Niet willen lopen, door de teugel springen steigeren, bokken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MissDC

Niet willen lopen, door de teugel springen steigeren, bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 21:45

Hoi allemaal,

Ik heb een hele grote ruin van 1.80. Hij is erg slap in zijn spieren en dat zijn we nu aan het opbouwen.

Nou heb ik sinds een tijdje een probleem.
Omdat hij zo groot en slap is heeft hij tijdens het rijden en longeren heel veel moeite met zijn balans en de plaatsing van zijn benen.
Hij kan moeilijk doorlopen in de draf, dit vind hij zo moeilijk dat hij aangaloppeerd. (Zowel linksom als rechtsom en aan de longe)
Hij is helemaal in orde in de rug benen bekken etc. (Dit weet ik zeker want ik heb alles op de foto laten zetten)
Hij is ook bij de tandarts geweest onlangs en het zadel is voor hem op maat gemaakt en wordt (ivm de groeiende spieren) elke 1,5 maand gecontroleerd. En ook gaat hij om de 3 maanden naar de fysio.

Nou was het probleem eerst het doordraven. Wat al een heel stuk beter is geworden.
Maar nu is er een probleem bij gekomen.
Op het moment dat ik begin met rijden, dus ik stap op, ga stappen en als ik dan wil aandraven komt hij in verzet. Ik steek mijn handen een stuk naar voren zodat hij van voor de "ruimte" heeft om ook aan te kunnen draven maar dan gebeurd het volgende:

De ene keer is het alleen wat rug wegdrukken een paar passen en dan is het goed. Maar er zijn ook dagen bij dat hij in de achteruit gaat, omdraait en omhoog komt. En dan ook omhoog omhoog. Niet een klein huppeltje.

Ik rij met een klein spoortje anders krijg ik hem helemaal niet meer vooruit. En probeer de reactie op m'n been te verbeteren. Met het "been-los" systeem.
Dus ik geef been als ik wil dat hij naar voren gaat en als ik reactie krijg dan weer been eraf.

Maar ook tijdens de overgang van draf naar galop komt hij omhoog of gaat hij "hupsen" op de plek.
Ik heb geprobeerd om met een zweepje te rijden. Zodat ik duidelijker kon maken dat hij naar voren moet.
Maar zodra je hem alleen al aanraakt met de zweep bokt hij, en slaat hij uit.
Daarna springt hij omhoog door de teugel heen en staat hij weer stil en begint het overnieuw.

Daarbij is het ook dat hij deze dingen alleen doet als ik zonder hulpteugel rijd.
Hij weet namelijk dondersgoed dat als ik met martingaal rijd hij minder te vertellen heeft.
Met slof rijden heb ik 1 keer geprobeerd maar dan flipt hij helemaal de pan uit.

Ik heb al van alles geprobeerd om hem aan te pakken of om erdoorheen of om het probleem heen te kunnen rijden.
Maar het lijkt allemaal niet te helpen.
Het grootste probleem is het voorwaarts gaan.
Maar ik krijg hem dus niet voldoende voorwaarts, omdat hij dit dus ook heel erg moeilijk vind.
En in de galop voelt het bijna alsof je achteruit gaat ipv vooruit..

Wie heeft een soortgelijk verhaal of misschien tips met de oplossing om hier doorheen te komen?

mrie

Re: Niet willen lopen, door de teugel springen steigeren, bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:50

Je beest is nog niet sterk genoeg. Van die rug af en wandelen... veel wandelen heuveltjes wandelen (krijg je zelf ook strakke billen van) Bijkomend is dat je paard intussen al wat verkeersmak wordt.
Ik weet niet hoe oud je ruin is, maar bij alles wat je zegt moet ik denken aan mijn eigen paard, ook geen kleintje en toevallig laat in zijn ontwikkeling. Wees zuinig op hem, laat je niet leiden door je eigen ambitie maar door wat hij aangeeft. Als hij niet voorwaards te krijgen is kan dat goed komen omdat hij nog steeds aan het groeien is. Dat kost hem heel veel energie. Je moet teruguit, stappen terug zetten en voorlopig het daar bij houden.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:50

1. Instructie zoeken
2. Niet zoveel van je paard vragen, Geef hem eerst de tijd om dat grote lichaam in balans te krijgen, eerst aan de Longe op een voldoende ruime volte, dan lekker stappen met jou op zijn rug en veel figuren en dan pas weer draven onder het zadel.

