Ontspannen rijden..?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontspannen rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:12

Inmiddels les ik al eventjes met mijn bijrijdpaard. Eigenlijk gaat het allemaal super alleen dat ontspannen wilt maar niet.

Ik kan gewoon niet ontspannen zitten, lijkt alsof ik vergeet adem te halen etc. En dat vind ik niet alleen rot voor mezelf (wat een spierpijn in mijn schouders en rug wanneer ik af stap) maar ook voor paardjelief. Hij is enorm gevoelig en weerspiegeld mij enorm; ik niet ontspannen, hij ook niet.

Hebben jullie wellicht tips om meer te leren ontspannen? Ik probeer me er echt op te focussen dat ik ontspan maar dat lijkt averechts te werken.. -O-

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:20

Lastig...
Misschien zijn centured riding lessen een idee?
Ik volg nu alweer een jaar centured riding lessen en als daar een goede instructeur bij is letten ze op alles!
Je raakt veel bewuster van al de spieren die je onbewust of bewust aanspant.
En dat ademhalen was voor mij ook een puntje maar dat ziet mijn instructrice meteen en dan wijst ze mij erop.
Zo gaat het hetzelfde met als ik mijn schouders optrek, niet door mijn enkels heen veer, etc. :)
Echt bijna alles draait om de ruiter bij centured riding.

AbbyBlues

Re: Ontspannen rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:44

Bij mij werkt het om tegen mijn paard te praten. Maakt niet uit wat je zegt eigenlijk. Ik vertel meestal wat we aan het doen zijn en of ze het goed doet of dat ze iets beter kan. "Goed zo meisje, gewoon lekker door stappen, nou aan we naar links, netjes om dat polletje gras heen, nee jammer je had er dichter langs gekunnen lieverd dat gaan we nog een keer doen." Dan vergeet je ten eerste om spanning op te bouwen, je ademt gewoon door en je bent ook nog eens veel bewuster bezig met wat je aan het doen bent.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:48

Wat voor mij hielp is meditatie om zo meer bewust te raken van je ademhaling. Op het moment dat je dat beheerst naast het paard is het ook makkelijker om naar een diepere ademhaling te schakelen als je erop zit. :)
Wat ook kan helpen is om liedjes te neurien op het ritme van het paard, en om te controleren in hoeverre je ontspannen bent is proberen te fluiten een leuke check.
En daarnaast vooral proberen te genieten, niet te druk bezig zijn met hoe het gaat, maar meer vanuit het genieten om samen ergens aan te werken. :) Wie weet dat dan de druk/spanning ook wat afneemt?

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:52

Zingen :D
Klinkt raar maar schijnt veel mensen te helpen, kleine tip maar wie weet :j :')

Miirtheex_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:08

Ik zou ook zeggen zing een liedje of praat lekker tegen je paard als je merkt dat het je niet lukt te ontspannen.
Met buitenrijden doe ik dat ook vaak als ik merk dat ik of mijn paard spanning hebben en het werkt goed!
Sommige mensen kijken je erg vreemd aan, maar ach :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:17

Centered riding wil nog wel eens helpen.

Kan je wel naast het paard ontspannen? Anders daar eerst mee beginnen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:25

Je moet gewoon regelmatig een lalala momentje inlassen dat wil zeggen gooi alles ff los van beugels tot teugels en je schouders even lekker los draaien, benen ff in rondjes optrekken en weer laten hangen (dus met je knieën cirkels tekenen in de lucht) en zit les wil ook een hoop goed doen! :j

Meestal komt gespannen zitten voort uit weinig balans of onzekerheid maar het kan ook zijn dat je b.v. scheef zit zonder dat je dat in de gaten hebt en dan gaat je lichaam zichzelf corrigeren door bepaalde spieren op spanning te houden. Belangrijk is dus om te achterhalen waar je spanning vandaan komt!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:33

Ik hoor heel vaak zingen als tip.
Zelf geef ik mezelf een schop onder m'n kont en herinner ik mezelf eraan diep adem te halen en netjes ontspannen te zitten (echt te zitten (dus niet alle druk op de beugels of knijpen) en mijn onderbenen aangesloten en naar achter te houden, mijn schouders naar achteren en en kink in mijn elleboog).
Het helpt (voor mij) als iemand in het midden van de bak gaat staan en dit tegen zegt, dan kan iedereen zijn, hoeft echt geen kennis van paarden te hebben (als je ze van te voren even instrueert waar op te letten en wat te zeggen). Maar je kan zelf ook bijvoorbeeld iedere keer bij A op je Ademhaling letten, bij de B je beenhouding etc. Stel kleine haalbare doelen. En ja les helpt écht heel veel! (Helpt je instructeur / instructrice je hier niet bij?)
Laatst bijgewerkt door jorretje op 21-07-16 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:37

