Mennen vs rijden, wat eerst?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ReadTheRulez

Mennen vs rijden, wat eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 13:31

Hoi
Ik heb een 3 jarige merrie die nog niet beleerd is. De bedoeling is dat ze zowel onder het zadel als voor de wagen gaat.

Nu is mijn vraag, wat is handiger;
A. Eerst onder het zadel beleren
B. Eerst voor de wagen
C. Allebei tegelijk

Hoe hebben jullie dit aangepakt en met welke redenen?

Ik woon in friesland en heb al wel een idee wie ik voor het beleren onder het zadel zou kiezen, maar voor de wagen beleren ken ik eigenlijk geen mensen in.

Voor de beeldvorming
Afbeelding

Ann_Pam

Re: Mennen vs rijden, wat eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:41

Volgend jaar zit ik in de zelfde situatie. Ik persoonlijk ga denk ik eerst voor het beleren voor de wagen, dit lijkt me lichter werk en zo kan je eerst wat km's maken en het paard lekker verkeersmak maken. (Natuurlijk in een rustig stadium, niet gehaast op deze leeftijd ;) ) Zo zit de stuur en de rem er al op als het goed is, kan je paard lekker wennen. Daarna zou ik pas voor het inrijden kiezen, maar pas als pony er klaar voor is geestelijk en lichamelijk. Persoonlijk vind ik en beleren voor de wagen en tegelijkertijd beleren onder het zadel wel wat veel voor zo'n jonge pony.. Ik volg even mee in dit topic :)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 13:47

Ik heb ook gezegd dat ze gerust nog een half jaartje mag niksen maar begin nu toch steeds meer na te denk over wat en hoe ik het wil en het begint wel ietwat te kriebelen ..... :')

Ik denk ook dat ik niet voor beide tegelijk ga, want dan moet ik ook meteen zadel/tuig/wagen alles ineens hebben/aanschaffen

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:50

Als je het paard eerst voor de kar beleerd kun je er onder het zadel op stem veel mee bereiken. (In elk geval om het aan te leren) Zo heb ik het met mijn paard in elk geval wel gedaan. Ging super

dierliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:53

Ik zou er zelf voor kiezen om eerst voor de wagen te beleren en later pas onder het zadel. Deze volgorde zorgt ervoor dat er alvast een stuur en een rem opzit. Ook heb ik het idee dat ze dan sneller/makkelijker onder het zadel beleert kunnen worden.

Harry van Middelaar beleert paarden voor de wagen, hij zit voornamelijk in de tuigpaarden, maar je zou het kunnen proberen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:56

Eerst voor de wagen is wel gebruikelijker, maar het kan natuurlijk beide. Ik zou gaan voor datgene wat je zelf het liefste doet, zeker gezien je zegt dat je alles nog moet aanschaffen dus dan kan het nog wel even duren voor je daadwerkelijk zowel onder het zadel als aangespannen kunt rijden.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:59

ReadTheRulez schreef:
Ik heb ook gezegd dat ze gerust nog een half jaartje mag niksen maar begin nu toch steeds meer na te denk over wat en hoe ik het wil en het begint wel ietwat te kriebelen ..... :')

Ik denk ook dat ik niet voor beide tegelijk ga, want dan moet ik ook meteen zadel/tuig/wagen alles ineens hebben/aanschaffen

Haha dat snap ik wel hoor! Ben het ook eens met Nies, wat is jouw doel met het paard?
Mooi paard heb je trouwens, zou niet misstaan voor de wagen :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:59

Ik ken wel een goede in friesland. Weet niet welke regio je zit?

Ik zou eerst voor de kar doen en dan ohz

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:04

Wij doen het persoonlijk precies anders om. Eerst onder het zadel en dan voor de wagen.

De gedachte die daar achter zit is vooral van toepassing bij paniek situaties.