Geef zon groot beestje tijd om zijn balans te leren vinden.

Daarnaast is een paard geen mens. Hij denkt niet:'oh martignaal, nu kan ik minder doen', hij kan gewoon minder doen omdat hij begrenst wordt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:54

Hoe oud is je paard?
Ga m eerst goed opleiden aan de hand incl zijgangen om m sterker te maken en dan als hij goed kan dragen zonder ruiter pas een ruiter toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:55

Ook een slap paard moet gewoon in zn eigen houding voorwaarts kunnen met een gemiddelde postuur ruiter die niet in de weg zit. Daar hoef je bij een gezond dier echt niet allerlei gymnastiserende dingen vanaf de grond voor te doen.

Heb je het al eens geprobeerd met een 'drijvend' persoon vanaf de grond. Waarbij je als ruiter dus niet meer doet als passagieren en een klein beetje sturen. Geen figuren maar paard zn eigen weg laten lopen zolang het maar vooruit is en alleen bijsturen als hij vast deigt te lopen in een hoek.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:58

Ondanks dat je hem helemaal na hebt laten kijken zijn dit soort dingen wel uitingen van ongemak. Wss zie je dus iets over het hoofd. Een zweep, sporen en een Martingaal gaan hier niks positiefs aan bijdragen. Je paard geeft aan dat hij dingen niet Kan. En niet om jou te pesten.. Hij is of te slap of mankeert iets. Een simpele overgang van draf naar galop kan elk paard, het feit dat ie daar al moeilijk in doet geeft aan dat hij lichamelijk ongemak bij die overgang ondervind. Ook niet voorwaarts willen en staakgedrag komt voort uit pijn/niet kunnen. Dus zoek een goede instructeur/veearts die samen met je kijkt waar het ongemak vandaan kan komen. Een paard dat schoon is op foto's betekend niet dat het niets kan mankeren. Bijv, als ze de ziekte van Lyme hebben vind ie ook lichamelijk niets maar is er zeker veel lichamelijk ongemak.
Succes ermee!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:03

Ik lees in je bericht dezelfde fout als ik gemaakt heb....: het naar voren steken van je handen, dat deed ik ook en de reactie was precies dezelfde als jij omschrijft. Ik heb les genomen bij degene die hem beleerd had en die zag dat meteen. Paard werd er heel erg onzeker van, door contact te houden in de overgangen is het toen opgelost.

maximuss

Dit gaat verder dan gewoon een slap paard... Dit paard kan het werken met belasting duidelijk nog niet aan. Begin met te longeren op een heel grote cirkel en vervang in het begin de stukken draf met galop (als hij dit makkelijker vindt). Let erop dat hij "goed" gallopeert (mooi gesprongen en met een goed ruggebruik), daarna rustig opbouwen aan de dubbele longe en hiermee veel gymnasticeren en figurenwerk. Moest het mijn paard zijn dan zou ik hem ook op proteiberijk voer zetten om de spiergroei te bevorderen.

miss_lizje

Indien dus medische dingen zijn uitgesloten zijn er een aantal dingen waar je naar kan kijken.
Leeftijd: hoe oud is het dier?
Trainingschema: overvraag je hem niet?

Hier een soort gelijkmatig probleem gehad met een 6 jarige die even verplicht met vakantie ging ( groeide uit zijn zadel, passend zadel vinden bleek geen makkelijk iets te zijn waardoor ik er 3 maanden niet op heb gezeten). Hij vond zijn "vakantie" met alleen grondwerk, longeren en buiten wandelen wel best en toen er dus weer een passend zadel was had hij niet zo heel veel zin om wat te doen.
Tijdens de pas sessie van het zadel gedroeg hij zich ook als een onbeleerde 3 jarige, die zodra je been hem maar aanraakte er een flinke uitspatting op kwam. Omdat ik het lef ook niet had om dan door te rijden ben ik weer terug aan de longe gegaan waarbij de instructrice aan de longe dus het paard ook voorwaards kan houden met de zweep. Na een paar keer heeft hij niet meer geprobeerd te bokken of te steigeren.

