker, omdat ik weet dat hij gemakkelijk stopt.

Ik begin dus in een heel vlot basistempo naar de sprong, maar omdat hij zo afremt de laatste galopsprongen voor de afzet, krijg ik geen afstand meer en kom ik te dicht onder de sprong. Of wat hij ook vaak durft te doen is een pasje bij doen, zodat hij veel te dicht komt en vaak toch nog stopt.

Gisteren ging ik op oefenparcours. Het inspringen ging heel goed op 1 sprong. Dan gingen we parcours doen. Ik kreeg hem nog net over sprong 1 (deed hetzelfde: afremmen en dan een noodsprong) en dan stond hij stil voor sprong 2. Gewoon rustig herbegonnen, en dan kreeg ik hem met veel moeite net het parcours rond, tot ik bij de 3-sprong kwam. Ik reed er in een heel vlot tempo naartoe, en ik dacht dat hij ging afzetten, maar net bij de afzet deed hij een pasje bij en sloeg hij alles dicht, waardoor ik over zijn hoofd vloog en in de balken terecht kwam.
Ik heb daarna nog het eerste deel van het parcours gesprongen en het was wel iets beter, maar ik moest hem er nog steeds heel erg naartoe rijden...

Thuis kan ik springen wat ik wil, hij kijkt naar niks en hij gaat van zichzelf naar de sprong. Ik kan dan zitten en vasthouden en kom meestal goed uit voor de sprong.

Als ik dikwijls op wedstrijd of training ga, wordt het wel beter met het afremmen voor de sprong en soms is hij wel gewoon lekker vlot van zichzelf, maar gisteren was het dus een drama...

Ik weet niet goed wat ik hier nu mee moet. Mijn lesgeefster zegt dat ik hem eens moet aanpakken, omdat hij geen reden heeft om dit te doen. Maar ik weet het niet goed. Misschien maak ik hem bang als hij al onzeker is?

FriesWytske

Re: probleem bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:48

Denk toch dat je instructrice gelijk heeft. Je moet hem een keer aanpakken. Hij reageert nu op jouw onzekerheid. En wordt daar onzeker van. Jullie zitten nu in een negatieve spiraal, wat alleen maar erger wordt. Kan je instructrice niet een keer mee naar een oefenparcours. Zodat ze bij jullie de negatieve spiraal kan doorbreken. En zien wat jij verkeerd doet.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 14:53

FriesWytske schreef:
Denk toch dat je instructrice gelijk heeft. Je moet hem een keer aanpakken. Hij reageert nu op jouw onzekerheid. En wordt daar onzeker van. Jullie zitten nu in een negatieve spiraal, wat alleen maar erger wordt. Kan je instructrice niet een keer mee naar een oefenparcours. Zodat ze bij jullie de negatieve spiraal kan doorbreken. En zien wat jij verkeerd doet.

ja, ze was erbij gisteren toen op oefenparcours.
Ze zei dat pas als we terug waren en we waren aan het praten dat mijn paard zo afremt en stopt.
Ze heeft het hele parcours geroepen 'hou je been eraan, hou je hand eraan' enzo, daarom kwam ik eigenlijk al ver :p

Zou ik hem niet bang/nog onzekerder maken als ik hem eens aanpak?
En zou ik dit best doen direct als ik naar de sprong rij en hij begint af te remmen? (is maar 2 galopsprongen voor de afzet)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:54

Nee, je maakt hem niet bang. Doordat jij onzeker word, ga je onbewust anders rijden. En daardoor wordt je paard juist onzeker. Want denk dat je thuis wel gewoon je been eraan houd en hem goed voorwaarts blijft rijden. En dat het daarom thuis wel goed gaat.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 14:57

FriesWytske schreef:
Nee, je maakt hem niet bang. Doordat jij onzeker word, ga je onbewust anders rijden. En daardoor wordt je paard juist onzeker. Want denk dat je thuis wel gewoon je been eraan houd en hem goed voorwaarts blijft rijden.

Daar had ik ook al aan gedacht.
Thuis rij ik een rustig tempo, en op oefenparcours of wedstrijd rij ik altijd met een hoger basistempo, net omdat hij zo gaat afremmen voor de sprong.
Denk je dat hij dat merkt en het daarom doet? Ik was aan het denken misschien moet ik eens in een rustig tempo komen (nu ook niet dat ik als een halve gare rondvlieg hoor), maar de kans dat hij dan nog sneller stopt is heel groot denk ik.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:00

Zou dat gewoon eens proberen. Plus wel je been er aan blijven houden, zodat je als hij echt terug komt, je been gaat geven. Zo doe je dat denk ik thuis ook. Zal misschien in het begin nog wel een paar keer fout gaan. Maar geef dat dan de tijd. Dan gaat dat wel goed komen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:03

FriesWytske schreef:
Zou dat gewoon eens proberen. Plus wel je been er aan blijven houden, zodat je als hij echt terug komt, je been gaat geven. Zo doe je dat denk ik thuis ook. Zal misschien in het begin nog wel een paar keer fout gaan. Maar geef dat dan de tijd. Dan gaat dat wel goed komen.

Bedankt, dat ga ik volgende keer ook eens proberen!

Maar thuis loopt hij eigenlijk van zichzelf vrij vlot naar de sprong, dan moet ik hem er niet echt naartoe drijven. Maar op oefening moet ik hem eigenlijk continu vooruit duwen en heel erg been eraan houden, zodat hij toch niet zou vertragen. Dus als hij dan uiteindelijk wel gaat vertragen, zou ik nog extra been eraan moeten doen... Maar ik heb al zo veel moeite om hem vooruit te drijven voordat hij echt afremt.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:05

Misschien een optie om eens te kijken wat hij met een ander op zijn rug doet? Dat hij door heeft dat als jij er op zit stoppen een optie is zegmaar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:10

ikkebenhier schreef:
FriesWytske schreef:

Bedankt, dat ga ik volgende keer ook eens proberen!