Een angstig/paard in paniek voor de wagen geeft grotere ongelukken dan onder het zadel. In het ergste geval val je er dan af. Je kunt onder het zadel ook makkelijker in een afgesloten ruimte werken. Als ze dit braaf doen, gaan ze onder het zadel achter een menwagen mee naar buiten, om goed verkeersmak te worden. (dit doen we ook al voor het beleren).
Voor de wagen zetten is dan vaak, geen grote stap meer.

Nu moet ik er wel bij zeggen, dat ik gelijk de openbare weg op moet, en dus niet eerst in het bos of op afgelegen weggetjes kan trainen.

Ik ben het wel eens dat mennen minder belastend is voor een jong paard dan een ruiter dragen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:15

Hier het zelfde geval gehad.

Paard is 1.5 jaar geleden eerst toch voor de wagen beleerd, en nu onder het zadel in training.
Al is buitenrijden niet veel makkelijker ofzo door het mennen, met mennen heeft ze oogkappen en onder het zadel niet en dan opeens ziet ze spoken :')

Wel zijn de stemcommandos erg fijn

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 14:21

Dankjewel al voor de reacties! :j
Ik vind het fijn om de verschillende redenen achter de keuzes te horen :))

Ik "was" ruiter maar heb sinds een halfjaar geen rijpaard meer. En ben momenteel alleen aan het mennen. Ik wil met mijn eigen paard wel graag de mogelijkheid hebben om beide te kunnen doen :)

@kabayo ik zit in regio noord

Ik heb wel een zadel, maar het is maar net of die kan blijven.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:22

Ik zou ten alle tijden voor eerst voor de wagen beleren. Dan kan het paardje al aan het werk zonder dat de rug belast wordt, sterker worden en uitgroeien. Waarna beleren onder het zadel over algemeen ook makkelijker is omdat de basis er al in zit.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 17:45

En hoelang zou je dan wachten met beleren onder het zadel, als ze al voor de wagen zijn beleerd?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:50

Ik zou beginnen met dubbele lange lijnen. Dan kun je het paard aan van alles laten wennen (zadel, hoofdstel, tuig, trekken zonder kar, verkeer, obstakeltraining), spieren en conditie opbouwen en inschatten hoe het paard de verschillende onderdelen oppakt. Blijkt al dat tuig om z'n lijf toch wel erg moeilijk te zijn, maar een zadel niet, dan kun je verder met beleren onder het zadel als prioriteit terwijl je blijft oefenen met het tuig (even als voorbeeld).

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:54

ReadTheRulez schreef:
En hoelang zou je dan wachten met beleren onder het zadel, als ze al voor de wagen zijn beleerd?

Ik zou pas gaan beleren onder het zadel als het beleren voor de kar helemaal klaar is. Dat de basis van voor de kar er stevig in zit. Dit ivm dat het niet opeens te veel is voor het paard. Als
je in 1 keer heel veel gaat willen aanleren kan er best veel druk op het paard staan. Maar ik zou sowieso pas paardje inrijden onder de man na 4 a 5 jaar ivm de overbelasting van de rug van een jong paard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 18:02

Hier vaak tegelijk. Eerst aan e dubbele longe en lange teugel. Als ze fijn sturen autobandje er achter en zo rustig aan verder

Afhankelijk hoe braaf ze zijn gaat er zodra ze kunnen sturen ook soms iemand op, maar dat hangt er ook vanaf of ik een leuk passend ruitertje (kwa maat en ervaring ) heb. Sommige pony's lopen al onder het zadel als ze nog niet voor de wagen lopen, andere lopen al een jaar voor de wagen voor er iemand op klimt

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 23:29

Ik begin er al een aardig beeld bij te krijgen om haar eerst voor de wagen te laten beleren. Dus rustig aan aan het verdiepen in tuig en materiaal.

Mochten jullie nog suggesties hebben voor personen om haar te beleren, mijn voorkeur gaat uit naar particulier. (N.Friesland)

Allen dank voor het meedenken :)