Als je trainingschema niet te zwaar is voor je paard, zou je dus iemand vanaf de grond kunnen proberen die je helpt met het voorwaards houden.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:14

De symptomen komen mij bekend voor. Mijn paard had een blessure aan het si gewricht. Dit kan alleen met inwendige echo aan het licht komen

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:17

Overvragen is het zeker niet.
Ivm het probleem en zijn grote lijf rijd ik hem hooguit 2 keer per week 20 minuten.
De dag na het rijden laat ik hem vrij (zonder bijzet oid) aan de longe een kwartiertje lopen en loopt hij 30 min aan de molen.

En de dag erna is hij vrij. Dan de dag daarop longeren we eerst en de dag daarna rijd ik hem weer. Zodat er een opbouw en afbouw naar het rijden is.

Hij krijgt special muesli voor de spier opbouw met extra elektrolyten om te voorkomen dat hij mega spierpijn krijgt of heeft.

Daarbij krijgt hij (als hij een dag ietsje meer heeft gedaan) een speciale slobber die net iets meer helpt dan de muesli.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:19

Dancer schreef:
De symptomen komen mij bekend voor. Mijn paard had een blessure aan het si gewricht. Dit kan alleen met inwendige echo aan het licht komen

Ik wilde exact hetzelfde typen...

Ik was zo blij dat ik een dierenarts had getroffen die doorging met onderzoeken toen de röntgenfoto's geen bijzonderheden lieten zien. Inwendige echo gedaan en toen was alles in een klap duidelijk en in diezelfde klap voorbij, ik kon mijn jonkie in laten slapen.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:21

Ik had dus nog een heel stuk geschreven over de dingen die ik al geprobeerd heb maar die kan ik dus niet meer terug vinden..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:25

Zoals ik je problemen lees is je paard scheef!! Zeer herkenbaar allemaal wat je omschrijft! Zoek een goeie rechtricht instructeur! Uiteraard moet wel uitgesloten zijn dat je paard medisch iets mankeert! Heel veel suc6!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:26

Als ie aan de longe al zo'n moeite heeft met normaal lopen zou ik er zeker nog niet op gaan zitten en ik zou ook zeker even verder kijken of er niet iets medisch aan de hand is (idd rug/SI gewricht). Dit lijkt me ook geen normaal gedrag voor een "groot slap paard die nog spieren moet opbouwen". Zo een zal uit elkaar vallen, op de voorhand denderen, uit galop vallen, wellicht traag aan het been zijn, maar ontspannen voorwaarts lopen moet toch niet zulke problemen geven!

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:28

Maar goed dan maar even opnieuw:

Dit zijn de dingen die ik heb geprobeerd:

Instructie zowel lief en probleem vermijdend als aanpakken die handel. Dat laatste heb ik 1 keer gedaan dan wordt hij gewoon gevaarlijk dus dat was eens maar nooit meer.

Rijden als jong paard:
Aan de longe zonder hulpteugels of sporen oid.
Super braaf niks aan de hand.

Los als jong paard:
Zonder hulpteugels sporen oid.
Met iemand in de rijbaan om hem voorwaarts te helpen indien nodig.
Ook dan geen enkel probleem.

Basis rijden:
Stap draf galop linksom rechtsom.
Gaat redelijk.
Moet niet te veel vragen en hem een beetje laten "sukkelen" dan gaat het.

En hij heeft een tijdje vrij gehad.
Ongeveer 2,5 week (toen werd het land te kaal).
Gewoon een break van alles. Dag en nacht op de wei.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:29

pol1 schreef:
Zoals ik je problemen lees is je paard scheef!! Zeer herkenbaar allemaal wat je omschrijft! Zoek een goeie rechtricht instructeur! Uiteraard moet wel uitgesloten zijn dat je paard medisch iets mankeert! Heel veel suc6!