Maar thuis loopt hij eigenlijk van zichzelf vrij vlot naar de sprong, dan moet ik hem er niet echt naartoe drijven. Maar op oefening moet ik hem eigenlijk continu vooruit duwen en heel erg been eraan houden, zodat hij toch niet zou vertragen. Dus als hij dan uiteindelijk wel gaat vertragen, zou ik nog extra been eraan moeten doen... Maar ik heb al zo veel moeite om hem vooruit te drijven voordat hij echt afremt.

En dat is dus je fout. Doordat jij maar blijft drijven, gaat je paard steeds langzamer. Hij laat jouw het werk doen. En doet zelf steeds minder. Laat hem maar eens stilvallen in het oefenparcours, zonder te blijven drijven met je been. En daarna een keer goed been geven, zodat hij weer voorwaarts gaat.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:12

Felien_Kyra schreef:
Misschien een optie om eens te kijken wat hij met een ander op zijn rug doet? Dat hij door heeft dat als jij er op zit stoppen een optie is zegmaar.

Daar was ik gisteren ook aan het denken,
want ik denk dat ik te onzeker ben en dat hij dat voelt en ervan profiteert.
Maar als ik iemand anders ermee laat springen en dat gaat goed, en ik ga er dan weer op, dan gaat hij toch net hetzelfde met mij doen?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:14

FriesWytske schreef:
ikkebenhier schreef:

En dat is dus je fout. Doordat jij maar blijft drijven, gaat je paard steeds langzamer. Hij laat jouw het werk doen. En doet zelf steeds minder. Laat hem maar eens stilvallen in het oefenparcours, zonder te blijven drijven met je been. En daarna een keer goed been geven, zodat hij weer voorwaarts gaat.

Dus je bedoelt hem echt gewoon te laten stilvallen bij het naar de sprong rijden?
En dan opnieuw komen, en dan wel echt drijven? Maar wat gaat dit dan veranderen? dat begrijp ik niet zo goed

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:16

ikkebenhier schreef:
Felien_Kyra schreef:

Daar was ik gisteren ook aan het denken,
want ik denk dat ik te onzeker ben en dat hij dat voelt en ervan profiteert.
Maar als ik iemand anders ermee laat springen en dat gaat goed, en ik ga er dan weer op, dan gaat hij toch net hetzelfde met mij doen?

Ja maar dan weet je in ieder geval zeker dat er lichamelijk niks aan de hand is en dat de pony het dus gewoon prima kan, dan vind ik dat je ook gewoon kan doorpakken.

Ik had een pony die thuis altijd super sprong, tijdens wedstrijden wilde hij niks anders als langs de hindernissen gaan. Het bleek dat deze pony lichamelijk niet goed was en dus pijn had (Dit hoeft natuurlijk echt niet zo te zijn hoor!!)

Is het trouwens een optie dat jou instructeur/instructrice mee gaat op wedstrijd? Misschien dat die er eens naar kan kijken?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:19

Oh trouwens nog een tipje: Misschien kun je op veel verschillende tereinen oefenen? Bij ponyclubs, vriendinnen thuis etc. en dan gewoon beginnen met desnoods balkjes, of sprongetjes van 20 cm.
En dan gewoon oefenen oefenen oefenen, desnoods elke week ergens anders of als het kan in ieder geval op een andere plek dan thuis, hoeven niet weet ik hoeveel verschillende plekken te zijn.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:22

Felien_Kyra schreef:
ikkebenhier schreef:

Is het trouwens een optie dat jou instructeur/instructrice mee gaat op wedstrijd? Misschien dat die er eens naar kan kijken?

Lichamelijk denk ik dat er niet echt iets mis kan zijn...
Thuis springt hij alles heel goed en probeert hij zelfs niet te stoppen,
en op oefening spring ik lager dan thuis.
Dus dan zou ik denken dat hij hetzelfde gedrag ook zou vertonen als ik thuis spring als hij pijn heeft of ergens last heeft, of niet?

Mijn instructrice is vroeger al mee geweest naar wedstrijden en soms kreeg ik hem rond, en soms stopte hij.
Ze had vroeger al eens gezegd dat het eigenlijk stout was van hem om te stoppen, omdat hij toen 2 keer stopte op een sprong die er een proef lager ook instond, en die hij toen zonder problemen sprong.
Misschien moet ik inderdaad strenger met hem zijn

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:24

Felien_Kyra schreef:
Oh trouwens nog een tipje: Misschien kun je op veel verschillende tereinen oefenen? Bij ponyclubs, vriendinnen thuis etc. en dan gewoon beginnen met desnoods balkjes, of sprongetjes van 20 cm.
En dan gewoon oefenen oefenen oefenen, desnoods elke week ergens anders of als het kan in ieder geval op een andere plek dan thuis, hoeven niet weet ik hoeveel verschillende plekken te zijn.

Dat ga ik ook zeker doen!
MAar op de plaats waar ik gisteren was, heeft hij vorig jaar ook al verschillende keren de oefenparcoursen gesprongen en ik heb er ook al wedstrijden gesprongen en hem ook wel rond gekregen toen er 'engere' sprongen stonden, dus het is zeker niet dat hij er de eerste keer was. Hij was vorig jaar minstens al 5-8 keer in deze piste geweest