Basis hulpen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

missbambii

Basis hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 02:04

Hoi iedereen!

Ik kon wel een aantal topics vinden, maar was niet helemaal wat ik zocht, dus maak even een nieuwe vraag.

Ik krijg verschillende antwoorden te horen op de aankomende vraag die ik ga stellen en ben dus helemaal in de war.

Vraag 1
• wanneer leg je je been op de singel en wanneer achter de singel?

( mij is geleerd dat als je druk geeft op de singel dat je dan de voorbenen bestuurd, en achter de singel bestuur je de achterbenen)

•hoe stuur je nou correct een paard met hand en been hulp?

( mij is altijd geleerd als ik wil afwenden : buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel, binnen hand iets van de hals en buitenhand tegen de hals).

• wie kent er een goede boek waar alles goed staat uitgelegd over rijden op het been en correct gebruik van je handen. Waar en wanneer je je been en handen moet gebruiken. Waar eventueel ook figuren staan uitgelegd hoe je die correct moet rijden ( dus uitleg van been en had hulp er bij)

Ik hoor tegenwoordig zo veel,en ben er helemaal onzeker van geworden.

Hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Hilary

Re: Basis hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 05:12

Ik denk dat je hier op bokt net zulke verschillende antwoorden gaat krijgen als je al te horen hebt gekregen...

Ik gebruik mijn been alleen achter de singel bij zijgangen en aangalopperen. Alle andere beenhulpen geef ik op de singel.

Zoals jij afwenden beschrijft, doe ik het niet. Als ik dat op mijn bijrijdpaard zou doen, zou ze waarschijnlijk half krom richting schouderbinnenwaarts aangalopperen (want mijn buitenbeen ligt achter de singel, voor haar hoort dat oa bij galop).

Als ik afwend, doe ik mijn binnenhand omhoog (stelling), mijn buitenhand naar voren (ruimte voor buiging) en leg ik mijn binnenbeen aan (buiging). Om daarna weer rechtuit te gaan, haal ik mijn binnenbeen weg, leg mijn buitenbeen even aan, zet mijn buitenhand terug en laat mijn binnenhand zakken.

Een goed boek weet ik zo niet, misschien Basisrijkunst, van Anne Muller. Maar het lijkt mij nuttiger om zelf op te schrijven wat je doet met welk lichaamsdeel en met welk doel bij welke oefening.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:35

Eens met mijn vorige poster. Er bestaat geen 1 goede manier van rijden. Het hangt af van welke theorie je aanhangt (bijv juist wel je paard onder je gewicht laten komen of je pard juist wegduwen met je gewicht) en wat het beste werkt voor jou en je paard.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:42

Er bestaan een heel duidelijk boek, genaamd: de ruiterhulpen. Daar staat echt in wat jij wil weten. Het is geschreven door Kerstin Diacont.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:49

Ik mis 1 ding en dat is rijden met je zit! Dus als je afwend, probeer je heupen en je schouder in te draaien en gaat op het buitenachterbeen zitten. Etc, etc.
Als deze basis er goed in zit hoef je eigenlijk amper je handen te gebruiken en rijdt je dus van achter naar voren.

Misschien is het boek Centered Riding van Sally Swift ook wel interessant voor je!

Jetta_2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:02

Zo te horen zit je inderdaad nog erg in de basis. Wat betreft het rijden op zich dat ben ik met voorgaande mensen wel eens, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Zelf ben ik meer voorstander van gewichtshulpen. Elk paard zal meegaan op je gewicht om zijn balans goed te kunnen houden. Wel ga ik altijd vanuit om vanuit het binnenbeen naar de buitenteugel rijden om een paard de bocht door te krijgen. Dus binnenbeen -buitenteugel. Hiermee leg je ook gelijk de basis voor je zijgangen. Mijn buitenbeen leg ik naar achteren als ik hem wil begrenzen of als ik een zijgang ga rijden.

Mijn advies is om een goede instructeur te zoeken die bij je past en daar naar te luisteren. Als je van iedereen elke keer wat anders hoort en het vervolgens ook uitvoert raakt niet alleen jijzelf in de war, maar ook je paard. Probeer gewoon voor jezelf uit te vinden wat jullie samen prettig vinden en ga vanuit die basis verder. Een goede instructeur zal je daar zeker mee kunnen helpen.
Wens je heel veel succes!!