Zingen helpt echt en als ik les ben ik een uur aan het babbelen met paard en trainer. We lachen ons rot, maken grapjes en ondertussen train ik door. Ik laat al dat gezever en gelach mijn rijden niet beïnvloeden en ja hoor dat zijn de momenten dat ik het beste rij.

Ik leg de lat ook haalbaar en ben gelukkig met iedere kleine pas die goed is en als er toch iets fout gaat, lach ik er luidop mee en ook dat ontspant!

Succes!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:47

Kun je misschien eens een keer op een heel fijn paard rijden? Bij de stal waar ik les (op hun paarden) rijd ik meestal ook op zo'n spiegelend paard. Af en toe hebben we van die momenten dat we elkaars spanning alleen maar spiegelen en het alleen maar erger wordt. Dan stap ik voor een les of 2-3 op een rustig, bomproof (en meedenken) paard waar ik makkelijk op kan ontspannen. Dat helpt me meestal ook weer verder met het spiegelende paard.

Ik vind het erg moeilijk om mijn benen lang te houden met druk op mijn beugels. Soms gebruik ik in draf dan het oefeningetje sta-sta-zit-zit. Ik weet niet of je het begrijpt, maar ik bedoel dat je dus het ritme van het lichtrijden even onderbreekt door staand van been te veranderen en dan ook weer zittend. Langer staan, zoals verlichte zit heeft bij mij minder effect dan deze oefening. Misschien helpt het jou ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:00

Bedankt voor jullie reacties! :D

Ik heb vandaag zonder beugels gereden ivm gekneusde voet in loopgips en dat vond ik erg fijn, minder spanning e.d. leek het wel.

Heb heel veel liedjes voor hem gezongen, van hakuna matata en in de manenschijn tot nummers van The Fray :') .

Maar het heeft al enorm geholpen, ik was vele malen meer ontspannen en dat wierp zijn vruchten af. Paardlief ontspande nu ook meer dan normaal, nog niet optimaal maar ja we blijven lekker door lessen en kilometers maken. :D

Tijdens de les dit weekend ga ik het weer gebruiken, het zingtrucje en ondertussen uiteraard nog opletten op de instructeur. :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-16 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:03

probeer om met je paard mee te ademen , het duurt even , maar als je eenmaal je ritme hebt gaat het automatisch.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:16

Centered Riding inderdaad, ik heb pas een 2 daagse clinic van Nelleke Deen gevolgd, super leerzaam èn ontspannend ;)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:58

Centered Riding is (terecht :) ) al vaak als tip genoemd.
Hier kun je evt een CR instructeur vinden.
Heel hard je best doen om te ontspannen werkt idd vaak averechts maar door te zingen of te praten reguleert je ademhaling vanzelf en dat doet al veel voor de ontspanning.
Draaien met gewrichten kan je lichaam ook losser maken en bij CR kan een schouder of heup release soms ook wonderen verrichten.
En omdat zonder beugels rijden zoveel meer ontspanning gaf kan je ook eens kijken naar je beugellengte en/of je misschien je hakken teveel uitdrukt. Dat geeft veel spanning in je onderbeen die door kan werken in je lichaam.

En vergeet niet te genieten van het rijden, dus lach :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:27

Bij mij helpt het heel erg om veel te vertellen tegen mijn paard. En dan niet vertellen wat ik vandaag heb gedaan of iets in die richting, want dat leidt me alleen maar af en dan wordt het iets te ontspannen :D . Ik vertel hem gewoon lekker wat we aan het doen zijn. 'Jaa goedzo vriendje, nu iets meer binnenstelling. Ahh jammer, dat was dan weer wat minder. Dan draaien we...... hieeerrr om en dan doen we het nog een keer'. Hier ontspan ik echt van!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:41

Is er een reden dat je zo gespannen bent?

Misschien een moeilijk paard onder je? Of heb je hem wel eens gek zien doen bij den ander? Of heb je zelf nare ervaringen opgedaan?
Of is het omdat je het (de oefeningen) moeilijk vindt?

Is het een idee dat je daar eerst achter komt?

