Benen lang houden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Benen lang houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 13:54

Hoi lief bokt,

Ik rijd nu al heel wat jaren paard, op verschillende paarden, altijd goed les gehad, ook veel zitles en ga ook flink vooruit rijtechnisch. Ben ondertussen gestart en de winstpunten vliegen ons om de oren.. maarrrrr: ik ben zo ontevreden over mijn zit. Op de een of andere manier kan ik mijn benen gewoon niet lang maken, ik trek ze vaak op naar achteren omhoog.. Ik geloof dat het te maken heeft met de activiteit van het paard en mijn balans, maar het is best een vicieuze cirkel, als mijn zit niet goed is is het voor het paard ook moeilijker om lekker actief z'n rug te gebruiken etc.

Dus ik zoek tips om je benen lang en af te laten hangen. Zitles heb ik al eens in de maand, heb daarnaast ook een hele fijne instructrice, die ook hamert op mijn zit, het gaat echt puur om wanneer ik zelf train en er niet bewust aan denk. Dan gaat het mis namelijk :')

Iemand tips?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ter beeldvorming

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 16:18

Je zou kunnen proberen om je hamstrings en eventueel bilspieren te gaan rekken :) Die kunnen nog weleens voor problemen met de beenligging zorgen namelijk ;) (en zijn bij veel ruiters te kort en/of gespannen)
(kan natuurlijk van een afstand niet kijken of dat bij jou het geval is :o )

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 16:35

Fantabulouss schreef:
Je zou kunnen proberen om je hamstrings en eventueel bilspieren te gaan rekken :) Die kunnen nog weleens voor problemen met de beenligging zorgen namelijk ;) (en zijn bij veel ruiters te kort en/of gespannen)
(kan natuurlijk van een afstand niet kijken of dat bij jou het geval is :o )

Nou daar heb je wel een goede tip geloof ik.
Degene die mij zitles geeft (mijn tante) die is fysio en die zegt dat de spier die van mijn onderrug naar mijn bovenbeen loopt (langs je heup dus?) te kort is bij mij. Zou dat het ook kunnen zijn?

Lielle

Re: Benen lang houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:10

idd, stretch van de iliopsoas (loopt van je rug door je bekken naar de bovenkant dijbeen)

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:46

Lielle schreef:
idd, stretch van de iliopsoas (loopt van je rug door je bekken naar de bovenkant dijbeen)

en wat is daar een goede oefening voor?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:56

Lastig uit te leggen. Googlen op iliopsoas stretch, of dragon in combi met yoga. Low flying dragon, dragon fly werken ook.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:57

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:58

Ik vind je best goed zitten hoor. Het is een automatisme van het lichaam om bij verstoring van het evenwicht je benen op te trekken. Het lichaam bereid zich voor op val en gaat vast naar de foetushouding. De een heeft daar een sterkere reflex in dan de ander. Hoewel je lijf dus heel goed doet wat er in geprogrammeerd is maakt het dat voor jou wel heel lastig is om nniet steeds onwillekeurig je benen op te trekken. Misschien helpt het begrijpen van het mechanisme wat hier voor zorgt je een beetje. Ik heb niet echt tips voor je, ontspan en wees niet te streng voor jezelf of voor je lijf.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:44

Voor de iliopsoas geef ik altijd deze oefening mee:

Afbeelding

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 01:11

Kan ook zijn de je teveel je knieën 'vast' houdt? en daar je balans op zoekt?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:59

Je lijkt ook iets achterin het zadel te zitten en in een lichte stoelzit. Vooral duidelijk te zien op de eerste foto. Past het zadel wel bij je? Qua maat danwel qua model?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 14:57

Roodvos schreef:
Je lijkt ook iets achterin het zadel te zitten en in een lichte stoelzit. Vooral duidelijk te zien op de eerste foto. Past het zadel wel bij je? Qua maat danwel qua model?

Nee dat denk ik eigenlijk niet. Het paard is mijn bijrijdpaard, dus het zadel is niet door mijzelf gekozen. Ik ga wel samen met mijn instructrice kijken hoe ik zit op een ander soort zadel. De wrongen van dit zadel zitten voor mij net iets te laag denk ik, waar mijn bovenbeen tegenaan zou moeten zitten zit nu mijn knie namelijk.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:03

Ik heb pas een 2 daagse centered riding clinic gedaan bij Nelleke Deen op de Roosenheuvel. Veel interessante oefeningen gedaan voor een betere beenligging. Onder andere lichtrijden en steeds 2 passen blijven staan hielp goed bij mij. Maar zo waren er nog meer oefeningen. Ze werkt ook met releases . Misschien interessant om ook eens zo'n tweedaagse te volgen.