Tips voor een beter beenligging tijdens lichtrijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Tips voor een beter beenligging tijdens lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 15:35

Hello :)

Vanaf dat ik klein was heb ik volgensmij altijd een in stoelzit gereden, wat sinds vorig jaar verholpen is door een goed zadel en langere beugels. Waar ik nu wel nog mee zit is dat ik mijn hele been naar buiten draai (inclusief mijn tenen dus) en veel te veel steun op te beugels en mijn enkels, waardoor mijn benen een beetje een eigen leven leiden.

Langzaamaan vind ik manieren waardoor het iets verbeterd (bovenbenen goed aangedrukt houden en druk op de buitenkant van mijn voet zetten) maar ik weet niet of dit goed is. Mijn been 100% ontspannen werkt het beste, maar dit lijkt soms zo onmogelijk :D

Iemand tips? :)

Dit is trouwens eigenlijk alleen tijdens het lichtrijden, bij het doorzitten en in andere gangen hangen mijn benen er lekker onafhankelijk en rustig bij :)

LadyKantje

Re: Tips voor een beter beenligging tijdens lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:40

Inderdaad je benen zoveel mogelijk ontspannen. Wat ik doe als ik merk dat ik begin te klemmen (vooral in de middendraf) is in mijn hoofd bij elke pas "puddingbenen" tegen mezelf zeggen.
Maar ook ik heb met het lichtrijden last van zwabber-benen voor mijn gevoel, maar als ik dan filmpjes terug kijk valt het heel erg mee.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:58

Ga niet je bovenbenen aandrukken. Daar krijg je echt flapperbenen van. De truuk is om je bovenbenen vanuit je heup een tikje naar binnen te draaien. Je zit dan als het ware met X benen of alsof je nodig moet plassen. Dan ligt je knie vanzelf mooi tegen het zadel aan, hoef je niks voor te doen. Je onderbenen laat je gewoon hangen, niks mee doen behalve wanneer je een hulp wilt geven.
Je beugels zijn op de juiste lengte als je met hangend onderbeen zit en dan je teen optilt en dan je voet zonder moeite in de beugel schuift. Probeer maar eens, je zult merken dat je nu in het zadel zit ipv er op.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 16:33

Ahh toch niet klemmen dus :) zag die tip volgensmij van de week ergens langskomen op bokt. Zal me dus weer volledig focussen op de 'puddingbenen' :D

Benen helemaal naar binnen draaien werkt opzich super, het gaat alleen bij mij zo snel verloren.. Kwestie van wennen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:39

Gaat snel verloren als je te ver gaat, je hoeft echt je bovenbenen maar een heel klein stukje te draaien, het mag geen moeite kosten om ze zo te hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:52

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 12:30

Even een update :D
Hoewel het nog verre van perfect is, is mijn houding al stukken verbeterd! Al veel complimenten gekregen :) vanuit mijn heupen mijn benen naar binnen draaien heeft de truc gedaan, had daarna minder spanning en dus ook een rustigere houding :)

Die houden we er even in!

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:13

Goed zo! Leuk dat je ook even een update geeft. Vooral zo doorgaan dus :)

SophieEgb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:27

Ga niet je boven benen aanspannen, en druk je knieën niet aan. Hou je kuiten aangesloten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:45

Soepel blijven in je heupen. Knieën niet aanklemmen of naar binnen draaien, dat blokkeert je knie- en heupgewricht waardoor joe niet soepel door kunt veren.. Niet te ver uit het zadel komen, je bekken tussen je armen door naar voren bewegen en weer terug. Je voeten goed onder je houden, onderbenen naar voren zorgt ervoor dat je achter de beweging komt. Voel je dit gebeuren, zorg er dan voor dat je je knie goed blijft buigen, dat je soepel blijft in je enkels en dat je knieschijven schuin naar beneden blijven wijzen.