Ik rijd af en toe een paard die me de stuipen op het lijf jaagt. Die kan door een musje 360graden omdraaien. Dus ik ben constant op m'n hoede. Veel spanning, zij neemt het over, cirkeltje rond. Wat mij bij dit paard hielp was gewoon af en toe even stilstaan, mijn ademhaling en hartslag naar beneden brengen (en die van t paard daardoor ook) en daarna weer heel rustig verder gaan. Zodra ik weer spanning voelde bij mezelf, deed ik het nog een keer. Inmiddels hoeft het niet meer.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:23

Ik ben enorm onzeker over mijn eigen kunnen en kennen. Wil het zo graag allemaal goed doen en ook voor hem, hij heeft een rot verleden gehad. :(:)

Wellicht dat ik daardoor zo gespannen ben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:32

Welke Oefeningen krijg je nu al van je instructeur hiervoor?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:35

Minder moeten en meer lol met je knol. Het is je bijrijdpaard, wat vindt de eigenaar ervan? Heeft die bepaalde verwachtingen (of denk jij dat die er zijn) waaraan jij moet/wilt voldoen?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:53

Wat bij mij erg helpt als ik gespannen ben is het volgende. Een halve minuut mag ik alle angsten, negatieve gevoelens en doemscenario's toelaten. Uiteraard niet naast of op je paard, ik doe het vaak even op het toilet. Dan heel diep inademen, even vasthouden en langzaam uitademen. Ogen dicht, aarden en het positieve beeld van een aangename ontspannen rit voor je zien. En dan aan de slag!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:17

Ontspanning begint voor mij al bij het poetsen. Heb ik last van anderen, zoek ik als het even kan een rustig plekje op om lekker met Paard te zijn. Heb ik last van spanning op het paard, dan helpt het om een paar keer goed te ademen, vaak met briesend uitademen, lekker proesten, doet Paard ook als hij ontspannen is. Ook helpt het om een liedje te zingen (tegenwoordig al gewoon in mijn hoofd) of om mezelf 'roze' te maken. Soort mindfulness oefening, begin bij je voeten en stel ze roze voor (of een kleur die jou aanspreekt), vanaf je kleine teentje naar je grote teen, naar je hiel, naar je enkel, naar je kuit, naar je knie, naar je bovenbeen, naar je heup, buik enzovoort.

En vooral: niet te veel moeten van jezelf. Tegenwoordig gaat het bij mij beter, maar toen we Paard net hadden was ik altijd bang dat ik het niet goed deed, dus nam ik mezelf per keer dat ik zelf (zonder instructeur) ging rijden een doel. Dat kon zijn dat ik aan de slag ging met overgangen, of voltes, of mezelf voornam bij elke letter een oefening te doen. Dan was ik wel bezig, maar niet met alles tegelijk goed moeten doen. Dat is uiteindelijk wel het streven, maar het plezier voor Paard en mij moet bovenaan blijven staan. :)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:53

_Dominique schreef:
Ik ben enorm onzeker over mijn eigen kunnen en kennen. Wil het zo graag allemaal goed doen en ook voor hem, hij heeft een rot verleden gehad. :(:)

Wellicht dat ik daardoor zo gespannen ben.

Geen angst, maar meer onzekerheid dus?

En als je je instructrice vraagt om een paar pasjes terug te gaan? Helemaal terug naar de basis. Geen moeilijke dingen, geen verwachtingen van jou of het paard, gewoon even lekker hobbelen.
Je instructrice kan dan ook zien wanneer jullie toe zijn aan de volgende stap.

Beetje banketstaaf gezegd, maar met spanning op een dier met een rot verleden kun je meer verknallen dan goed doen.

Heb je het ook op andere paarden? Zou je daarin nog iets kunnen doen? Leren ontspannen op een paard wat stabiel en relaxed is?

carmenknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 01:34

Een beetje raar, maar ik stelde me in de les altijd voor alsof ik een soort indiaan was die super ontspannen op zijn paard zat, als ik te gespannen was. Liedjes zingen deed ik ook heel erg, maar dat ging automatisch :P

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 01:50

Pas je wel goed op dit zadel? Als je zonder beugels wel ontspannen zit zou ik me dat toch gaan afvragen. Misschien is een tijdje rijden op een barebackpad of een ander zadel (als dat beschikbaar is) een idee. Een barebackpad geeft doorgaans veel grip en is niet half zo eng als het lijkt.