Ja daar zijn we ook al een hele tijd mee bezig geweest. Je hebt natuurlijk al die verhalen van voorkeurskant.
En het probleem is begonnen rechtsom. En uiteindelijk (omdat hij een keer "gewonnen" heeft) ook linksom gekomen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:29

Mij klinkt het eerlijk gezegd ook als mogelijk probleem met si gewricht. Dit is op een foto niet te zien.
Alleen met een inwendige echo en dan eigenlijk nog alleen de onderkant van de si gewrichten.
Alleen met een scinti scan kunnen ze geheel in beeld gebracht.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:31

WowAmigo schreef:
Als ie aan de longe al zo'n moeite heeft met normaal lopen zou ik er zeker nog niet op gaan zitten en ik zou ook zeker even verder kijken of er niet iets medisch aan de hand is (idd rug/SI gewricht). Dit lijkt me ook geen normaal gedrag voor een "groot slap paard die nog spieren moet opbouwen". Zo een zal uit elkaar vallen, op de voorhand denderen, uit galop vallen, wellicht traag aan het been zijn, maar ontspannen voorwaarts lopen moet toch niet zulke problemen geven!

Ontspannen voorwaarts lopen doet hij uiteindelijk wel.
Maar het kost me gewoon een kwartier van stuiteren en verzet voordat hij doorheeft dat naar voren gaan het enige is wat ie hoeft te doen.
Hij is niet stug in de mond. Heel makkelijk zelfs.
Loopt niet op de voorhand, heeft een hele makkelijke opwaartse galop. En hij KAN het ook allemaal wel. Maar om er te komen duurt dus gewoon een kwartier. Ik rij 20 minuten en ben 15 ervan bezig om hem ervan te overtuigen dat naar voren gaan kan en goed is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:33

Heb je hem al eens een keer laten masseren?
Het kan goed zijn dat hij last heeft van zijn spieren (hoeft niet eens door training te komen, kan ook van bv een val zijn, vast liggen of groei).
Eenmaal los gemaakt, zal je paard veel makkelijker kunnen en willen bewegen..

Edit.. je hebt het over een kwartier.. dus hij kan het pas als de spieren opgewarmd zijn.. :o

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:35

Hij kan ook heel los in de mond aanvoelen doordat hij zijn rug wegdrukt he?

Toch is het wel vreemd dat een paard zo'n moeite heeft met voorwaarts gaan. Ik zou m wel eens willen zien lopen!

Wat zegt je fysio er van dan?

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:36

Polly schreef:
Ik lees in je bericht dezelfde fout als ik gemaakt heb....: het naar voren steken van je handen, dat deed ik ook en de reactie was precies dezelfde als jij omschrijft. Ik heb les genomen bij degene die hem beleerd had en die zag dat meteen. Paard werd er heel erg onzeker van, door contact te houden in de overgangen is het toen opgelost.

Daar kan ik wel inkomen.
Als ik rijd (en het gaat wel een keertje goed) kan ik namelijk heel erg voelen dat hij steun zoekt bij mij.
Maar ik wil hem dus juist leren om op zijn eigen benen te blijven lopen.
Hij is heel fijn en soepel als hij het eenmaal doet. Maar ik ben bang dat hij dus juist heel erg zwaar wordt in de hand.
Ik wil dus juist zijn eigen houding en het lichte niet "verpesten" door te veel met mijn handen te doen.

MissDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 22:37

Casarell schreef:
Heb je hem al eens een keer laten masseren?
Het kan goed zijn dat hij last heeft van zijn spieren (hoeft niet eens door training te komen, kan ook van bv een val zijn, vast liggen of groei).
Eenmaal los gemaakt, zal je paard veel makkelijker kunnen en willen bewegen..

Edit.. je hebt het over een kwartier.. dus hij kan het pas als de spieren opgewarmd zijn.. :o

Ja klopt. Ik kan ook geen sprintje trekken als ik net uit bed kom.
Maar er is een verschil.
Want elk paard heeft opwarming nodig uiteraard. Maar zodra ik wat wil gaan draven begint het probleem.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:40

Ook dat ie flipt als je hem met slof rijdt doet bij mij wel een (alarm)belletje rinkelen: ik denk als ik jouw verhaal zo hoor dat ie zn rug wegdrukt om het comfortabel te houden, met een slof aan kan dat niet meer, wellicht zit er hem dan ergens wat dwars. Nogmaals: wat zegt je fysio ervan? :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:40

Hoe oud is het paard?

Ik heb niet het idee dat dit gewoon klieren is..