Hoofd omhoog bij aanspringen vanuit draf

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Hoofd omhoog bij aanspringen vanuit draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 16:44

Ik loop al lange tijd tegen een probleem aan. Het rijden met m'n fries gaat lekker vooruit, steeds met wat meer kracht en de kilo's vliegen er bij m'n paard ook vanaf. Alleen het aanspringen naar galop vanuit draf blijft een kriem. Vrijwel alle 'problemen' verminderen naarmate ik gewoon doortrain en ze pikt oefeningen goed op. Behalve het aanspringen.

Bij aanspringen vanuit stap blijft ze nageeflijk en in galop is ze ook nageeflijk, maar bij het aanspringen vanuit draf gooit ze haar hoofd heel erg omhoog. Ik heb alle opties al geprobeerd, maar niks helpt. Ze doet het ook tijdens het longeren (los en met bijzet). Het ligt dus niet aan mijn zit of aan het zadel.

Waar kan dit aan liggen en hoe kan ik het oplossen?

YellowLeaf

Re: Hoofd omhoog bij aanspringen vanuit draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:24

Je paard zal hoogstwaarschijnlijk niet actief genoeg en los genoeg in het lichaam zijn. Hoe galoppeert ze bijvoorbeeld aan in de weide?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:18

YellowLeaf schreef:
Je paard zal hoogstwaarschijnlijk niet actief genoeg en los genoeg in het lichaam zijn. Hoe galoppeert ze bijvoorbeeld aan in de weide?

Ze galoppeert nooit op de wei :') Dus helaas kan ik daar niet naar kijken. Het is van nature een vrij flegmatiek paard, maar in draf reageert ze wel prompt als ik een verruiming of een overgang vraag. In galop voelt ze inderdaad wel stijver, maar dat kan ik ook niet verbeteren als ze niet loslaat, dus het wordt een beetje een cirkel. In stap en draf kan ik haar wel 'dubbel vouwen' en is ze wel heel los en soepel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:23

Vaak is dit omdat je paard nog niet sterk genoeg is om die nagevelijkheid vast te houden. Vooral dooroefenen en je paard sterker maken en dan zal het waarschijnlijk zelf beter worden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:30

Door de mooie zelfhouding van de Fries lijkt het vaak ook alsof ze beter voor elkaar zijn dan dat in werkelijkheid zo is.

Het kan haast niet anders dat hij niet actief genoeg is en zijn rug niet voldoende los laat.

Rij met je buiten teugel hou die er aan, stelling naar binnen en dan om je binnen been heen waarschijnlijk word hij dan trager en komt in verzet. Hou het paard dus goed voorwaarts, erg belangrijk anders heeft het nog geen zin.

Als dit goed gaat zal hij uiteindelijk los laten, maar dit is niet iets wat je in 1 training bereikt. En vaak ook erg lastig om dit alleen te doen zonder instructie, vaak heb je je eigen fouten niet zo bewust door en heb je bijvoorbeeld al niet meer genoeg contact met je buiten teugel en kan hij daar dus al weer lekker makkelijk weg lopen.

Ook een tip voor het aan galopperen, eerst even flink voorwaarts draven en daarna weer terug naar verzameling van daaruit ga je rustig zitten en aan galopperen. Je hebt nu een actiever paard en vandaar uit zou een overgang vloeiender moeten gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:31

Ben je al met de zijgangen bezig in stap en draf??
Hoe spring je aan in galop en krijgt ze wel genoeg ruimte naar voren van jou ?
En hoe vraag je haar nageeflijk, vaak word er ook te veel op het hoofd gevraagd ,een fries loopt van nature achter de loodlijn, ga met het achterbeen aan de gang zodat hij voor de loodlijn kan gaan komen.
Heb je les ?
En wat zegt je instructrice?
Bedenk ook dat een fries een zwaar paard is en het hoofd nu nog nodig heeft om de achterkant eronder te krijgen om die galop sprong te maken ,als jij beter begrijpt wat er in galop gebeurt in haar lichaam en wat jij moet doen om haar te helpen zal het beter gaan,
Dus ja neem les en focus je niet te veel op die galop.
zorg dat de basis in stilstand en stap goed is en bouw vandaar stap voor stap verder,
Paardrijden is geduld hebben en zelf leren wat jij fout doet , want dat is vaak het probleem, de ruiter.